• FruStolpe

Vad lägga i "första grälet låda"?

Hej!
    En av mina närmaste vänner ska gifta sej i augusti. Jag tänkte börja förbereda en första grälet låda till present till dem. Tyckte det verkade som en kul grej. :o) jag hade tänkt köpa en träkista och på den måla brudparets namn och bröllopsdatum...Men sen till problemet. Vad ska jag fylla kistan me? Massor av tips mottages med tacksamhet! :o)

• Svar på tråden Vad lägga i "första grälet låda"?
  • Piha
    Trisen skrev 2008-01-30 12:41:19 följande:
    PihaHar du några tips hur man kan få ett grälfritt förhållande?Skulle vara jätteskönt för jag hatar verkligen gräl. Min sambo är dock sådan som GILLAR (!) att gräla för han tycker att det är nyttigt (om man kan gräla på ett bra sätt). Vilket delvis nog är sant, vårt förhållande känns alltid starkare efter att vi tillsammans klarat av ett problem/kunnat kompromissa. Men gillar det inte ändå...
    Hej Trisen

Jag tror bara att jag har haft en ofantlig tur när jag träffade min man. Vi lever i harmoni, nästan i symbios. Vi tycker för det mesta lika och om vi inte gör det samtal utan höjda röster, tårar eller sura miner. Jag tor helt enkelt att vi kommuniserar väldigt bra och förstår varandra, även när vi tycker olika, vilket ger ett grälfritt förhållande.

Vi är inte konflikträdda eller oroliga för att ta upp "obekväma" frågor då vi båda vet att det inte leder till osämja och bråk.

Så, enda tipset jag kan ge är att prata med varandra, lär er förstå och ta hänsyn till varandras åsikter, så kommer man långt. Ett väldigt bra sätt att avväpna någon som vill gräla är att säga i vanlig samtalston "Hur menar du nu?" Då måste peronen stanna upp och tänka till och förklara och med lite tur leder det till samtal istället för gräl.

Lycka till!
  • tågjäntan

Boktips att lägga i lådan:
    "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman
    "Förlåtelsens fem språk" av Gary Chapman och Jennifer Thomas.
    Om jag tänker efter passar nog den andra bättre då =).

Annars är det bra tips på bröllopspresenter. Den första har jag läst 4-5 gånger och den senare har jag precis läst ut. Väldigt lättlästa och med praktiska tips och råd.

• ddk
    Piha skrev 2008-01-30 18:30:55 följande:
    Hej TrisenJag tror bara att jag har haft en ofantlig tur när jag träffade min man. Vi lever i harmoni, nästan i symbios. Vi tycker för det mesta lika och om vi inte gör det samtal utan höjda röster, tårar eller sura miner. Jag tor helt enkelt att vi kommuniserar väldigt bra och förstår varandra, även när vi tycker olika, vilket ger ett grälfritt förhållande.Vi är inte konflikträdda eller oroliga för att ta upp "obekväma" frågor då vi båda vet att det inte leder till osämja och bråk.Så, enda tipset jag kan ge är att prata med varandra, lär er förstå och ta hänsyn till varandras åsikter, så kommer man långt. Ett väldigt bra sätt att avväpna någon som vill gräla är att säga i vanlig samtalston "Hur menar du nu?" Då måste peronen stanna upp och tänka till och förklara och med lite tur leder det till samtal istället för gräl.Lycka till!
    Usch, det där låter som det värsta jag kan tänka mig. Jag har harmoni i min relation men det är samtidigt skönt att få bråka. Om man älskar och accepterar ALLA sidor av ens partner tycker jag det låter som om man inte riktigt känner varandra. Min uppfattning bara alltså.

Min sambo är min bästa vän, och jag kan inte tänka mig livet utan honom. Däremot har han sidor jag verkligen stör mig på, eller åsikter jag inte håller med om, och detsamma gället tvärtom. Det kan vara skönt att bråka, diskutera och utveckla varandra sålänge det inte går till överdrift, vilket det gör om man bråkar/gnabbas ständigt om alltind. Men lika tråkigt är det åt det andra hållet. En relation där man aldrig kan bråka, ständigt håller med varandra, har samma intressen och i princip är samma person eftersom man inte ser något att förbättra hos den andra är det värsta förhållandet jag skulle kunna ha.

