• Plummis83

Fota före eller efter vigseln?

Hade första mötet med fotografen igår och vi bokade honom direkt!! Kändes så bra!!

Vi skulle bland annat fundera på vilka vi ville fotograferas med och om vi ville ta våra bröllopsfoton före eller efter vigseln.

Min blivande vill inte se mig innan vi går in (skulle han få bestämma så skulle han vilja stå och vänta på mig men jag vill inte gå själv och har ingen mega bra kontakt med min pappa så vill inte gå med honom heller) så nu har vi det "stora" problemet med om vi ska fotas innan eller efter vigseln!
    Fotografen vill ha ungefär 2 timmar på sig för vi kommer vara på olika platser!

Vi pratade igår kväll om att vi skulle fotas efteråt för då hinner gästerna ta sig till lokalen (tar 15-20 min med bil från kyrkan till lokalen) och kan mingla på stället innan vi kommer istället för att vi ska komma dit samtidigt!! Plus att då behöver inte min blivande se mig innan vi går in!
    Sen pratade jag med min mamma å hon blev lite sur för det för hon ville minnsann inte vänta på oss.
    Till saken hör att de på min sida inte träffas så ofta så jag vet att de knappast kommer ha problem med att mingla omkring och har mkt att prata om!!
    De på min sambos sida har inte heller några större problem med det, dessutom är det första gången min släkt kommer träffa hans släkt!!

Funderade inatt på om man kunde dela upp fotograferingen - alltå nån timme innan och sen nån timme efter, men då spricker min blivandes önskan!!

Hur har ni gjort?? Hur lång tid hade ni på er??

• Svar på tråden Fota före eller efter vigseln?
  • furillen

Höstbrud-07 skrev 2008-05-24 23:04:02 följande:

Skillnaden är att på ett bröllop så väntar man på brudparet, det är alltså inte som en vanlig fest där alla festar på och umgås utan det blir en känsla av väntan bara, så har det varit på alla bröllop jag varit på där man av någon anledning fått vänta på brudparet. Det är ju för brudparets skull man är där och fest utan huvudpersonerna blir inte riktigt samma sak. Så även om det finns tilltugg, dryck och allt möjligt så är det inte samma sak. jag blir så förvånad över alla här som bara avfärdar vad alla andra tycker eller har för råd med inställningen att det är "vår dag, vi gör som vi tycker är bäst, oavsett vad alla andra tycker". Så klart gör man som man vill som brudpar men vill man inte att ALLA ska ha så roligt som möjligt den dagen, att allt blir så bra som möjligt och inte bara att allt är precis som brudparet vill utan hänsyn till gästerna. (Det här gäller inte bara den här tråden utan många liknande). Vår dröm när vi gifte oss var att alla skulle tycka detta var en toppenfest, inte bara att den skulle vara toppen för oss två.
    nu behöver det ju inte vara riktigt så man tänker. jag vet inte om jag tycker det är så egoistiskt och otrevligt att under 1 timme medan gästerna åker till lokalen och dricker champagne ta sina bröllopsbilder på det viset vi har drömt om att göra. för ja, det är faktiskt vår bröllopsdag. och ja, jag tycker att vi kan få tänka så utan att det betyder att vi skiter i våra gäster. vi har kämpat på tusen sätt under månader för att göra allt så bra som möjligt för våra gäster denna dag.
    ta bilder innan eller efter måste väl vara upp till var och en utan att bli dömd som dålig värd eller?
    känns som det är många upprörda känslor här. måste väl ändå vara okej att alla gör som de bedömer fungerar bäst för alla och sedan kunna dela med sig av sina tankar?
    det är ju trots allt en helt fantastiskt dag i våra liv vi pratar om här. och i våra nära och käras liv.
  • Hofsan

Ja jag tycker inte det är någos skillnad. Har frågat mina tärnor och toastmastern också och de tycker det är supertrevligt att mingla runt och prata med folk.Man måste väl kunna vara utan brudparet i en fjuttig timme!? Känns som vissa pratar om en hel evighet... Är man däremot tex blyg och inte vet hur man ska prata med nytt folk så kan det ju förståss bli en plåga.

• misstrixie

Jag tycker att man ska göra det som känns bäst och passar in i hur man föreställt sig sin bröllopsdag. Känns det som om det finns risk för att gästerna ska få långtråkigt under minglet är det ju jättelätt att hitta på någon lek eller aktivitet de kan roa sig med så att tiden går fortare, mingelbingo, tipsrunda eller liknande...

• misstrixie

Kan tillägga att vi ska fotas före vigseln, mycket på grund av att jag tror att jag kommer att vara mer skärpt och fokuserad då... känner jag mig själv rätt kommer jag att gå in i något slags omtöcknat tillstånd efter vigseln och då vill jag kunna komma ner på jorden igen i lugn och ro.

• Cajjo83

Vi kommer ju inte se varandra förrän jag kommer in i kyrkan! Så vi kommer ta alla fotografier efter. Det enda fotografen tipsade oss om är att vill man ta bilder efter vigseln, så kanske man inte är lika snygg som innan, pga ris i håret kanske eller att man har fällt en o en annan tår i kyrkan så sminket inte är lika snyggt etc... Men jag sa det att jag vill inte ses innan vigseln och det håller vi stenhårt på båda två, hehe!
    Håller med hur andra har skrivit, ni väljer ju precis själva hur ni vill göra det!
    Lycka till!

• PL080802

Vi ska fotas före vigseln 1.5 timmar + 30 minuter efter vigseln. Senare på dagen blir det finare ljus så vi valde att ta några bilder då men det får ta max 30 minuter från gästerna. Kolla vad er fotograf tycker!

• Plummis83

Kanske kan vara en idé!! Men då spricker min sambos önskan om att inte se mig innan vigseln!! Men det får vi nog ta eftersom fotografen ville ha minst 2 timmar på sig... å 2 timmar är ju lång tid, men jag tycker det är bra att det inte finns några stränga tidsbegränsningar!!!

PL080802 skrev 2008-05-25 20:16:56 följande:
    Vi ska fotas före vigseln 1.5 timmar + 30 minuter efter vigseln. Senare på dagen blir det finare ljus så vi valde att ta några bilder då men det får ta max 30 minuter från gästerna. Kolla vad er fotograf tycker!
  • lillaj

Vi fotas före vigseln och vi ska ha mingel är gästerna anländer till festlokalen men vivill ju så klart vara med själva och mingla med folket Det är ju före vigsel man är nysminkad och fräsch dessutom!

• Augustibruden 2008

Vi kommer fotas innan vigseln.
    Jag har lätt för att gråta (speciellt när jag hör solosång i kyrkan)
    Skönt att träffas innan då man kommer vara sååå nervös.
    Vi vill hinna ses själva innan vigseln.
    Vår fotograf kommer ta foton innan, i kyrkan + efteråt på kyrkbacken.

• lillaj

Vår vigsel ska ju dessutom fotas och utanför kyrkan på trappen så vår fotograf är ju med både före och efter men porträtt fotas före!

lillaj skrev 2008-05-25 20:38:50 följande:
    Vi fotas före vigseln och vi ska ha mingel är gästerna anländer till festlokalen men vivill ju så klart vara med själva och mingla med folket Det är ju före vigsel man är nysminkad och fräsch dessutom!
Svar på tråden Fota före eller efter vigseln?