• Pärlhönan

Förslag till vårt efternamn

Vill inte ha varandras, så det blir ett nytt, men vad för något??

Vill att det ska börja med Tun-, Thun-, Tune-

Enligt PRV så får det inte finnas tidigare eller vara för likt ett som finns. Ej heller platser eller dylikt.

• Svar på tråden Förslag till vårt efternamn
  • weddinggirl08

Får man betala för att ta tillbaka sitt flicknamn sen?? Bara undrar ifall att haha

• Pärlhönan

Nu är jag tillbaka

Japp testat den. >Den ger ju bara förslag på slutled som man kan ha som ide. En del av namnen som skapas där finns redan, är ortsnamn m.m. Men är bra att ha som hjälpmedel.

Nessan skrev 2008-04-07 00:58:18 följande:
    TunemanThun (åh, såg nu att det visst var taget, liksom Thunér...Ja, det är ofta svårt med nya namn)Har ni testat PRV:s namngenerator?Vet inte om länken funkar, men här är en lista med alla förslag de kom med som inleds med Tun (eftersom Thun och Tun uttalas lika gör de ingen skillnad mellan namn som stavas med eller utan h. Samma med tillägget av e, oftast blir det ingen större uttalsskillnad)www.prv.se/NAMTWeb/list2.jsp
  • Nessan

Jo, det är klart att inte alla namn som kommer fram i PRV:s namngenerator automatiskt kommer att bli godkända, men det kan ju ge lite inspiration till namntänkandet!

Sen förstår jag inte vad du menar med att den bara ger förslag till slutled på efternamn...Det är ju det ni är ute efter eller hur? Förledet Tun/Thun är ni ju redan inne på!

• Pärlhönan

Var kanske lite otydlig Det är slutled vi är ute efter.

Jag menade ungefär med det jag skrev, att den ger bara ideer på ett visst antal slutled som man kan ha som hjälpmedel. Att den inte har oändligt många.
    Vad svårt det blev att förklara Men det är sluttampen på namnet vi försöker komma på.

• weddinggirl08

Thunewidh. Det skulle jag vilja heta

• Nessan

Ah, tror jag fattar hur du menar nu efter att ha läst detta inlägg i kombination med det andra! :)

Pärlhönan skrev 2008-04-07 09:51:49 följande:
    Var kanske lite otydlig Det är slutled vi är ute efter.Jag menade ungefär med det jag skrev, att den ger bara ideer på ett visst antal slutled som man kan ha som hjälpmedel. Att den inte har oändligt många.Vad svårt det blev att förklara Men det är sluttampen på namnet vi försöker komma på.
  • Pärlhönan

Båda är riktigt bra förslag

• weddinggirl08

Jag testade att skriva Thunewidh och det blev ju så snyggt så jag vill heta det!! haha

• Nessan

Här är några av de från PRV:s site som jag fastnade för:

Thuneving
    Thunälven
    Tunenor (klingar kanske lite norskt iofs?)
    Thunlin

Svar på tråden Förslag till vårt efternamn