Maj 2008 del 3
Den gamla tråden var avstängd så jag startar en ny. :)
Den gamla tråden var avstängd så jag startar en ny. :)
Jag tar min blivande mans efternamn.
Man får väl ett personbevis med det ev. nya namnet efter att vigsekförättaren skickat in papperna, och sedan är det väl bara (tror jag) att skicka in om nytt körkort till vägverket (?).
Ngn som vet 100%?
www.vv.se/templates/page3____110.aspx
där finns blankett för att beställa nytt förarbevis, tar ca 5 dagar att få nytt, så det är väl inget man gör förrän man är gift?!
Jag tror man automatiskt får hem blankett för nytt körkort när Vägverket fått info om namnbytet från Skattemyndigheten. Har jag fått för mig i alla fall??
Jag ska också ta min blivande mans namn. Dags att börja öva på namnteckning
Förresten, när vi pratar om namn, hur många ska byta och hur många ska behålla sitt "flicknamn" Någon som ska behålla sitt efternamn som mellannamn och på så vis ha två? Jag ska byta.
Hittade på vägverket att om någon ändring sker som rör körkortet så ska de skicka hem papper (???)
På vägverkets sida står:
Uppgift i körkortet har ändrats
Vägverket skickar dig automatiskt en ansökningsblankett (grundhandling) för förnyelse av körkortet om du t.ex. byter namn eller personnummer eller om körkortet inte längre visar rätt behörighet.
Jag vill inte ha dubbelnamn så jag har inget val... får byta till hans (vi vill ha samma)
det är väl om man skall ut och resa direkt efter som man får tänka på att fixa nytt pass och så själv! ananrs löser sig väl det mesta allt eftersom ;)
jag skall byta till min killes efternamn,
Jag behåller mitt. Min man behåller sitt. Vi heter redan samma
Vi ska ut och resa direkt, men resebyrån rekommendera att vi åker i våra "födelsenamn" eftersom vi inte hinner få ett nytt efternamn (på pappret och i passen) innan vi reser. Tänkte fixa med papprerna när vi kommer hem.
Jag ska så småningom byta till sambons efternamn, men eftersom vi åker iväg på bröllopsresa ca 3 veckor efter bröllopet väntar vi med att ändra mitt namn. Vi (jag) vill inte riskera att ngt blir fel med det nya passet/körkortet/VISA-kortet, så att det blir strul med bröllopsresan. Man vill ju liksom inte missa den När vi väl är hemma från bröllopsresan ska vi skicka in papper om namnändring
I tisdags var vi o bestälde tårta Vi ska preliminärt ha hallon- och passionsfruktmousse som fyllning. Utanpå ska vi ha sån där sugarpaste eller vad det heter i vitt.
Har även fixat underkläder nu och provat dem med klänningen. Köpte både en tourselett el vad det kallas och en axelbandslös BH för att se vad som blev bäst. Bestämde mig för tourseletten. Ska även ha stay-ups och ett par matchande trosor Så nu är nog min outfit klar
Frågan är bara om jag ska köpa mig en vit liten väska också...
Var ska ni kika på väskor, tips tips