• Plummis83

Fota före eller efter vigseln?

Hade första mötet med fotografen igår och vi bokade honom direkt!! Kändes så bra!!

Vi skulle bland annat fundera på vilka vi ville fotograferas med och om vi ville ta våra bröllopsfoton före eller efter vigseln.

Min blivande vill inte se mig innan vi går in (skulle han få bestämma så skulle han vilja stå och vänta på mig men jag vill inte gå själv och har ingen mega bra kontakt med min pappa så vill inte gå med honom heller) så nu har vi det "stora" problemet med om vi ska fotas innan eller efter vigseln!
    Fotografen vill ha ungefär 2 timmar på sig för vi kommer vara på olika platser!

Vi pratade igår kväll om att vi skulle fotas efteråt för då hinner gästerna ta sig till lokalen (tar 15-20 min med bil från kyrkan till lokalen) och kan mingla på stället innan vi kommer istället för att vi ska komma dit samtidigt!! Plus att då behöver inte min blivande se mig innan vi går in!
    Sen pratade jag med min mamma å hon blev lite sur för det för hon ville minnsann inte vänta på oss.
    Till saken hör att de på min sida inte träffas så ofta så jag vet att de knappast kommer ha problem med att mingla omkring och har mkt att prata om!!
    De på min sambos sida har inte heller några större problem med det, dessutom är det första gången min släkt kommer träffa hans släkt!!

Funderade inatt på om man kunde dela upp fotograferingen - alltå nån timme innan och sen nån timme efter, men då spricker min blivandes önskan!!

Hur har ni gjort?? Hur lång tid hade ni på er??

• Svar på tråden Fota före eller efter vigseln?
  • Shorona

Vi ska fotas efter. Min far ska leda mig mot altaret så min sambo ska inte få se mig innan. Det tar ca 15-20 minuter för gästerna att ta sig till festlokalen och när dem kommer dit har vi gjort en tipsrunda till dem om oss.

• Plummis83

Vi har ju tänkt göra en tipsrunda oxå, så de kommer knappast ha tråkigt!! Sen är det ju ett kanon tillfälle för våran toastmaster (om hon nu säger ja till den stora rollen) att ta reda på vem som är vem! Min släkt har hon inga problem med eftersom hon själv är släkt med de, men min sambos släkt å våra vänner känner hon ju inte till!

Åhh vad detta var svårt....

Men håller med patti87 om att det är VÅR dag och att man kan ordna det på något snyggt sätt!! Men 2 timmar??

Jag känner lite att jag vill fotograferas efter just för då behöver man inte vara nervös och spänd inför vigseln!!

Heldagsfotografering är inget aktuellt för vår del, vi kommer få många foton av våra nära och kära!! Men vi ville ha proffsfotograf till bröllopsfoton, vigseln å mingel utanför kyrkan!!!

• patti87

tänkte bara säga att vi har turen med våran fotograf :) han är min
    moster man och han tar inga pengar för att fota oss hela dagen :) så där har vi riktigt tur :)

• Plummis83

Ja, verkligen!!

Men innan vigseln så kommer det bara vara jag och min tärna!! Ingen annan ska få se mig heller har jag bestämt!!

Så min tärna få fota mig hela dagen *skratt*

• halo08

Jag har varit på bröllop där brudparet fotas efteråt, hmm lite drygt kan det bli att vänta, men gör något roligt för era gäster under tiden, bjud på snittar och lite dricka, gå en tipspromenad, gör nåt så att den inte saknar er under tiden

Själva ska vi fotas innan, vi vigs inte förren kl 16 och jag tycker det blir för sent efteråt, men vi kommer att ha några bilder efter oxå på kyrkbacken.
    Lycka till

• Plummis83

Vi vigs 15.30, så får väl ha med det i tankarna oxå då!!!

