• skrikande bebis

Är jag tarv eller är de snåla??

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa istället för presenter. Självklart är det en frivillig sak och man bestämmer ju oxå själv hur mycket man vill ge, men...
    min sambos bror med familj har gett oss 300:-, vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker.
    Min halvsyster som jag inte träffar så ofta har gett oss 1000:-, och de har inte nå speciellt med pengar.

Om det hade varit min sambos bror som skulle ha gift sig så skulle vi ha gett minst 500:-, det är ju faktiskt familj.....

Ja jag vet inte, tycker ni att vi är tarva??

• Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??
  • Song

Som du skrev "Det är en frivillig sak om man bestämmer oxå själv hur mycket man ska ge".

Jag tyker att ett bröllop handlar om att fira kärleken mellan dig och din men inte om att tjäna pengar.

• Zozo

Tarvligt ja! Vi hade folk som gav oss en hundring och folk som gav flera tusen.. Alla har olika möjligheter och prioriterar olika. Inte fanken star man där o räknar????

Och vad ska du göra? Ga och be dem lägga mer, eller?

• chamor

Jag förstår din känsla. Hade också tänkt tanken kanske men du måste släppa det.. Inte så mycket att hänga upp sig på.. Alla har olika förutsättningar och tänker olika... Jag brukar måla tavlor till folks bröllop för att komma undan lindrigt med presenterna. Tycker de säkert är tarvligt men jag gör det även för att jag tycker det är roligt att ha en orsak att måla

• Duchess

Jag förstår inte problemet. Vissa av era gäster har varit generösa i överkant, och det är ju roligt för er. Som Zozo skriver har vi olika prioriteringar.

Räknar man med ingenting alls blir även den minsta lilla slant en glad överraskning. Så gjorde vi!

• kolmasken

Hur snålt som helst tycker jag, så jag förstår din besvikelse! Vi önskar oss också bara pengar eftersom vi inte skulle ha råd att gifta oss om vi inte får lite bidrag. Vi räknar inte med att våra kompisar ska lägga så mycket ock det är helt ok om de inte lägger något alls. Men däremot från familjen räknar vi med lite mer. Det beror ju också på vilka andra utlägg gästerna har. Om man måste åka långt och bo på hotell så kan man ju inte räkna med att folk ska ha råd att lägga så mycket.

• 20080301

Man lägger det man har råd med eller vill lägga.
    Vi fick 1000:- av min mans föräldrar och 4 syskon, dvs 200:- per familj. Mina föräldrar gav oss 3000:- bättre att inget förvänta sig än att bli besviken. Vi är lika glada för deras 1000:- som för mina föräldras 3000:-

• gustafmatilda

Eftersom att du skriver att det är frivilligt att ge så tycker jag inte att du ska räkna med att få nåt, och därför inte tycka att det är snålt när någon ger mindre än vad du anser rätt.

Vi önskade oss inga presenter, utan att gästerna skulle komma och klä upp sig i tidsenliga kläder. Detta var inget krav, men det var det vi önskade oss. Vi tänkte att kanske en tredjedel skulle komma "utklädda" men istället var det säkert över 2 tredjedelar. Stor lycka! Dessutom fick vi även många presenter då vi inte hade räknat med något alls. Vi visste att några ville ge, men vi ville inte ge dem en önskelista, då gåvor från hjärtat blir så mycket mer personliga än om vi skriver en lista som gästerna får bocka av. En rolig bonus blev det för oss!

Så, önskar man sig inget så ska man inte vänta sig något heller. Så tycker jag.

• Anettan73

Vi har oxå önskat oss pengar eller presentkort på ticket.

Sade senast idag om det är 1 50 lapp eller 1-2 tusan lappar spelar ingen roll bara vår familj och våra vänner är där och delar denna dag med oss..

Så lite tarvlig är du nog...

• KazoLoz

Likadant har. Vissa har givit oss dyra presenter/mycket pengar o sen vissa ar sadar 8 personer som delar pa ett grillsett for ca 200 kr. Visst undrar man lite hur folk har tankt ibland.

men o andra sidan ar det ju sallan folk berattar hela ens ekonomiska situation....Han som bara har gett er 300 kr kanske egentligen ar pa vag i personlig konkurs eller nan annan finansielt knepig situation. Eller nat..

• Tooticki
    kolmasken skrev 2008-07-02 13:44:51 följande:
    Hur snålt som helst tycker jag, så jag förstår din besvikelse! Vi önskar oss också bara pengar eftersom vi inte skulle ha råd att gifta oss om vi inte får lite bidrag. Vi räknar inte med att våra kompisar ska lägga så mycket ock det är helt ok om de inte lägger något alls. Men däremot från familjen räknar vi med lite mer. Det beror ju också på vilka andra utlägg gästerna har. Om man måste åka långt och bo på hotell så kan man ju inte räkna med att folk ska ha råd att lägga så mycket.
    Hmm, det är snålt att ge 300 kr i present, men det är inte snålt att ha ett bröllop man inte har råd till och därför önska sig pengar i present?
Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??