• Snart   så

Någon som vill hänga på o pulverbanta eller bara gå ner i vikt?

Har precis börjat, vore kul om vi är några stycken som kan hjälpa varandra, det är inte så lätt så här i början...:)

• Svar på tråden Någon som vill hänga på o pulverbanta eller bara gå ner i vikt?
  • alexiis

du tror inte det går att kombinera med några andra bars då?? då håller du ju ändå ner kaloriintaget rejält..?? om det hjälper dig att fortsätta kanske de e värt de? fast e inte så insatt i prenet så bara chansar här=)

• malinadam

Jo kanske det... har varit så inställd på att enbart köra prenet... men det är ju värt ett försök!

• valkyriana

Ketostickor köps på apoteket och heter Keto- diabur- test 5000. 50 st kostade runt 70 kr tror jag. De används av diabetiker och mäter både glukos och ketiner i urinen.

INFO om ketos

Hjärnan är det viktigaste organet och måste ständigt ha tillgång till syre och energi.
    Hjärnans viktigaste källa till energi är glukos.
    Det är därför som kroppen håller en noggrann kontroll av blodsockret med de två hormonerna insulin och glukagon. Hjärnan behöver inte insulin för att ta upp glukos men när blodsockret stiger efter en måltid så frisätts insulin så att levern kan lagra in glukos som leverglykogen.
    Efter ett antal timmar när kroppens muskler tagit upp den sista glukosen och blodsockret sjunkit frisätts glukagon som gör att levern lämnar ifrån sig glukos till blodet och vidare till hjärnan.

Vid svält / diet så minskar blodsockret och glukagon frisätts. Glukagonet stimulerar omvandlingen av aminosyror till glukos så att blodsockret stiger. Den lägre blodsockernivån gör att hjärnan fungerar sämre och man får svårt att koncentrera sig.
    Att insulin inte längre finns i blodet stimulerars kroppen att frisätta fettsyror från förråden till blodet. När halten fettsyror stiger så börjar levern omvandla fettsyrorna till ketonkroppar. Denna omställningen av energi brukar ta någon eller några dagar, helt beroende av mängden leverglykogen.
    Ketonkropparna behöver ingen transportör i kroppen eller receptor för att ta sig in i cellen. Ketonkropparna tar sig även över blod-hjärnbarriären och ger hjärnan energi.
    Alla organ använder ketonkroppar som energikälla. Mest framträdande är hjärtat, njurarna, musklerna och hjärnan. Samtidigt med förbränningen av ketonkroppar fortsätter förbränningen av fettsyror.
    Under de första dagarna av svält/diet innan levern börjar producera ketonkroppar så förbränner kroppen protein som energikälla och för att bilda glukos. När omsättningen av ketonkroppar tagit fart går förbränningen ned av protein till nästan noll och muskelförlusterna blir minimala.

Det är den proteinsparande effekten man vill utnyttja under ketodieten.
    Att man äter fett överhuvudtaget är för att hålla ämnesomsättningen igång, för t o m själva matsmältningen kostar kalorier.

Vid normal diet eller vid kraftig långvarig ansträngning som tex Vasaloppet kan ketonkroppsbildningen ta fart även om man äter kolhydrat och håller blodsockret på en normal nivå. Det beror på att halten fria fettsyror i blodet är högt under lång tid.

• glowbyjlo

Har verkligen slarvat med min pulverdiet dom senaste dagarna. Idag blev jag sugen på en magnum mandelglass som jag gladeligen stoppade i huvudet och igår var jag hos en vännina på bebisträff med sonen och då blev det en god morotskaka...har verkligen den sämsta karaktären och motivationen som finns....har så svårt att behärska mig. suck...väger nu 80 kilo till mina 168 cm..inte kul alls då jag vägde 60 innan jag blev gravid med min son...är så less på det...

• prd

Du e ej ensam...hehe
    Vi ligger inne på sjukan me sonen å det har blivit micromat samt bakelse sen i måndags
    Men men något roligt måste man ju få ha...hehe

glowbyjlo skrev 2008-05-29 19:54:21 följande:
    Har verkligen slarvat med min pulverdiet dom senaste dagarna. Idag blev jag sugen på en magnum mandelglass som jag gladeligen stoppade i huvudet och igår var jag hos en vännina på bebisträff med sonen och då blev det en god morotskaka...har verkligen den sämsta karaktären och motivationen som finns....har så svårt att behärska mig. suck...väger nu 80 kilo till mina 168 cm..inte kul alls då jag vägde 60 innan jag blev gravid med min son...är så less på det...
  • valkyriana

Det finns så mycket fresestelser, men på de bilderna jag ser på dig så tycker jag att du ser jättefin ut.
    det gäller er andra också föresten som har bilder på er själva. Ni är jättefina.
    Jag stekte plättar som serverades med grädde och sylt, till min son och hans kompis förut idag- tror ni att jag kunde hindra ett infall att äta upp några stycken.
    Mission impossble...
    Well well
    Jag ska prova brudklänningen på lördag. Det kommer ge en indikation på hur sommaren kommer se ut. Behöer jag hårdbanta eller kan jag hålla mig runt 60.
    Kollde mig i spegeln idag och kände mig supersnygg.
    När det lösa runt midjan försvinner så känner jag mig skitsnygg direkt. Och det är inte borta, men det har minskat.

fan vilket tjöt det var på mig idag
    Kram på er

glowbyjlo skrev 2008-05-29 19:54:21 följande:
  • Vidalila

>Hallå tjejer?!

Vidalila skrev 2008-05-29 17:10:34 följande:
    vilken är den billigaste pulverdieten?
  • valkyriana

Det vet jag faktiskt inte.
    Naturdiet kanske eller allevo- de finns ju båda på min ICA och ligger likvärdigt i pris.
    I vilket fall så är det billigare än mat....

• Snowsee

Jag kunde inte låta bli att väga mig i dag trots allt.
    Och vet ni? Vågen stod på 57.5!! Det är minus - 1,5 sen i tisdags och - 3,4 på 8 dagar varav de första två var helt untan pulver, alltså med vanlig mat! Gjorde en omstart förra torsdagen och började med pulver i lördags.

Snacka om att jag fick motivation att fortsätta med rent tom onsdag! Igår kändes det faktiktiskt lite segt men jag klarade det och jag ska klara helgen nu med (på jobbet) tack vare detta.

Vilken fredag det blev! Stort minus på vågen + att det är sista dagen på Universitetet för terminen!

• Godisråttan
    Vidalila skrev 2008-05-30 00:05:04 följande:
    >Hallå tjejer?!
    Det blir billigast om du köper proteinpulver på kosttillskottbutik eller träningsbutik och gör drinkaran själv.
Svar på tråden Någon som vill hänga på o pulverbanta eller bara gå ner i vikt?