vem betalar er
klänning och vigselring?
du själv eller mannen?
klänning och vigselring?
du själv eller mannen?
Ok men om han betalar halva lånet då ser jag ingen anledning alls till att han måste betala de sista 5000:- i så fall ska ni väl betala 2500:- var?!?
Han kan inte veta vad du tänker. Och om ni inte pratar om storleken på gemensamma utgifter och vilken fördelning ni har på dem utifrån era tydligen rätt olika ekonomiska villkor, då kan det bara gå på tok. Och du är garanterat den som förlorara på det och därför har mest att vinna på att ni pratar ordentlgit om det och gör en vettig och rimlig fördelning.
Min mamma tyckte det lät konstigt när jag berättade att "vi" varit ute och tittat på ring till mig, för hon fick sin ring av pappa. Men det är ju lite så man gjorde förr tror jag, nu för tiden har man oftast delad ekonomi och då faller liksom allt in under samma tak, även ringen ingår i bröllopsbudgeten.
Jag får iofs heller inte min sambos kontokort per automatik om jag vill ha skor och klippning men inte har pengar själv, då väntar jag tills jag får lön nästa gång. Måste jag till läkaren däremot eller behöver köpa medicin och han sitter på mer pengar så är det självklart att jag får låna, det är ju ett måste liksom. Ett tips om ni ändå vill ha en del gemensamt är att skaffa ett konto till, där ni pytsar in en viss summa varje månad som ni båda kan handla från, så har vi och det funkar jättebra! Då har man fortfarande sitt eget konto med de egna pengarna på och ett gemensamt konto för enkelhetens skull. Det viktigaste är väl ändå att det här med bröllop är något båda är med på och att man ställer upp på varann, man är ju en liten familj.
Vi har gemensam ekonomi så vi betalar tillsammans även om han såklart bidrar med mer då jag pluggar nu. Vi har ingen koll på "ditt och mitt" utan har allt tillsammans, jag sköter ekonomin och ser till att vi har ungefär lika mycket på våra konton när allt är betalt.
Vi har gemensamt sparkonto (sätter in lika mycket varje månad) och betalar bröllopet därifrån.
Skulle inte känna mig bekväm med att bestämma att den ena ska betala mer än den andra för det finns "etikettregler" som säger det. Vi går in i äktenskapet tillsammans.
han betalar klänningen och ringen.jag resten.
vi ska ju ha pengar till skjuss till ön där vi ska fira också.för oss och gästerna.
det blir 5000:-.var efter lånebeloppet.
då ligger vi exakt lika.
det verkar bara bli vanligare och vanligare med någon form av genemsan ekonomi. där man står för praktiskt taget lika mycket..
men jag känner ett par som fortfarande inte har delad ekonomi, dem betalar hyran varannan månad och delar upp matkontot varje månad. så olika system fungerar för olika par :D
vi får se hur det blir iaf.tråkigt att han blir sur om jag tar upp något jag tycker han gör fel i.
ha det så bra allihop,tack för era svar.ska åka och titta på kläder till grabbarna till bröllopet kram kram.
kikar in här senare.
Min klänning har min pappa med blivande fru betaltat och ringarna å resten av bröllopet sparar vi till.
Har inte offentligjort bröllopet än så sen kanske fler vill vara med och betala
Min vigselring ville han ge mig, så det får han så gärna!
men resten delar vi rakt av.