• Pärlhönan

Förslag till vårt efternamn

Vill inte ha varandras, så det blir ett nytt, men vad för något??

Vill att det ska börja med Tun-, Thun-, Tune-

Enligt PRV så får det inte finnas tidigare eller vara för likt ett som finns. Ej heller platser eller dylikt.

• Svar på tråden Förslag till vårt efternamn
  • Vinterbruden 08

Tuuneswiik är ju också en variant..

• Kanada Hjarta Sverige

tank bara pa en sak nar ni valjer efternamn.... det ar inte roligt att behova bokstavera sitt efternamn varje gang man pratar med nagon... mitt efternamn ar ovanligt och svarstavat, och det ar ganska irriterande att alltid behova bokstavera bokstav for bokstav. (forlat sa du M? - nej N, sa du P eller b, var det ett dubbel O? osv...)
    bara en liten notis att fundera over innan ni valjer ...

• Nessan

Håller med Kanada... om att man noga bör överväga namnbytet. Dels pga de bokstaveringsproblem som hon påpekar men också pga att det inte är så lätt att ändra sig sedan. Att byta efternamn en gång är ganska lätt och smidigt, men om man försöker bli stamkund hos PRV finns det en hel del spärrar! Man skall alltså noga tänka över sitt namnval, för det är inte säkert att man kan få ta ett nytt annars.

• Pärlhönan

Vi har funderat på detta också. Helst namn utan ÅÄÖ för mejlens skull. Man vill sen även ha ett namn man vill slippa bokstavera men sedan vill man ju att det ska se snyggt ut också. Skitsvårt att hitta en bra kombination

• Pärlhönan

Hur låter Thunergrim eller Thunerfejd?

• Aleta

Jag tycker att r:et på slutet av thuner försvinner lite så det blir nog risk för att ni får bokstavera ofta. Fick ni inte ha bara thune?

Sedan låter andra ledet av namnen bra, men grim betyder väl typ ful och fejd är ju inte så positivt heller...
    Sorry, men du frågade ju....

Eftersom man inte får klanka ner utan att komma med något så föreslår jag Tunebrid

• Juni2009

Kanada.

Nää det är inte kul att bokstavera efternamn.

Jag har ju en vanlig efternamn KVIST.

Ändå kan jag få hem med Qvist eller Quist eller Kuist.

Så ofta när jag ska beställa en sak genom telefon så äger ag Kvist med K.

• Nessan

Apropå kvist... Thunekvist kanske? Eller så har det varit uppe förut?

• Pärlhönan

-er kom till som tipas av en annan då många namn på tun- thun redan finns, började då lägga till -e samma sak där. -er blir uttalsmässigt (som prv ) går på ibland för likte tune-
    Grim visste jag inte betydelsen på. -fejd kände jag hade lite fel betydlese, men namnet låg bra i mun
    Tunebrid får jag fundera lite mer på, har faktikst inte kommit som förslag här än

Aleta skrev 2008-04-17 19:41:52 följande:
    Jag tycker att r:et på slutet av thuner försvinner lite så det blir nog risk för att ni får bokstavera ofta. Fick ni inte ha bara thune?Sedan låter andra ledet av namnen bra, men grim betyder väl typ ful och fejd är ju inte så positivt heller...Sorry, men du frågade ju....Eftersom man inte får klanka ner utan att komma med något så föreslår jag Tunebrid
  • Pärlhönan

Thunekvist finns, så det kan bli lite för likt men ska kolla med prv.

Nessan skrev 2008-04-17 20:01:11 följande:
    Apropå kvist... Thunekvist kanske? Eller så har det varit uppe förut?
Svar på tråden Förslag till vårt efternamn