Mens på bröllopsdagen... Hur göra?
Inser långsamt att det nog blir "röd" dag på bröllopsdagen i juli. Hur skulle ni göra? Äta "skjuta-upp-piller"? Hur fungerar de? Finns på apotek?
Inser långsamt att det nog blir "röd" dag på bröllopsdagen i juli. Hur skulle ni göra? Äta "skjuta-upp-piller"? Hur fungerar de? Finns på apotek?
nu kanske jag upprepar nåns inlägg, men jag har ätit såna där skjuta-upp-piller en gång innan jag började med p-piller.
jag skulle resa utomlands, och skjöt upp mensen månaden innan resan, så jag slapp komma ihåg pillren utomlands :)
jag upplevde att det var himla smidigt, inga biverkningar och lätt att få på vårdcentralen
Ok.. nej då går det tyvärr inte.. 2 cm i diameter var i största laget för mig!
Killarna kan ju trösta sig med att hos mig är inte större till det bättre!:)
nä fy det verkar fruktansvärt att ha vestibulit...
finns det ingenting att göra åt det? typ akupunktur eller vad som helst??
ja jo det ar val ingen picknik men har haft det i 7 ar,sen jag var 17 sa jag ar ganska van! :) Det ar inget jag stor mig pa... an sa lange i alla fall.. klart att det var jobbigt nar man var yngre men man mognar och inser vad som ar viktigt i ett forhallande!:) min kille ar absolut bast!
jag har sa oregelbunden mens sa jag vet inte om man kan ta piller for det eftersom jag inte vet nar jag ska ha den!
Jag är helt fascinerad över att jag aldrig hört talas om menskopp i hela mitt liv :) Det verkar ju faktiskt ganska smart.
Pillret heter Primolut Nor. Att skjuta upp mensen med.
Man får det inte av barnmorska, utan måste skrivas ut av
läkare. Man ska ta det ca 3-5 dagar före beräknad mens.
Jag har inte själv provat det, men har läst på, ifall jag
kommer behöva göra det själv. Man ska tydligen inte få några biverkningar heller.
spännande tråd. har heller aldrig hört talas om menskoppen. man lär sig något nytt var dag :)
tänkte höra om nån här inne vet hur man kan undvika mens när man använder p-stav? kan man käka p-piller samtidigt just för att undvika mens eller ska man ta ut staven och börja med p-piller för att vara säker på att inte ha mens eller hur gör man?
Swordfish
det där m biverkningar är nog väldigt individuellt. Jag vet dom som fått fruktansvärt jobbiga biverkningar av primolut nor. Illamående, kräkningar, acne osv. inget man vill ha inför sin bröllopsdag.
men det är ju smart att göra det några månader innan, för att förskjuta mensen!
Jag tål inte hormoner, så skjuta upp piller funkade inte. Om jag tålde hormoner skulle jag göra som Anja skriver och skjuta upp mensen ett par månader tidigare istället för samma månad.
Tyvärr fick jag mens precis till bröllopsdagen (dessutom första efter förlossningen). Använder som tur är menskopp, men fick byta varannan timme (pga första gången efter förlossningen, i vanliga fall kan jag ha den 12 timmar) och det var verkligen så att jag fick hoppa ur klänningen varje gång pga att jag var så nervös att förstöra den. Men det funkade i alla fall som tur var. Lite bökigt bara, särskilt dom jag hade korsett. FÖr alla som har normal mens borde menskoppen funka hela bröllopsdagen utan byte. För att vara extra säker kan man ju ha apotekets tjockaste binda på sig också.
Jag har fruktansvärd mensvärk men menskoppen gör liksom ingen skillnad för den, dvs det blir varken sämre eller bättre vad gäller kramperna. Men betydligt bekvämare än tampong tycker jag.