• Sokkerkakan

Hur ska jag fria?

Hjälp mig! Jag funderar på att göra slag i saken och fria till min sambo.

Först var tanken att fria på skottdagen, den traditionella dagen för tjejer att fria. Först var jag inne på massa olika uppdrag, men det blir nog rätt dyrt. Här är några idéer jag haft:

- Hade varit kul att fria under en konsert eller liknande, men det går tyvärr inga bra konserter just då.
    - Göra om hemmet till en romantisk oas med blomblad, picknickfilt i vardagsrummet med levande ljus, "vår musik" spelandes i bakgrunden, äta ngt gott och helt enkelt ställa frågan.
    - Bio var en annan idé jag hade. Tänk vad coolt det skulle vara om de kunde skriva frågan på bioduken innan filmen börjar! Vet dock inte om detta är möjligt..

Men till saken hör att vi ska åka på en treveckors semester i mars, och då hade jag en tanke om att fria på flygplanet på ngt sätt, bara för att det skulle va kul, lite annorlunda liksom. HUR jag skulle göra på flyget vet jag inte riktigt.. funderade på att kanske lägga in en bild på ett tecknat brudpar och skriva in frågan, och lägga bilen i hans bok som han kommer läsa på flyget. Andra förslag välkomnas.

Vad tycker ni? Skottdagen som är lite förutsägbart eller på flyget? Har ni några bättre förslag på hur frieriet skulle kunna tänkas gå till? Kan tilläggas att vi varit tillsammans i 6 år, och träffades på nätet.

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Hur ska jag fria?
  • ingenjörsbruden

Hahahaha!!

Nä han förstår nog fortfarande inte att det är jag som beställt den.....men det kommer han nog på när han ser ringarna!!! *hahhaaha*
    Jag HATAR när det ligger kvar reklam på bordet så igår frågade jag på pin-kiv (o test)om jag skulle slänga broshyren med förlovningsringarna.....fick till svar:
    -Nä den kan vara bra att ha när jag väl får tummarna loss o kommer till skott (extra roligt tycker jag (skottdagen))!!!

*fniss*

• Utomlands 2008
    ingenjörsbruden skrev 2008-02-08 07:55:40 följande:
    Hahahaha!! Nä han förstår nog fortfarande inte att det är jag som beställt den.....men det kommer han nog på när han ser ringarna!!! *hahhaaha* Jag HATAR när det ligger kvar reklam på bordet så igår frågade jag på pin-kiv (o test)om jag skulle slänga broshyren med förlovningsringarna.....fick till svar:-Nä den kan vara bra att ha när jag väl får tummarna loss o kommer till skott (extra roligt tycker jag (skottdagen))!!!*fniss*
    Klockrent!
  • Sokkerkakan
    ingenjörsbruden skrev 2008-02-08 07:55:40 följande:
    Hahahaha!! Nä han förstår nog fortfarande inte att det är jag som beställt den.....men det kommer han nog på när han ser ringarna!!! *hahhaaha* Jag HATAR när det ligger kvar reklam på bordet så igår frågade jag på pin-kiv (o test)om jag skulle slänga broshyren med förlovningsringarna.....fick till svar:-Nä den kan vara bra att ha när jag väl får tummarna loss o kommer till skott (extra roligt tycker jag (skottdagen))!!!*fniss*
    Hihi vad härligt.. undrar om han har några planer på G mån tro?
  • ingenjörsbruden

Hahhaha!! Visst var den bra!! :) Jag är SÅ klurig!!! :) *fniss*

Jag hoppas att han har planer :) ......men som sagt...han är SÅ FÖRSIKTIG o har alltid sagt att han absolut aldrig kommer att förlova/gifta sig för att andra tycker det/pressar på.....iofs bra.... :) Dessutom så har jag luskat ut att han alltid har trott att jag vill ha ett MEGA stort bröllop....vilket jag inte vill......han är SÅ BLYG så jag tror att det i komb med MEGA stort bröllop har medverkat till att det har dragit ut på tiden!!
    Sen har han inte förstått poängen med bröllop eg men DET har vi diskuterat så nu vet jag att han också vill gifta sig....ngn gng!! :) Mina föräldrar skilde sig förra året 74 o 65 år gamla.....det har ju gjort att vi har diskuterat giftemål o äktenskap ganska frekvent under året....

Men nu är det slut på väntandet!! :)

Men jag rekommenderar att man beställer hem ringbroschyrer i den andres namn!!! *hehehehe*

• Sokkerkakan
    ingenjörsbruden skrev 2008-02-09 12:24:08 följande:
    Sockerkakan.... när åker ni iväg o kommer hem igen?! Måste hålla lite koll!! :)
    Oj, att de skiljdes så gamla..
    Ja jag känner igen det där, min sambo har varit likadan.. om att inte vilja gifta sig för att han trott att man gör det för andras skull, och för att hans föräldrar är förlovade men aldrig har gift sig.

