• Plummis83

Fota före eller efter vigseln?

Hade första mötet med fotografen igår och vi bokade honom direkt!! Kändes så bra!!

Vi skulle bland annat fundera på vilka vi ville fotograferas med och om vi ville ta våra bröllopsfoton före eller efter vigseln.

Min blivande vill inte se mig innan vi går in (skulle han få bestämma så skulle han vilja stå och vänta på mig men jag vill inte gå själv och har ingen mega bra kontakt med min pappa så vill inte gå med honom heller) så nu har vi det "stora" problemet med om vi ska fotas innan eller efter vigseln!
    Fotografen vill ha ungefär 2 timmar på sig för vi kommer vara på olika platser!

Vi pratade igår kväll om att vi skulle fotas efteråt för då hinner gästerna ta sig till lokalen (tar 15-20 min med bil från kyrkan till lokalen) och kan mingla på stället innan vi kommer istället för att vi ska komma dit samtidigt!! Plus att då behöver inte min blivande se mig innan vi går in!
    Sen pratade jag med min mamma å hon blev lite sur för det för hon ville minnsann inte vänta på oss.
    Till saken hör att de på min sida inte träffas så ofta så jag vet att de knappast kommer ha problem med att mingla omkring och har mkt att prata om!!
    De på min sambos sida har inte heller några större problem med det, dessutom är det första gången min släkt kommer träffa hans släkt!!

Funderade inatt på om man kunde dela upp fotograferingen - alltå nån timme innan och sen nån timme efter, men då spricker min blivandes önskan!!

Hur har ni gjort?? Hur lång tid hade ni på er??

• Svar på tråden Fota före eller efter vigseln?
  • patti87

det där med att inte visa sig hur man ser ut innan bröllopet gör ju alla hur dom vill med. vi har bestämt det att min man inte får se mig innan vi går in i kyrkan, det har alltid varit en dröm för mig, han har själv sagt att han inte vill se mig innan. det är en liten spännande grej för oss lixom :) han kommer även och klpa min bukett, som han ger mig innan vi går in :) kommer ju självklart säga vilken färg som passa bäst till klänningen, men han kommer och få bestämma resten :) tycker att det är super mysigt och spännande !!:)

• patti87

vi ska självklart inte låta våra gäster stå och titta på varandra när vi ska fotograferas. som jag skrev innan, vi ska ha ett party tält utanför festlokaen där det kommer och finnas dricka m.m

• patti87

varför kan inte alla bara respektera hur andra kommer och göra? :) vill ni fota er innan gör det helt enkelt!! vill ni fota er efter är det heller inga problem med det. gör precis hur ni själva vill! det kommer iallafall vi göra!!!!

det blir nog bra hur man än gör!!!!

lycka till:)

• Plummis83

ja, vi kommer göra precis som vi vill!!!

Ville bara kolla hur ni andra gör, tänker osv...

• Bohus fästning

Jag tror att vi kommer att fota oss lite innnan lite efter. Sen kommer vi även att ta ett grupfoto på alla gäster direkt efter visgel... ris osv. Men det jag har fått rådet att inte lägga hela fotot efter dels för att det tar tid, dels för att man som brudbpar är sugna på att börja fira med vänner och familj!

• Bröllopsyra2010

Vi kommer att ta de speciella bröllopsfotona innan vigseln. Dels för att jag vet att jag kommer att fälla en del lyckotårar under cermonin, men oxå för att vi vill fira med släkt o vänner så snart vi kan.

• furillen

ja, det är klart att det optimala är att ha en fotograf hela dagen men eftersom det oftast kostar typ 3 ggr mer är det ju inte alla som har den möjligheten...

för oss är det en självklarhet att fotas efter. dels för att vi inte vill se varandra innan vigseln. kommer bli helt underbart att få se varandra just där med nya ögon när vi vigs. dels för att vi ju faktiskt gärna vill vara gifta på våra bröllopsbilder! visst kommer vi säkert inte se lika "perfekta" ut som innan, frisyren kommer blåsa runt vid havet och helt säkert kommer jag ha grinat men det gör väl inget! känns som huvudsaken är att vi är lugna, lyckliga och nygifta!

förstår heller inte riktig det här med att gästerna skulle ha det tråkigt. det är ju inte direkt som att de kommer stå där och titta på. de får ta sig till lokalen, mingla runt och dricka bubbel. det är ju faktiskt en fest! jag är helt säker på att de kommer ha det hur trevligt som helst en timme utan oss. de är ju faktiskt vuxna. visst det är vi som ordnar festen men det är väl som alla andra tillställningar, det blir vad man gör det till!

men håller med om tidigare inlägg, alla gör som passar dem bäst! : ) det enda jag tror är att man nog inte behöver va så himla rädd för att gästerna ska få tråkigt.

