• skrikande bebis

Är jag tarv eller är de snåla??

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa istället för presenter. Självklart är det en frivillig sak och man bestämmer ju oxå själv hur mycket man vill ge, men...
    min sambos bror med familj har gett oss 300:-, vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker.
    Min halvsyster som jag inte träffar så ofta har gett oss 1000:-, och de har inte nå speciellt med pengar.

Om det hade varit min sambos bror som skulle ha gift sig så skulle vi ha gett minst 500:-, det är ju faktiskt familj.....

Ja jag vet inte, tycker ni att vi är tarva??

• Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??
  • avil

Sebastiana-nä,jag o min blivande man!! Vi lägger alla pengar vi kan till vår egen resa o bröllop!!

• avil

Men herregud-vi i vår familj kanske behöver en ny TV.Då kan vi inte avvara för mycket heller till nån annans resa.....tex!?
    Inte för att det är så i VÅRT fall,var ett exempel!

• ninnabell

jag anser att om man vill resa på bröllopsresa men inte har råd till det ska man låta bli istället för att mer eller mindre kräva pengar av andra till resan.....man gifter sig förhoppningsvis frivilligt och hur man vill

• Sebastiána

Det verkar som killen inte har så ont om pengar och om han brukar lägga mycket pengar på skräp kan han väl ge sin syster i alla fall 500:- MEN om det är så att han har ont om pengar: dålig lön, arbetslös sjuk osv är det ju ine s¨å konstigt och då tror jag inte heller att trådstartaren hade blivit ledsen. Jag har själv givit en bröllopspresent för 175:-, men då var jag arbetslös och kunde inte ge mer. Nu har jag mer pengar och lägger mycket på kläder och smink osv, när jag nu var på bröllop för ett tag sedan gav jag en finare present än förra gången eftersom jag hade råd med det. OCH jag tycker att bruden i det fallet hade haft rätt att bli ledsen om jag givit henne något mindre.

• Sebastiána

Kanske har man använt allöa sina pengar till festen. Vi kommer inte att åka på bröllopsresa det har vi inte råd med och OM vi skulle få några pengar kommer de att reparera hålen efter festen.

• ninnabell

men ska man inte bli glad åt att man får något över huvud taget?????

Heter det inte " Det är tanken som räknas" ????

• ninnabell

vi har skrivit på inbjudan att OM dom absolut vill ge något ge oss i så fall precentkort. vi är rätt så "gamla" och har dubbelt av allt redan (båda har vart gifta innan) så vi vill undvika 5 brödrostar till eller 10 skålar som inte får plats i skåpen.....men skulle vi få 10 skålar så blir vi glada iaf och kommer att skryta över dom

• Sebastiána

Mitt exempel är när människor som HAR pengar inte tycker att det är värt att ge en trevlig present till sin vän eller syster men lägger pengar på en massa annat. Det FINNS människor som är snåla på att ge saker till andra än sig själva och jag tycker att det är trist. Kanske väntar man sig inte att det ska gälla ens bror även om man vet att han är snål mot andra.

Klart att man inte ska förvänta sig presenter även om det tillhör kutymen...pre´cis som man brukar ge bort en blomma, en flaska vin eller en present till någon som fyller år.

• TrulyInLove

Min bror med fru fick present värd 100 kr när de gifte sig för jag har två barn och ingen superinkomst och det fick duga och de blev jätteglada.

Sluta var snål och bli glad att du fick något alls!

• ninnabell

så du menar att bara för att man råkar HA pengar så ska man ge bort dom???

Det är väl upp till var och en att göra som man vill med pengar som man jobbat och slitit för att tjäna ihop.

vill man ha ett flott bröllop och glassig resa så JOBBA då mer för att få det eller vänta tills du sparat ihop det men kräv inte att andra ska betala det åt dig.

Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??