• Höstbrud-07

Men har du funderat på varför ni måste se varandra första gången just precis innan kyrkan? Varför är just där så viktigt? Man kan ju göra en stor och fin grej av när man ses första gången som färdigklädda och allt, även om det är på en annan plats. Liksom fundera lite ordentligt på varför det har blivit så viktigt för er att ses där, det kanske egentligen har blivit en fix idé som om man funderar lite på det kanske inte är omöjlig att tänka om gällande.

Jag skulle aldrig rekommendera foton efter vigseln, då det verkligen var skillnad på hur man såg ut före och efter. Jag grät under vigseln och ser allmänt hysterisk ut på alla kort efter vigseln medan korten med fotografen före är jättefina, jag ser lugn ut, nysminkad och allt sitter perfekt.

Sen tycker jag att de som tycker att det är helt ok att gästerna väntar i två timmar för att det är brudparets dag, då har man missat poängen med att bjuda in till stor fest. Då kan man ju lika gärna gifta sig helt själva utan gäster. Man har ju gäster och stor fest för att göra en härlig dag för alla och att lite förstöra gästernas upplevelse av dagen med massa långdraget väntande, det skulle inte jag tycka var kul som gäst och skulle aldrig överväga som brud heller eftersom jag vill att våra gäster ska tycka att dagen är perfekt också.

• patti87

gästerna får nog med tid senare tillsammans med brudbaret :) det beror ju på vad det är för brlllop :) vi ska ha en stor fest senare som kommer och hålla på enda in på småtimmarna!!

det finns inget rätt elelr fel.
    alla gör som dom vill!!

• Plummis83

Har du försig helt rätt i!!! Är min sambo som inte vill se mig innan men vi har ju lång tid på oss att fundera och klura fram och tillbaka hur vi ska göra!!!

Höstbrud-07 skrev 2008-05-24 12:10:42 följande:

Men har du funderat på varför ni måste se varandra första gången just precis innan kyrkan? Varför är just där så viktigt? Man kan ju göra en stor och fin grej av när man ses första gången som färdigklädda och allt, även om det är på en annan plats. Liksom fundera lite ordentligt på varför det har blivit så viktigt för er att ses där, det kanske egentligen har blivit en fix idé som om man funderar lite på det kanske inte är omöjlig att tänka om gällande. Jag skulle aldrig rekommendera foton efter vigseln, då det verkligen var skillnad på hur man såg ut före och efter. Jag grät under vigseln och ser allmänt hysterisk ut på alla kort efter vigseln medan korten med fotografen före är jättefina, jag ser lugn ut, nysminkad och allt sitter perfekt. Sen tycker jag att de som tycker att det är helt ok att gästerna väntar i två timmar för att det är brudparets dag, då har man missat poängen med att bjuda in till stor fest. Då kan man ju lika gärna gifta sig helt själva utan gäster. Man har ju gäster och stor fest för att göra en härlig dag för alla och att lite förstöra gästernas upplevelse av dagen med massa långdraget väntande, det skulle inte jag tycka var kul som gäst och skulle aldrig överväga som brud heller eftersom jag vill att våra gäster ska tycka att dagen är perfekt också.
  • gustafmatilda

Vi kommer att fotograferas innan just för att man ser fräschare ut, är inte rödgråten och har inte ris överallt. Fast en stor anledning var att gästerna inte ska behöva vänta i 2 timmar på oss.

Om ni väljer att lägga fotograferingen efter så förbered med någon form av underhållning tills ni anländer till festlokalen. Kanske minilekland för de eventuella barnen, mingel med tilltugg (man är oftast hungrig redan när man anländer till lokalen som gäst), ett band som spelar, en stå-uppkompiker, värdparet som hittar på tipsrunda om brudparet och där svaren och vinnaren presenteras efter middagen... Det finns massvis med saker som man kan hitta på för att det inte ska bli tråkigt för väntande gäster. Så jag tycker inte att det är fel att fotograferas efteråt sålänge det är väl genomtänkt.

Vi ville först fotograferas efteråt för då var vi verkligen gifta, men vi kunde inte hitta en gycklargrupp till ett vettigt pris, och fördelarna med innan vägde tyngre för vår del.

Svar på tråden Fota före eller efter vigseln?