• Hofsan
    furillen skrev 2008-05-24 17:40:55 följande:
    förstår heller inte riktig det här med att gästerna skulle ha det tråkigt. det är ju inte direkt som att de kommer stå där och titta på. de får ta sig till lokalen, mingla runt och dricka bubbel. det är ju faktiskt en fest! jag är helt säker på att de kommer ha det hur trevligt som helst en timme utan oss. de är ju faktiskt vuxna. visst det är vi som ordnar festen men det är väl som alla andra tillställningar, det blir vad man gör det till! men håller med om tidigare inlägg, alla gör som passar dem bäst! : ) det enda jag tror är att man nog inte behöver va så himla rädd för att gästerna ska få tråkigt.
    Det har jag inte heller förstått riktigt.
    Tänker speciellt på när man har fester hemma eller bjudningar. Inte sjutton sätter vi oss till bords direkt och börjar käka. Nä hos oss minglas det, dricks fördrink med tulltugg, pratas, man tar en sväng i trädgården osv osv och vips så har det gått 1 timme utan problem.
  • Höstbrud-07

Skillnaden är att på ett bröllop så väntar man på brudparet, det är alltså inte som en vanlig fest där alla festar på och umgås utan det blir en känsla av väntan bara, så har det varit på alla bröllop jag varit på där man av någon anledning fått vänta på brudparet. Det är ju för brudparets skull man är där och fest utan huvudpersonerna blir inte riktigt samma sak. Så även om det finns tilltugg, dryck och allt möjligt så är det inte samma sak.

jag blir så förvånad över alla här som bara avfärdar vad alla andra tycker eller har för råd med inställningen att det är "vår dag, vi gör som vi tycker är bäst, oavsett vad alla andra tycker". Så klart gör man som man vill som brudpar men vill man inte att ALLA ska ha så roligt som möjligt den dagen, att allt blir så bra som möjligt och inte bara att allt är precis som brudparet vill utan hänsyn till gästerna. (Det här gäller inte bara den här tråden utan många liknande). Vår dröm när vi gifte oss var att alla skulle tycka detta var en toppenfest, inte bara att den skulle vara toppen för oss två.

• Plummis83

Höstbrud-07 skrev 2008-05-24 23:04:02 följande:

Skillnaden är att på ett bröllop så väntar man på brudparet, det är alltså inte som en vanlig fest där alla festar på och umgås utan det blir en känsla av väntan bara, så har det varit på alla bröllop jag varit på där man av någon anledning fått vänta på brudparet. Det är ju för brudparets skull man är där och fest utan huvudpersonerna blir inte riktigt samma sak. Så även om det finns tilltugg, dryck och allt möjligt så är det inte samma sak. jag blir så förvånad över alla här som bara avfärdar vad alla andra tycker eller har för råd med inställningen att det är "vår dag, vi gör som vi tycker är bäst, oavsett vad alla andra tycker". Så klart gör man som man vill som brudpar men vill man inte att ALLA ska ha så roligt som möjligt den dagen, att allt blir så bra som möjligt och inte bara att allt är precis som brudparet vill utan hänsyn till gästerna. (Det här gäller inte bara den här tråden utan många liknande). Vår dröm när vi gifte oss var att alla skulle tycka detta var en toppenfest, inte bara att den skulle vara toppen för oss två.
    Håller med dig, men det är ju ändå vår dag!! Självklart vill vi att alla ska ha trevligt på våran dag... Jag startade mest denna tråd för att höra hur ni andra gjort på eran dag och hur lång tid det tog just för att få nån idé om hur man ska göra!!!

Vet att vår fotograf vill ha minst 2 timmar på sig så vi lägger nog fotograferingen före vigseln pga det då isf... Men vi får fundera på det... är ju som sagt mer än 1 år kvar *hihi*
Svar på tråden Fota före eller efter vigseln?