vem betalar er
klänning och vigselring?
du själv eller mannen?
klänning och vigselring?
du själv eller mannen?
Så här gör vi varje månad, jag får hela hans lön, hihi =) bara för några minuter men ändå, och sedan betalar vi räkningarna ihop och det som blir över lägger vi en del till spar resterande delar vi lika då vi har ungefär lika lön
så svar på frågan... vi betalar lika mycket för allt typ...
Min man betalade alla ringarna och min mamma betalade klänningen.
Han betalade inte ringarna för att det var något som han absolut ville göra eller för att det förväntades av honnom, utan mest för att han hade en hel del kontanter just då. Vem av oss som betalade vad spelar ingen roll egentligen, nu är vi ju gifta och delar på allt.
Min mamma ville betala klänningen för att mormor betalade hennes och hon tyckte att det var en fin gest (tycker jag med).
Har inte läst hela tråden men för mig så är det en självklarhet att man delar på kostnaden. Jag menar, om man vill ha kids å så sen så delar man ju dem oxå, eller hur? I vårt förhållande...oj förlåt, äktenskap heter det ju nu (nygift....) så dras de flesta räkningarna från hans konto, men vi har ju ändå gemensam ekonomi. Medan jag oftast står för andra kostnader, som till exempel vardagsinköpen, mest p g a att jag kommer hem tidigare från jobbet o s v.
Det beror väl kanske på om man vill ha gemensam ekonomi eller inte. För om man vill det så blir det ju i slutändan ändå båda två som har stått för kostnaden lixom.
Ja, men man kan ha gemensam ekonomi och ändå ta emot gåvor tycker jag. De ringar vi ger varandra ligger inte i bröllopsbudgeten utan i den privata budgeten. Jag tror att definitionen på gemensam ekonomi varierar. Vi jobbar med flera olika konton till vilka vi applicerar olika typer av ekonomisk delaktighet.
Ok, då är jag med hur du menar.
Vi Betalar min klänning och ring, det tas från ett "bröllopskonto" med pengar som vi sparat till detta..
När du skriver att du "inte vill fråga om pengar" så hissas det en varningsflagga direkt hos mig. Varför skulle du inte kunna ta upp det med honom?
Oavsett hur man väljer att lösa ekonomin när man är gifta så måste man kunna diskutera pengar. Annars törs jag faktiskt säga att relationen är körd redan innan den tar fart på allvar. Pengar är kanske inte alltid det roligaste man pratar om, speciellt inte om man har ganska knaper ekonomi, men det är något man MÅSTE prata om.