När kompisar hamnar i förhållanden där allt är för "perfekt" och problemfritt är det alltid något fel som visar sig tillslut.

Piha: Det här är verkligen ingen attack mot dig, låter som ni har det jättebra, och jag skulle aldrig uttala mig om er raltion eftersom jag varken känner eller har träffat dig och din m2b. Jag bara reflekerar över relationer i allmänhet.
  • Canta

Jag tycker lådan verkar vara en rolig ide. Jag hade skrattat om jag fått en sådan låda.
    Visst grälar man ibland. Inte mer me det.

Man får ju ta lådan för vad det är. Tror de flesta par grälar ibland iaf mina vänner som har respektive gör det.

Nä dax att käka frukost och jobba lite

Ha en bra dag alla blivande brudar och fruar*s*

• jennysnartfru

Jag och min M2B grälar aldrig. Ytterst sällan tjafs oxå. Vi är helt enkelt tillfreds med varann. Så vi behöver ingen gräl-låda . Våra vänner håller med oss om detta oxå. Det visade sig under min möhippa och hans svensexa genom frågor som vi fick besvara. Vi svarade lika på i princip allt. Jag är völdigt lycklig med honom och han med mig.

• Piha
    jennysnartfru skrev 2008-01-31 08:48:27 följande:
    Jag och min M2B grälar aldrig. Ytterst sällan tjafs oxå. Vi är helt enkelt tillfreds med varann. Så vi behöver ingen gräl-låda . Våra vänner håller med oss om detta oxå. Det visade sig under min möhippa och hans svensexa genom frågor som vi fick besvara. Vi svarade lika på i princip allt. Jag är völdigt lycklig med honom och han med mig.
    Härligt att höra! Det ger mig hopp om världen att det finns fler människor som inte tycker gräl är av godo.

P

Vill bara klargöra att instängd aggresion blir ingen lyckliga av. För min del gäller att jag faktiskt aldrig blir arg på min blivande.
  • Troll-P

Vi grälar faktiskt inte heller. Vi tycker inte alltid samma sak men eftersom vi pratar om allt mellan himmel och jord så hinner det inte bli till ett gräl innan det är utrett. Det ändrar sig kanske om man får barn, stressar mer, sover mindre... men ärligt talat så är tanken på att stå att skrika på varandra totalt främmande.

Jag skulle dock tycka att en "gräl"-låda var kul. Det är ju bara ett skämt och ännu roligare eftersom vi inte grälar... Sedan beror det ju på hur den som ger lådan presenterar den, oftast är det ju ganska skämtsamt.

När jag gav bort en låda med "bra-att-ha-nu-när-ni-är-gifta" så var det ju helt och hållet ett skämt: sextärningar för att hotta upp sexlivet (för "alla" vet ju att gifta par har ett tråkigt sexliv), choklad om någon behövde muntras upp (tex pga gräl), någon bok om olikheter mellan könen mm.

• lycklig78
    Piha skrev 2008-01-31 09:10:33 följande:
    [citat]
    Härligt att höra! Det ger mig hopp om världen att det finns fler människor som inte tycker gräl är av godo. PVill bara klargöra att instängd aggresion blir ingen lyckliga av.

Fru stolpe frågar vad hon kan lägga i en grällåda, som hon skulle vilja ge brudparet. (Hon frågar inte hur många som grälar ibland)

Jag tror alla här har ett bra förhållande, eftersom de ska gifta sig! Ingen har nämnt instängd agression. Hade man haft det, så hade man inte grälat
  • FruStolpe

Oj, här har det hänt grejer sen sist! :o)
    Tusen tack för alla tips. Brudparet som ska få kistan så har vi kännt i många år...Bruden och jag blev vänner i 6års åldern och brudgummen har jag kännt sen jag började skolan. Så jo, vi vet nog att detta är något som passar dem perfekt, och deras humor perfekt.
    tror inte man hade gett en sånhär gåva till ett brudpar man inte känner så bra. Förstår att vissa kan tycka en sånhär grej hade varit "elakt".

tar gärna emot mera tips, fast flitiga har ni ju nog varit redan! tack!

Svar på tråden Vad lägga i "första grälet låda"?