anne på grönkulla skrev 2008-05-25 05:29:08 följande:
Du väljer helt att bortse från att kvinnor historiskt och globalt sett inte haft makt över sin egen kropp och sexualitet och därför inte heller kunnat välja när man vill ha sex, använda preventivmedel eller få barn. Dina alfahannar är förmodligen en del av det problemet men lasta inte kvinnor för dina komplex över dem då, snälla. Statistiskt sett så har män f ö fler barn än kvinnor har - hur konstigt det än låter.
Fast nu sparkar du ju bara in öppna dörrar,

Kom igen nu, det här är inte så svårt att förstå egentligen.
Att gruppen män skulle ha fler barn än gruppen kvinnor är en logisk omöjlighet såvida inte delar av befolkningen förökar sig genom celldelning. Den statistik du sett säger däremot att gruppen PAPPOR har fler barn per capita än gruppen mammor, vilket inte alls är konstigt när en fjärdedel av alla män dör barnlösa.
Inse, det fungerar så överallt i naturen. Det är inte påfågelhönorna som springer runt med färgglada och hyfsat opraktiska stjärtplymer, det är tupparna som måste visa upp sig för att få gänga. Hos vissa hummerarter har hanarna klor gigantiska på gränsen till invalidisering av samma skäl. Det är inte älgkorna som stångas över tjurarnas gunst, det är tvärtom. Det går som en röd tråd, om inte en fet röd brokabel, över hela naturen att hanarna måste kämpa och tävla för att få föröka sig medan honorna kan vara rätt så passiva och invänta vinnaren. Statistiken talar för att detsamma gäller hos människan.
Som man kan du heller inte vara 100% säker på att dina barn verkligen är dina. Jag har sett statistik på att 4% (10% enligt en engelsk forskare som jag hoppas har fel) av alla "pappor" tar hand om barn som inte är deras egna, även om de själva tror det. Jag har inte länkarna till undersökningarna som visar detta och själva procentsatsen är egentligen oväsentlig. Inser man att otrohet förekommer och att sex kan göra kvinnor gravida måste man vara naiv om man tror att det aldrig kan hända.
Vad är det då jag vill ha sagt med det här då? Jo, sett ur fortplantningspespektiv är männen dom stora risktagarna. Har vi tur lyckas vi otroligt bra med att sprida våra gener, men vi kan också misslyckas helt fatalt. Kvinnor har inte potential att få lika många barn, men blir å andra sidan barnlösa i mindre utsträckning också.
Min hypotes grundat på allt det här är att män kanske är mer protektionistiska gentemot sin egen avkomma än vad kvinnor generellt är, helt enkelt eftersom vi har större anledning att vara det. Det finns bara plats för ett visst antal barn i boet, och TS man känner kanske att han helst vill att det ska vara hans egna barn. Bara ett antagande från min sida, men det var den enda hjälp jag kunde ge, att hjälpa henne förstå hur det KANSKE kan vara.