• Hjälp! Cerazette har förstört mitt liv! Vad ska jag göra?

    Fre 2 maj 2008 15:09 Läst 82090 gånger Totalt 51 svar
    Elmand­ra
    Visa endast
    Fre 2 maj 2008 15:09

    Hej!
    Jag har ätit minipillret Cerazette i snart ett år nu, men då jag under denna period fått problem med finnar, minskad sexlust, klåda i underlivet och rejäla humörsvängningar vill jag verkligen sluta äta dem. Flera av mina släktingar har haft erfarenheter av blodproppar så det enda alternativet för mig är minipiller, men frågan är om det är värt det? Jag mår ju bara dåligt utav detta.
    Är det någon annan som känner igen sig i detta problem och kan dela med sig av sina erfarenheter av att ha upphört med att äta cerazette? Har eran hy blivit bättre? har sexlusten "kommit tillbaka"?

    Tacksam för svar.

  • Elmand­ra
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 17:18 #41

    Innan jag började äta cerazette frågade jag min bm vilka risker det fanns, sa att jag hade hört att p-piller och mini-piller överhuvudtaget kan försvåra ens chanser att bli gravid, och hon svarade med att risken med cerazette var så liten att den nästan inte existerade alls. Nu efter att ha hört mig för känner jag mig totalt vilseledd. Det är en sak att dessa piller har sabbat min hy och min sexlust, men att de kanske också har förstört mina chanser att bli mamma?! Hur ska jag nu våga lita på min bm?!

  • fromhe­retoet­ernity
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 17:23 #42

    Hej!
    Jag har inte läst alla inläggen men jag skriver min åsik ändå så får ni ursäkta om det är en upprepning.

    Du är uppenbarligen känslig för systemiska hormoner, dvs hormoner som påverkar hela kroppen. Därför tycker jag att du ska gå över till ett preventivmedel som verkar lokalt.
    Min rekomendation är en hormonsprial. Dessa påverkar inte övriga kroppen lika mycket då hormonen frigörs lokalt i livmodern. De är mindre än en kopparspiral och kan användas även av dem som inte tidigare fött barn. Oftast minskar de mensvolymen och i vissa fall även menssmärtorna.
    En kopparspiral skulle jag avråda från i ditt fall då mensen och menssmärtorna då ofta ökar.

    En p-ring är ett annat alternativ som också verkar lokalt, ganska dyr dock. 100kr per månad ca. Men har samma fördelar som hormonspiralen.

    Hoppas du fått någon hjälp av detta!

    Kram!

  • Brud 080823
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 17:24 #43

    Är det ingen här som faktiskt mått bra utav dem? Jag har inte märkt någon skillnad mot när jag åt p-piller desolette.
    Kan det bli bakvänd reaktion då,att jag får dålig hy, minskad sexlust när jag slutar?

  • Pearld­rop
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 17:27 #44

    Vet precis, har haft stora problem med att hitta rätt p-medel och har prövat en hel drös. Det som fungerat bäst är helt klart p-ringarna!! Men eftersom jag är känsligt för gulkroppshormonerna så har jag även gått upp i vikt tack vare de.. så jag använder inget alls nu och tänker absolut inte börja igen..

    min hy däremot har alltid varit jättefin.. men vikt upp å ned konstant, depressioner, minskat sexlust etc.. fy!

    Den absolut allra bästa att fråga är helt klart barnmorskan!!

  • carino­kennet­h
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 18:06 #45

    Måste bara få rätta...jag var och satte in en kopparspiral för ett tag sedan ch trivs jättebra med det...men rättningen är den att kopparspiralen är mindre än hormonspiralen enligt min barnmorska.
    Har inte fött barn innan men det gick bra att sätta in ändå =)

  • 080505 6
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 18:07 #46

    Jag käkade P piller i flera år och helt plötsligt fick jag konstant svamp, enligt barnmorskan berodde det på östrogenet i P pillrena, jag ombads byta till minipiller och jag gav det en chans. Då kom nästa smäll, jag gick upp 20 kg på 6 månader och fick usel hy... Jag slutade efter 6 månader och barnmorska sa att hormoner inte var min grej och satte in kopparspiral i stället. Nu har jag haft den i 4 år och det är toppen...

  • Pearld­rop
    Visa endast
    Tor 8 maj 2008 18:10 #47

    080505 åh.. jag vet hur de tär.. hemskt!
    Jag gick upp 23kg på 6 månader pga p-stav! Och det känns som folk inte tror en när man berättar det..

  • Fre 9 maj 2008 13:39 #48

    jag börjar mer och mer tro på att jag fick missfall pga. cerazett. Slutade och just för att se hur jag skulle reagera på det och strax efter att jag slutat så "råkade" jag bli gravid, alltså inte planerat och inte menat. Det var ju självfallet underbart men som tyvärr sluta med ett fruktansvärt missfall :( jag snacka med min polare som pluggar till läkare och hon sa att en vanlig anledning till att hormonerna inte står rätt till, och då dök det upp ett jus i mig som sa jaha... var det därför? Just för att jag har hört att det kan dröja ett tag tills man blir gravid efter att man tagit dessa tabletter. Så för mig blev det så uppenbart att min kropp fortfarande var påverkad av tabletterna som jag hade slutat med ca 2 veckor innan jag blev gravid och de var inte min kropp inställd på och därför sluta det som det gjorde :(

    Men fortfarande är det ingen som vet vad det finns för faror med koppar spiral?

  • fromhe­retoet­ernity
    Visa endast
    Fre 9 maj 2008 18:42 #49

    Hej!

    "Faran" med kopparspiral är att den ger en ökad infektionsrisk, det medför att om du tex blir smittad med klamydia är risken större att infektionen sprider sig till äggledarna vilket i slutändan kan leda till ofrivillig sterilitet. Därför vill man helst inte sätta in detta på unga kvinnor som riskerar att byta sexparterns under perioden. Men menar man att man kommer hålla sig till en partner, att man står ut med ökad blödning och menssmärtor så kan man sätta in det även på yngre kvinnor. Ibland kan det dock vara svårt på kvinnor som ännu inte fött barn men det är olika.

  • mmmalu­rk
    Visa endast
    Fre 9 maj 2008 20:00 #50

    Jag har också ätit p-piller i många år och sedan fått 2 barn och satt i kopparspiral. Har sedan några månader tillbaka bytt till hormonspriral, fått betala den själv men det är ännu bättre. Lite mens, lite krämpor mm. Prata med din gynekolog eller barnmorska om vad ni ska använda för skydd. Jag var emot att äta nått konstgjort så vi har haft alla möjliga skydd innan jag nu har hittat det jag tycker är bäst.

    LYCKA TILL

  • Sön 1 maj 2016 12:19 #51

    Det låter kanske hemskt och säga men gud vad skönt att jag har hittat den här tråden och veta att jag inte är ensam. Jag började med cerazette för ca 3 månader sedan och jag känner inte igen mig själv känslomässigt. Jag gråter hela tiden och för ingenting, tårarna bara kommer från ingenstans och jag kan inte stoppa det. Jag känner mig besviken på alla och jag har ingen ork till någonting, skola osv. 

    Mitt humör har gått ut över människor jag älskar så som pojkvän och bästavän vilket är fruktansvärt hemskt. Skönt och veta att det inte bara är jag! Ska boka tid och byta nu på en gång! 

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll