• FruStolpe

Vad lägga i "första grälet låda"?

Hej!
    En av mina närmaste vänner ska gifta sej i augusti. Jag tänkte börja förbereda en första grälet låda till present till dem. Tyckte det verkade som en kul grej. :o) jag hade tänkt köpa en träkista och på den måla brudparets namn och bröllopsdatum...Men sen till problemet. Vad ska jag fylla kistan me? Massor av tips mottages med tacksamhet! :o)

• Svar på tråden Vad lägga i "första grälet låda"?
  • Piha

Är det bara jag som tycker det är en konstigt (och trist) inställning att man förutsätter att de ska gräla?

Jag har varit tillsammans i 13 år med min blivande och vi har aldrig grälat. Jag skulle bli oerhört förolämpad och ledsen av en sån "present".

• lycklig78

Min familj rådde mig till att ha ett första gräl innen vi gifte oss Trodde nog det flesta har grälat någon gång. Det är ju bara en kul grej. Tråkigt om någon tar illa upp förstås, men gästerna känner nog brudparen bäst.

• lycklig78

Nu menar jag inte att gräla var en kul grej, utan presenten

• matildaochniklas

Jag tyckte pckså att presenten var en kul grej. Alla par grälar väl ibland om större eller mindre saker.

• Piha
    matildaochniklas skrev 2008-01-29 20:37:25 följande:
    ... Alla par grälar väl ibland om större eller mindre saker.
    Nej
  • 8108
    Piha skrev 2008-01-30 07:34:16 följande:
    Nej
    men era gäster känner förhoppningsvis er så ni kommer nog inte få en sådan låda

Själva grälar vi ibland, jag har ett hett temperament med kort stubin, däremot går det över snabbt som bara den och jag e knappast långsint. Vårat förhållande mår inte sämre av det snarare bättre eftersom man känner sig nykär diret efter ett gräl.

Om vi får en sådan låda kommer vi bara att skratta och tycka att det var en kul grej!
    Men som sagt det är vi och våra vänner känner oss, förmodligen känner ju dina vänner dig och vet att du skulle ta illa upp av sådana små "hyss"
  • Piha
    8108 skrev 2008-01-30 08:33:28 följande:
    men era gäster känner förhoppningsvis er så ni kommer nog inte få en sådan låda Själva grälar vi ibland, jag har ett hett temperament med kort stubin, däremot går det över snabbt som bara den och jag e knappast långsint. Vårat förhållande mår inte sämre av det snarare bättre eftersom man känner sig nykär diret efter ett gräl.Om vi får en sådan låda kommer vi bara att skratta och tycka att det var en kul grej!Men som sagt det är vi och våra vänner känner oss, förmodligen känner ju dina vänner dig och vet att du skulle ta illa upp av sådana små "hyss"
    Nej, vi kommer nog inte få en sån låda men för min del är det inte vad den här frågan handlar om.

Jag tycker att det är en trist inställning att på brudparets bröllopsdag, "den lyckligaste dagen i deras liv", påminna om vardagen och grälen. Varför inte göra en lyckolåda istället?

Pia, som fortfarande inte förstår vad som är "kul" med gräl...
  • Trisen

Piha
    Har du några tips hur man kan få ett grälfritt förhållande?

Skulle vara jätteskönt för jag hatar verkligen gräl. Min sambo är dock sådan som GILLAR (!) att gräla för han tycker att det är nyttigt (om man kan gräla på ett bra sätt). Vilket delvis nog är sant, vårt förhållande känns alltid starkare efter att vi tillsammans klarat av ett problem/kunnat kompromissa. Men gillar det inte ändå...

• be happy

Kan du inte stoppa i lite kondomer till "make-up sexet"?

Att gräla behöver inte vara negativt... Skulle bli jätteglad för en sån låda, tror inte man ska gå upp så fullständigt i sitt bröllop att man glömmer bort att det finns en vardag! Att man grälar betyder ju inte att man älskar varandra mindre eller att man ska gå skilda vägar...
    Att ge en "första-grälet-låda" är ju liksom inte samma sak som att ge en "Skiljsmässo-låda", DET hade varit elakt...

• ingenjörsbruden

Var på ett bröllop där alla gästerna skulle "posta" (brudgummen jobbar på posten) goda råd/saker att tänka på till brudparet!

Brudparet skulle få ett uppdrag att beskriva sina känslor för sin äkta hälft o lägga i ett kuvert som öppnas vid första grälet!

Något sådan i kombination med alla andra goda ideér?!

Jag hade själv uppskattat en sådan låda!
    Den är ju "in case of" ett gräl, om man inte behöver den så är det ju superbra!
    Tror att det är lite av en def fråga med vad man själv tycker är ett gräl.

Anser själv inte att vi har haft några gräl (6 år tillsammans)men vi har definitivt haft en massa diskussioner varav vissa har resulterat i tårar. Men i slutändan så har det alltid visat sig att vi har "pratat förbi" varandra, helt enkelt missuppfattat varandra. Luften behöver ibland rensas om man har gått o tänkt på något som irriterat en/stört en.
    Jag har ett kort stubin o kan bli svinsur på studs men är aldrig långsint medans min sambo har längre stubin o är långsint.....kan bli knepigt!!!

Ett tips till lådan!!!
    Lägg i boken "Kvinnor är från Venus, män är från Mars". Den är faktiskt himla bra!! Borde kanske läsas av alla par!! :)

Lycka till!

Svar på tråden Vad lägga i "första grälet låda"?