Mens på bröllopsdagen... Hur göra?
Inser långsamt att det nog blir "röd" dag på bröllopsdagen i juli. Hur skulle ni göra? Äta "skjuta-upp-piller"? Hur fungerar de? Finns på apotek?
Inser långsamt att det nog blir "röd" dag på bröllopsdagen i juli. Hur skulle ni göra? Äta "skjuta-upp-piller"? Hur fungerar de? Finns på apotek?
alltså, det här med menskopp.... hur vet man vilken storlek man ska ha??
och vilken sort är bäst? :P
När jag beställde min fanns det två storlekar och då sa dom att om man hade fött barn eller var över en viss ålder skulle man ha den största, så det tog jag. Jag har en divacup: www.divacup.se/shop/ Det finns ju en hel massa sorter att välja mellan.
Jag hade riktigt ont första gången jag använde koppen men envis som jag var så provade jag fler gånger. Var dock inte tillräckligt envis för att lyckas med spektaklet helt själv så fick lite hjälp. Tycker dock att när den sitter på plats att den är underbar och jag slappnade av bra nertill, vilket jag mer eller mindre aldrig gör annars. Jag har haft svårt att använda tamponger för att jag inte kunnat slappna av men menskoppen+lite hjälp var underbart
Jag var ute väldigt sent med och skjuta upp mensen och körde med Primolut Nor. Var skeptisk emot det pga eventuella biverkningar, men det gick relativt bra. Kände någon mild sort av mensvärk (brukar få fruktansvärt ont när jag har mens i vanliga fall), men det gick ju att bota med värktabletter. ;) Lite mycket tabletter kanske men men så kan det bli ibland.
Jag hade köpt lunette eller ladycup då de är slätare och har mindre kanter. Mer anatomiska på nåt vis. (det är min åsikt)
Som kikalt säger så står det på sidorna vilka storlekar de rekommenderar. Där man tar hänsyn till ålder och ifall man har fött barn
Ladycup är nyast på marknaden och är mjukare än de andra. Jag har lunette. Är supernöjd och tycker den är lagom mjuk. Sitter som en smäck. Har inte läckt någon gång och jag blöder MYCKET! Har dessutom fött tre barn, men inte en droppe har det läckt. Är såååå impad!!!
gick in på länkande sidan ovan och läste om mens-koppen. låter jättebra och smidig. det stod dock att man inte skulle använda den efter förlossning, abort och missfall. Men dom menar väl att man inte ska använda den direkt efter va? För jag har nämligen fått missfall och gjort abort - dock mer än ett år sen. Kan man använda den ändå tror ni? hur skulle ni ha gjort?
Ja alltså de menar ju efteråt, när man fortf blöder pga förlossningen, aborten, missfallet, alltså medan man har avslag.
Sen är det ju inga problem!!
jag har ju fött tre barn och det är ju just veckorna efter när man blöder som man ej ska föra upp något alls (ej ha sex heller) pga infektionsrisken. Men sen är det inga problem
åh vad skönt. då kanske man ska prova den då. får man fråga om du har nåt preventivmedel? jag har p-stav men det kan väl inte va några problem att använda m-koppen ändå, eftersom man fortfarande har mens.
jag har kopparspiral därav rikliga blödningar. Men det fungerar med alla preventivmedel vad jag vet
okej vad bra. ska överväga att beställa en sån där m-kopp
Har försökt ringa runt till olika vårdcentraler för att få råd om de här gulkroppshormonpillrena...men ingen verkar ha riktigt koll.
På vårdcentralen säger de att kvinnohälsan har hand om sånt...och på kvinnohälsan säger de att man ska ringa vårdcentralen.
Suck!
hur svårt kan det vara att få några piller?!? Det är ju inga farliga "röda-triangel-piller" man ska få.....
Ni som käkat såna här piller - var det knepigt för er med att få tag på dem eller?!?
Fredrik och Sabine skrev 2008-04-18 17:00:27 följande:
Fredrik och Sabine skrev 2008-04-18 17:00:27 följande:
Käka P-piller, så kan du käka över o slipper mensen
Primolut nor är bra, använde dem flera gånger innan jag började äta p-piller.