• Pärlhönan

Förslag till vårt efternamn

Vill inte ha varandras, så det blir ett nytt, men vad för något??

Vill att det ska börja med Tun-, Thun-, Tune-

Enligt PRV så får det inte finnas tidigare eller vara för likt ett som finns. Ej heller platser eller dylikt.

• Svar på tråden Förslag till vårt efternamn
  • Pärlhönan

Har nu pratat med PRV. Ang de flesta av favoriterna som vi lagt Tuner istället för tun, är det en risk att det kan förväxlas med tune-, men det kunde ju också gå, beror på hur man uttalar det. Så hon kunde inte svara helt 100%, vilket gör det lite svårt.

MAry LA var det likadant för er. Att det fanns en risk? Eller var det fritt att köra?

• Pärlhönan

Vi har nu bestämt oss för att chansa på risknamnen

• Vinterbruden 08

Så vad blir det då?? Tunerwiik??

• Mary LA

Ja, med vissa namn fanns det en risk sa de på PRV. Till slut bestämde vi dock oss för ett namn där det inte fanns något i närheten som kunde förväxlas. (Ska man applicera det på ert efternamn så valde vi alltså ett efternamn där det fanns efternamn med tun- men inte tune- och i det fallet ansåg PRV att tun- och tuner- var tillräckligt olika för att det skulle gå igenom)

Men precis som du säger så tar dom ju stor hänsyn till hur det uttalas.

Lycka till!

• jennysnartfru

Ja, vad blev det för namn?

• Pärlhönan

Efter ytterligare kontakt med PRV. Tunerwiik, Tunervie, Tunerbeck, Tunerdal(thuneskär har vi ännu inte bestämt om vi vill ha eller ej ). Är fortfarande för likt Tun-, eller Tune i uttalat så hur gör vi om dem nu?

• Vinterbruden 08

Thunerewiik/Tunerewiik osv, kanske det kan gå??

• Nessan

Visst är det så att det bara är tre alternativa namn man får ansöka om? Eller minns jag fel? Isf måste ju ett av era favvo-namn ryka. Förstod jag dig rätt om jag tolkar det som att PRV tyckte att Tunerwiik ändå är för likt Tunewiik? (Var det förresten Ulrika ni pratat med?)
    Så ni vill ha nya förslag på Tun, men nåt som inte finns och som inte är de 4 ni listat ovan men gärna i samma stil?

Hu, vilket krångligt inlägg jag skrivit, men jag orkar inte ändra, så hoppas det går att läsa och att alla mina frågor går att urskilja!

• Pärlhönan

Nessan: Kom inte ihåg hennes namn, men mejlet var från Runo Svärd.
    Stämmer att bla Tunerwiik var för likt Tunewiik lisom Tunerbeck, Tunervie.
    Japp man får köra tre namn per ansökan. Så två risknamn och ett säkert kan vi ju köra

Problemet är ju nu bara att vi gillar de namn som jag skrev ovan. Så Nya tolkningar på dem eller helt nya namn önskas.

• Nessan

Hmm, undrar om Tuunswik också är för likt...

Svar på tråden Förslag till vårt efternamn