Vi åker den 14/3 och kommer hem 5/4.. funderar på frieriet vareviga dag.. HUR ska jag göra, VART ska jag göra.. ska jag göra det innan, på skottdagen, eller vänta tills vi kommer ner.. haha. Är bara så rädd för att han ska "skoja bort det" och svara typ "show me the money" eller "betalar du så..". För så har han sagt förut.. han tror att pengarna hindrar oss liksom.. men gör jag det riktigt seriöst och han fattar att jag är allvarlig så tror jag han säger ja.. jag vet ju att han vill gifta sig.
  • ingenjörsbruden

Det borde nästan vara

ja...funderar också hela tiden på frieriet..... :) Lite svårt att hålla sig!!! :) Har börjat fundera på att fria på allahjärtansdag.....men tycker att det hade varit kul att ha skottdagen som förlovningsdag!! :)

Jaja man får väl smälla sig själv lite på fingrarna så att man håller dem i styr!!! :)

Vi har pratat en del om bröllop o så...lite då o då när ämnet har kommit upp. Det blir nog ett litet men med alla detaljer ändå :).... så pengafrågan har på sätt o viss avhandlats där....det blir ingen förmögenhet direkt.
    Att ha pratat om hur man vill ha det o vilka förväntningar man har/vad man vill ha ut av bröllopet har gjort iallafall min sambo mer "villigt" inställt till bröllop.
    Hans "avighet" mot bröllop har nog mest varit att han trott att vi har haft TOTALT olika syn på hur bröllopet ska va.....

Om jag hade misstänkt att frieriet skulle "skojas" bort så hade jag nog gjort ngt "seriöst"....Kanske inte någon lapp eller pussel...det är för lätt att skämta om.... Helt själva på stranden i solnedgången.....Själv hämta eller att personalen på hotellet kommer med lite champagne o jordgubbar, en ros eller orkidée (om man är i Thailand)..... Det hade han inte kunnat skämta bort!!! :)

Detta är så svårt!! Man försöker hjälpa men man känner inte personen ifråga riktigt..... Hoppas att du får lite bra idéer iallafall!!!

• Sokkerkakan
    ingenjörsbruden skrev 2008-02-10 09:56:56 följande:
    Det borde nästan vara ja...funderar också hela tiden på frieriet..... :) Lite svårt att hålla sig!!! :) Har börjat fundera på att fria på allahjärtansdag.....men tycker att det hade varit kul att ha skottdagen som förlovningsdag!! :)Jaja man får väl smälla sig själv lite på fingrarna så att man håller dem i styr!!! :)Vi har pratat en del om bröllop o så...lite då o då när ämnet har kommit upp. Det blir nog ett litet men med alla detaljer ändå :).... så pengafrågan har på sätt o viss avhandlats där....det blir ingen förmögenhet direkt. Att ha pratat om hur man vill ha det o vilka förväntningar man har/vad man vill ha ut av bröllopet har gjort iallafall min sambo mer "villigt" inställt till bröllop. Hans "avighet" mot bröllop har nog mest varit att han trott att vi har haft TOTALT olika syn på hur bröllopet ska va.....Om jag hade misstänkt att frieriet skulle "skojas" bort så hade jag nog gjort ngt "seriöst"....Kanske inte någon lapp eller pussel...det är för lätt att skämta om.... Helt själva på stranden i solnedgången.....Själv hämta eller att personalen på hotellet kommer med lite champagne o jordgubbar, en ros eller orkidée (om man är i Thailand)..... Det hade han inte kunnat skämta bort!!! :)Detta är så svårt!! Man försöker hjälpa men man känner inte personen ifråga riktigt..... Hoppas att du får lite bra idéer iallafall!!!
    Tack för dina fina idéer! Som jag skrev i din gästbok så började min sambo idag kalkulera på vad vårt eget bröllop skulle kosta, hur många som skulle komma osv.. jag blev alldeles till mig! haha..så nu känns det ännu bättre att fria..men som sagt, jag måste nog göra nåt riktigt seriöst så nu är jag inne på att kaptenen ska ropa ut det trots allt.. åh så svårt, han ska bara veta hur mkt jag planerar!! :)
  • kultis

Bara två dagar kvar!!!! Är ni redo? Eller har era killar hunnit före er??
    Vi åker på kryssningen imorgon, packningen återstår. Allt annat är fixat.

Jag är redo för skotdagen!!!

Svar på tråden Hur ska jag fria?