• Fröken Figo

Vad bråkar ni om?

Vi bråkar nästan bara om svartsjuka, jobbtider (båda jobbar för mkt) och om vem som ska köra (båda avskyr att köra bil).

Just nu bråkar vi om jobbtider. Vårat samliv är verkligen minimerat nu pga m2b´s jobb... svårt att hitta balans där mellan att satsa i karriären och förverkliga sig själv och sina drömmar och samtidigt ge näring åt ens kärleksliv...

Vad bråkar ni andra om? Hur löser ni det? Och HUR bråkar ni?

• Svar på tråden Vad bråkar ni om?
  • Lilla My

Intressant tråd. Ska ta mig tid att läsa den från början.

Här bråkas det om städning och om jobbtider och att komma i tid.

• lilltass

Vi bråkar nog inte så ofta om jag tänker efter. Men vi är inte rädda för att uttrycka vår ilska om vi är arga på varandra. Då kan vi diskutera vilt och nästan skrika. Men vi har aldrig gått till personangrepp på varandra eller sårat varandra med hårda ord.
    I tidigare förhållanden var jag jätterädd för att bråka även om jag har hett temperament. Jag svalde liksom för att jag inte vågade ta en fajt där hot och personangrepp alltid blev till följd. Men nu när jag har träffat en kille som jag har ett superbra förhållande med så vet jag att man kan bråka utan att det är nåt farligt eller fel med det.
    Sen är både jag och min sambo noga med att säga förlåt om vi förhastar oss i nåt bråk och ingen av oss är långsinta så det hjälper nog också.

Men till savret på TS fråga. När vi bråkar så bråkar vi nog mest om städning och det handlar nog mest om att vi bor i en etta. Sen har vi haft några fyllebråk när vi har varit på krogen men dem känns alltid väldigt triviala dagen efter så nån av oss ber alltid om ursäkt direkt på morgonen.

• Little Nikki

Itte nött bråkar vi om! såååå skönt! Hehehe...

• GME76   080802

Håller med lilltass där. Vi bråkar inte heller på ett destruktivt sätt.

• tattar-Emma

Nästan aldrig. Jag säger till när jag blir besviken på nåt och då blir han ledsen och slokar och gör aldrig så mer. På nåt sätt går jag och väntar på det riktiga bråket när han blir vansinnig, hoppas det aldrig kommer

• Nusse

Intressant tråd det här!
    Vi bråkar sällan jag och min sambo, har väl i stort sett samma värderingar. I de fall det blir bråk beror det i så fall på att vi är väldigt olika och har helt skilda bakgrunder. Vi drar ofta åt samma håll men har helt olika referenser, han är från ett annat land så det kan också bli en del kulturkrockar. När väl bråket kommit igång tycker han ofta att han har veto över mig eftersom han är äldre (5 år) och har klarat sig själv nästan hela sitt liv medans jag fortfarande ringer till pappa när det krisar, han tycker helt enkelt att han är mognare. Hehe, nu krånglade jag kanske till det...

I alla fall så tycker jag att vi bråkar på ett konstruktivt sätt, vi har aldrig kallat varandra fula saker, kastat saker eller slängt i dörrar.

Vi bråkar nog bara om pengar, han tycker att vi borde spara mer. Städning har vi aldrig bråkat om (han städar och jag är nöjd=))

• Tooticki

Kom på en annan sak, för mig är det väldigt viktigt att man inte slänger ur sig elaka och sårande saker när man grälar. Hade min m2b kastat ur sig att han inte vill gfta sig med mig vid ett bråk t ex så hade jag känt att bröllopet hade förlorat sin charm och sin poäng lite. Det blir smutsigt på något vis. Därför har vi lovat varandra att alltid bråka om det som är, inte använda fula knep.

• jenba

låter bra!
    vi bråkar inte så ofta, jag kan vara duktig på att småtjafsa lite. men det brukar inte vara så allvarligt. jag blir oftast inte så trevlig om jag är hungrig, har mens, trött.... ja hela tiden med andra ord...

nej skämt å sido så tror jag att det krävs en bra kommunikation för att undvika allvarliga och tärande på relationen bråk. men självklart kan en del diskutionen vara sund för själen, att kunde prata om vad som man tycker är fel, det vore kanske då bra att säga vad som är rätt. eller kanske mer mindre bra och mer bra.
    annars blir det väldigt tugnt att ta emot enbart dåliga saker som man gör eller är. 3 punkter; det här tycker jag du/vi gör bra, det här tycker jag att du/vi kan bli bättre på, och det här tycker jag du/vi kan sluta med.

Tooticki skrev 2007-11-27 15:19:18 följande:
    Kom på en annan sak, för mig är det väldigt viktigt att man inte slänger ur sig elaka och sårande saker när man grälar. Hade min m2b kastat ur sig att han inte vill gfta sig med mig vid ett bråk t ex så hade jag känt att bröllopet hade förlorat sin charm och sin poäng lite. Det blir smutsigt på något vis. Därför har vi lovat varandra att alltid bråka om det som är, inte använda fula knep.
  • Troll-P

Vi bråkar inte, det ligger varken i hans eller min natur att stå och skrika på varandra. Däremot pratar vi mycket om allt mellan himmel och jord. Vi är väldigt öppna. I tidigare relationer kunde jag gå och inbilla mig saker - nu är jag så trygg att jag istället frågar rakt ut. Ingen är ju tankeläsare. Likadant så talar jag om om det är något jag går och spekulerar på. Inget hinner bli stort och jobbigt.

Det är inte alltid vi tycker samma. Ofta låter vi saken bero och den som tycker det är minst viktigt låter den andra få sin vilja igenom den gången (förutsättningen är naturligtvis att det funkar åt båda hållen). ABC-korgarna var dock ett smart alternativ! "Stjäl" kanske den idéen.

Vad gäller bröllopet är vi ganska överens. Det närmaste "bråk" vi någonsin kommit är dock om inbjudningarna: hur de ska se ut, vem/vad/hur/varför... Men nu är vi åter på samma linje, tur för de ska ut snart och inget är klart!

Barn har vi inga, än iallafall. Vi inser att livet förändras drastiskt när man blir föräldrar. Kanske även hur man bråkar...

Svar på tråden Vad bråkar ni om?