vem betalar er
klänning och vigselring?
du själv eller mannen?
klänning och vigselring?
du själv eller mannen?
jag har aldrig frågat han om pengar till något.
han har sina pengar jag har mina liksom.
han överför halva summan av räkningsbeloppet till mig varje månad.så det där med att dela jämt och våra pengar finns inte.
jag har inget emot att betala det jag vill ha eller det vi behöver.MEN ett bröllop och han vet att jag fixat 25 000kr.och fattas 5000kr.han vet vad jag tänkt betala och vad som är kvar.
och att han inte erbjudit sig betala det fattar jag ej.
och det är väll det minsta man kan göra.
vill jag tex ha nya skor och måste gå o klippa mig.så får jag inte hans kontokort med automatik.jag sitter snällt och väntar på mina utbetalningsdagar.jag vill inte fråga om pengar.
och för mig är det självklart att ett man med god inkomst betalar klänning och ring!
observera att annars fungerar det med pengar bra.
vad som gäller mat och kläder till barnen.
Vi betalar gemesamt efs vi har gemensam ekonomi
Eller, ja... Min mamma har lagt några hundralappar på min sömmerskas sylektioner
jag förstår hur ni menar med gemensam ekonomi.
då blir det ju automatiskt helt annat.
vi betalar allt tillsammans, utom de hemliga sakerna
Jag fick min vigselring när han gick ner på knä och friade i somras. Har köpt klänningen själv.
Jag tycker inte att mannen ska betala klänningen, det rimmar ju illa med att han inte får se den innan! Men vi kommer att dela på alla kostnader för bröllopet, även om mina kläder kommer att kosta mer än hans... Men det är ju speciellt med en brudklänning!
Vi har väl också någon slags gemensam ekonomi i det att vi delar på utgifter som är relaterade till oss båda. (Vi har dock inte gemensamt konto, ser ingen poäng med det mer än för att handla mat och då kan man ju använda matkort istället). Bröllopet lägger vi båda så mkt vi kan på (han mer, eftersom han hinner extrajobba medan jag har en extremt krävande utbildning som kommer löna sig så fort jag får ett jobb efteråt).
Men, min fästman kommer betala min ring (och om jag inte minns fel så betalade han min klänning också men den var inte dyr eller så- han gillar bara att ge mig saker precis som jag gärna gör det till honom).
Det skulle nog vara en sak om vi skulle ha ungefär likadana ringar bara i olika storlekar- då skulle vi nog dela det, men nu är ringen snarare som en gåva. Han betalade min förlovningsring också och jag betalade hans fast den var hälften så dyr.
Vi har hittills tjänat exakt lika mkt (båda är studenter) men han kommer börja jobba ett halvår innan mig så han har råd att lägga mer pengar på min ring.
Jag tycker att det låter skumt det du berättar, om ni nu delar på allt men inte har gemensam ekonomi borde inte han stå för halva bröllopet då?
Vi delar lika på det som ska betalas till bröllopet, i vår budgett finns min ring och klänning precis som hans kläder. jag bryr mig inte vem som betalar vad av allt, det måste ju ändå köpas.
men jag tycker ändå det är hans uppgift att fixa det som är kvar med tanke på våran situation.
en man som KAN betala betalar ju det mesta.
och framför allt sånt dyrt som ring och klänning.
det är ju som en gåva som någon här nämnde.
min man kommer se mig före kyrkan eftersom att vi saknar troligen barnvakt.
Så har vi det oxå!