• Vinterbruden 08

Börjar bli rädd..

Oj det är många tankar som snurrar inne i huvudet på mig.. Känner mig väl just nu lite sårad och besviken.. Det är nämligen så att jag har alltid så länge jag kan minnas önskar att adoptera ett barn, för mig så var inte det biologiska så viktigt.. Vi har redan en biologisk dotter och jag kan tänka mig ett till för att han önskar det men samtidigt vill jag inte släppa min dröm om att få adoptera. Anledningarna till att jag vill adoptera är många men framför allt så vet jag att jag kan inte rädda hela världen men om jag kan ta hand om ett barn, ge närhet och kärlek så har jag iaf startat.. Nu var jag i Kina i förra veckan och då började genast min m2b med att visa hur negativ han var för adoption, han menar att bara folk som inte kan få barn borde adoptera, men jag vill ju inte göra det för min skull utan för barnets skull.. Tidigare har han alltid varit positivt inställd till detta men nu när vi har vårat biologiska barn så säger han nej.. Han vill ha ett barn till om ca 1 år och sen så räcker det.. Vet inte hur jag ska hantera det här, är kankse inte så stor sak för er men för mig så känns det verkligen som ett svek och det skrämmer mig att om vi inte ens är överens om en så viktig sak som detta hur fungerar det då??

• Svar på tråden Börjar bli rädd..
  • valkyriana

Oj vad jobbigt.
    Särskilt med tanke på att ni redan har barn och är bundna till varandra för livet på ett eller annat sätt hur ni än gör.
    Det är klart att det är stort och att det är ett problem att ni helt plötsligt har olika syn på hur er framtid ska se ut.

Varför har han ändrat sig? Kan han kanske vara rädd att inte älska de adopterade barnet som han älskar ert biologiska barn?
    Jag tycker att ni ska prata mer om det här för att komma fram till kärnan av problemet.

Kramar!!!

• Soon and very soon

lycka till nu, o det är en sååå fin o bra tanke att vilja adoptera!! kram

• Tooticki

Jag förstår att det känns tufft och som ett svek, jag vill inte ha barn men min tanke har alltid varit att om jag skulle ångra mig så skulle det bli adoption.

Vill bara ge dig ett tips: tänk på att vara öppna mot varandra i det här. Om din man låter sig övertalas till adoption för att han vill vara dig till lags så kanske han inte kommer älska det barnet som sitt eget och det bör man inte utsätta något barn för.

• EnaOline

Oj vilken jobbig sits ni verkar ha hamnat i. Ni måste nog ta och prata om detta i lugn och ro. Fråga honom, varför han inte vill adoptera längre, beror det på att ni har ett biologiskt barn, eller finns det andra orsaker till detta? Han kanske är rädd att adoptera, rädd att kanske inte kunna älska det barnet på samma sätt som han älskar er biologiska dotter, och då kanske han tänker som så att det är bättre att någon annan adopterar det barnet? Män tänker ju olika kring det där med barn, särskilt efter att de själva har blivit pappa? Jag personlig skulle alltid gå och fundera om jag inte fick uppfylla någon av mina största drömmar p g a min partner, jag kanske till slut skulle bli lite bitter av det? Finns det andra alternativ istället för adoption, men att du på något vis ändå får din dröm uppfylld?
    Har ni pratat om det fullt ut? Han kanske bara är lite osäker men fortfarande vill? Detta tror jag skulle vara viktigt för mig att lösa innan bröllopet. Jag tycker att det är en ganska stor grej att vilja något så innerligt och sen inte kunna få eller genomföra det p g a någon annan person.

Kram och Lycka till!

• Lady o Lufsen

Börjar bli rädd...har du döpt tråden till.

Rädd för vad?

• EnaOline

Och samtidigt som någon skrev, så kan varken du tvinga honom till att adoptera men han kan ju heller inte tvinga dig till att inte adoptera!

• Tooticki

Lady o Lufsen skrev 2008-05-23 13:21:04 följande:

Börjar bli rädd...har du döpt tråden till.Rädd för vad?
    Det skrämmer henne med giftermål om de inte kan komma överens om en sån här sak, därav namnet...
  • EnaOline

Ibland så kanske man på något vis kan mötas halvvägs? Lycka till!

• Waersta

Kan du fråga honom "Vad skulle kunna få dig att vilja adoptera igen?"

För som jag förstår det så har han velat förut, men att han nu ändrat sig?

• Lady o Lufsen

Ja, det är säkert en av orsakerna...men jag skulle önska att TS själv satte ord på det.

Kan gott och väl tänka mig flera orsaker till att hon i nuläget är rädd...men exakt för vad? kan vara bra att försöka fundera på det eftersom det då blir lättare att se åtgärder.

Tooticki skrev 2008-05-23 13:25:27 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2008-05-23 13:21:04 följande:
    Det skrämmer henne med giftermål om de inte kan komma överens om en sån här sak, därav namnet...
Svar på tråden Börjar bli rädd..