• Hjälp! Cerazette har förstört mitt liv! Vad ska jag göra?

    Fre 2 maj 2008 15:09 Läst 77999 gånger Totalt 51 svar
    Elmand­ra
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 15:09

    Hej!
    Jag har ätit minipillret Cerazette i snart ett år nu, men då jag under denna period fått problem med finnar, minskad sexlust, klåda i underlivet och rejäla humörsvängningar vill jag verkligen sluta äta dem. Flera av mina släktingar har haft erfarenheter av blodproppar så det enda alternativet för mig är minipiller, men frågan är om det är värt det? Jag mår ju bara dåligt utav detta.
    Är det någon annan som känner igen sig i detta problem och kan dela med sig av sina erfarenheter av att ha upphört med att äta cerazette? Har eran hy blivit bättre? har sexlusten "kommit tillbaka"?

    Tacksam för svar.

  • Fre 2 maj 2008 15:12 #1

    Jag minns inte vilket märke det var men jag fick enorma problem av just minipiller; grov acne, humörsvângningar, mens en gang varannan vecka, illamaende... när jag vâl fattade vad det var sa slutade jag meddetsamma. De flesta biverkningar försvann pa nagon dag/vecka men acnen har jag brottats med i snart 10 ar.
    Jag har inte rört vid nagon form av hormonpreparat sedan dess. Jag har haft kopparspiral som fungerar utmärkt för mig (och nej, jag har aldrig fött barn tidigare - man kan ha det ända).

  • GooShi­e
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 15:24 #2

    Oj! Låter inget roligt alls!!! Jag har dock en väninna som haft samma problem med att inte kunna använda sig av p-piller innan.. Men det finns tydligen ett nyare p-piller som inte ska medföra de riskerna. Jag kan höra med henne vad det heter.. så kan du ta upp det med din gynekolog. Utifall om att!

  • Fre 2 maj 2008 15:32 #3

    Jag äter Cerazette sedan ett år tillbaka. Har tidigare ätit vanliga p-piller i 9 år, men fick inte fortsätta med dem jag för ett år sedan fick jättehögt blodtryck. Jag har inte märkt någon som helst skillnad sedan jag började med Cerazette, mer än att jag inte längre får mens, vilket ju är ganska skönt. Och mitt blodtryck gick tillbaka till det normala efter några månader. Jättetrist för dig att du får biverkningar...det här var ju tyvärr inget svar på din fråga, mer ett inlägg om att det kan funka att äta dem...men visst måste det finnas andra minipiller att välja på?

  • Vidali­la
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 15:35 #4

    Jag äter Exclutena som också är ett minipiller. Det har jag ätit i flera, flera år och aldrig haft problem. Du kanske skulle byta till dom?

  • Fre 2 maj 2008 15:38 #5

    Piller (som andra preventivmedel) funkar olika pa olika personer. En annan sort KAN funka bâttre eller bli värre, även om det fungerar bra för andra personer. Det FINNS alternativ till hormonpreparat, men inte heller tex kopparspiral funkar för alla, även om det fungerat utmärkt för mig. Hör med din gynekolog vad som kan vara för lämpligt alternativ för dig, läst det finstilita och bestäm dig sedan för vad du ska prova.

    SLUTA med de som far dig att ma daligt!

  • Marsap­hir Marlea­n
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 15:53 #6

    Jag älskar mina Cerazette. Har inte uppleft något av det du pratar om alls, utan tvärtom är enda *positiva!* bieffekten jag har att jag knappt har någon mens alls, max 1 ggn/ÅR. Helt underbart tycker jag då jag förr hade mycket riklig och svår mens.

  • Fre 2 maj 2008 15:55 #7

    Marsapir.. Nej biverkningarna är det ju 1 pa 10 000, eller vad det är, som rakar ut för, men det kan vara bra att vara uppmärksam pa att NÄR man är den där 1an pa 10 000 sa är det definitivt inte roligt!!!!

  • Elmand­ra
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 16:32 #8

    Hej igen, och tack för alla kloka svar.

    Jag har beslutat mig för att inte fortsätta med någon form av hormonbehandling överhuvudtaget, om jag hade vetat resultatet av att äta Cerazette så skulle jag aldrig ha börjat. För visst känns det som så att när man läser om olika minipiller, att särskilt cerazette verkar ge mest obehagliga biverkningar? Å andra sidan så har jag aldrig gillat kondomer, men om det preventivmedlet innebär att jag mår bättre så kan jag stå ut med det. Jag ger hellre kondomer en chans än börjar äta något annat minipiller, det känns för riskabelt.

    Zozo, kopparspiral, kan du berätta mer om dina erfarenheter av det? Hur funkar det?

  • valkyr­iana
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 16:46 #9

    Jag har alltid haft problem med alla hormonpreparat jag använt. Fått alla av de biverkningar du talar om.
    Nu har jag som zozo en kopparspiral. Har kraftigare blödning, men det är en skitsak i samanhanget.

    Jag har ju barn och skaffade det efteråt. jag vet inte hur det fungerar då man inte har det. Det vet zozo.

    Lycka till med ditt nya hormonfria liv!

  • Juni20­09
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 16:55 #10

    TS!
    Det är klokt av dig att sluta med den!

    Jag blev en satmara av den!
    ca 4 mån efter förlossning bestämde jag att äta cerazette.
    1½ mån senare slutade jag äta den ca ½mån senare blev jag med barn... men jag upptäckte det ca 8 mån efter förlossning.

    Idag har vi 2 barn (2år dotter och 8,5mån son) och vi vill ha flera barn o barnverkstad är öppet.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll