• förvirrad07

Behöver råd!

Hej,
    ny här, men läst en del trådar och ser att ni är bra på att ge råd.

Står inför ett otrevligt faktum!

Min pojkvän, som jag är förlovad med sedan snart 2 år, och jag ska gifta oss om 3 månader.
    NU har han fått ångest över detta, och han lider av depression sedan tidigare.
    Nu vet han inte vad han vill och mår skit.

JAG mår skit av detta, och har ingen att prata med. Jag skäms så över detta, och vill inte prata med någon vän eller familjemedlem.

Vad fan gör man?
    Står här med klänning, ringar, färdiga inbjudningar som skulle postas i dagarna......
    Allt är bokat och klart!

Behöver prata av mig, för detta äter upp mig innefrån.

• Svar på tråden Behöver råd!
  • felines
    förvirrad07 skrev 2007-10-19 12:20:58 följande:
    jag säger inte till honom hur jag mår
    Inte direkt ett lyckat recept på ett liv tillsammans.
    Jag tror ni har alldeles för många problem att lösa innan ni ska gifta er, problem som inte löser sig på tre månader och som inte blir lättare att lösa inom ett äktenskap. Mitt bästa tips är fortfarande boken 1001 Questions...

Du är en härlig tjej som är värd någon som vill gifta sig lika mycket med dig som du med honom och vill han inte det så är han inte rätt kille för dig. Perfekt är man för varandra, någon som är perfekt för dig är någon som tycker du är perfekt för honom.
  • also

Av egen erfarenhet av depression och ångest så kan jag säga att det är väldigt svårt att påverka vad man känner. För när man är i det är allt svart det finns inget ljus någonstans alls. Man ser ingen lösning och man vill ingenting. Det är fullkomligt vidrigt. Nu försvarar inte jag din sambo och jag klankar inte ner på dig, men livet är så jobbigt att leva i det läget.
    Jag tror inte att han orkar fundera på bröllop helt enkelt och det har inget med dig att göra. När jag mådde som sämst så kunde jag titta på disken och tänka: nu är alla tallrikar slut...Meeen det finns ju djupa och assietter. Allt för att slippa ta tag i det.
    Tycker inte att du har något att skämmas över och det har inte han heller. Han är sjuk finns inget att göra. Däremot behöver han byta läkare den han har verkar inge vidare. Jag mådde bara sämre av att gå hos mina psykologer än att inte gå.
    Önskar er all lycka i fortsättningen

• Lyckligt gift!

Förvirrad07, du får stöd här. Men du kan inte räkna med att BARA få stöd utan även lite mothugg. Ingen är ju fullkomlig som du väl vet? Inte du o inte jag! Och inte din sambo heller.
    Men när du raddar upp allt du är o gör för honom så undrar jag ju om du inte pratar emot dig själv när du innan dess skriver att du känner dig besviken på honom, du kommer alltid att anklaga honom för svek... Det rimmar dåligt med det stöd du påstår att du är för honom. Du lägger ingen "press" på honom....nähä..vad är det du gör då?
    Ett riktigt bra och ärligt stöd för honom hade varit att du visar att det är honom du vill leva med, gift eller ogift, för den han är och med allt det innebär.
    Jag tror säkert att du är en bra tjej men du målar upp din egen betydelse rätt mycket. Jag hoppas verkligen att allt kommer att bli bra för dig o honom. Var för sig eller tillsammans.

• felines

Alla vill säkert bidra med sitt stöd efter bästa förmåga men stödet du kan få här är ju marginellt mot din familj, vänner eller en professionell terapeut. Ingen här har hela bilden och dessutom läser alla in saker mellan raderna. Prata med din sambo, prata med dina vänner eller ett proffs. Problem är till för att lösas och då måste man prata om dem.

• BeBlue

Hej,

jag tycker att ni borde prova på något som heter Imago. En terapiform som har hjälpt många, förälskade, gifta, par med problem... Det handlar om att finna sig själv för att sedan använda den kunskapen till att utveckla sitt förhållande, ni jobbar i par. Om jag vore du skulle jag prova. Jag och min fästman har gjort det för att förebygga och bygga på vårt förhållande. Vi har inga stora problem, men som de flesat tjafsar och bråkar vi ibland. Imago har hjälpt oss att förstå varandra genom att först ta upp det via oss själva.
    Jag hoppas verkligen att allt löser sig.

• BeBlue

Hej,

jag tycker att ni borde prova på något som heter Imago. En terapiform som har hjälpt många, förälskade, gifta, par med problem... Det handlar om att finna sig själv för att sedan använda den kunskapen till att utveckla sitt förhållande, ni jobbar i par. Om jag vore du skulle jag prova. Jag och min fästman har gjort det för att förebygga och bygga på vårt förhållande. Vi har inga stora problem, men som de flesat tjafsar och bråkar vi ibland. Imago har hjälpt oss att förstå varandra genom att först ta upp det via oss själva.

• BeBlue

Hej,

• förvirrad07

Lyckligt gift! skrev 2007-10-19 13:18:41 följande:

Men när du raddar upp allt du är o gör för honom så undrar jag ju om du inte pratar emot dig själv när du innan dess skriver att du känner dig besviken på honom, du kommer alltid att anklaga honom för svek... Det rimmar dåligt med det stöd du påstår att du är för honom. Du lägger ingen "press" på honom....nähä..vad är det du gör då?
    vad jag skriver här om hur jag känner är ju inget jag tynger honom med för tillfället. Det hade varit själviskt!

Så, det rimmar inte alls dåligt med det stöd jag FAKTISKT ger honom.

Jag lägger heller ingen press på honom, eftersom vi för tillfället inte pratar bröllop. Jag gör bara mitt bästa för att stötta honom.

Det är ju därför jag pratar av mig här. Men fortsätt och gnäll på mig, jag mår inte tillräckligt dåligt som det är.
  • Lyckligt gift!

Den enda som gnäller här är faktiskt du själv, och om du trodde att det är lätt att förstå sig på dig så trodde du fel.

Läs ditt eget svar till "felines" som du skrev 11:26 idag.

Du tål inte att bli emotsagd, kanske är det därför du upplever att du inte har någon att prata med dom ditt "dilemma".

Jag lovar att du ska slippa mina ärliga meningar, önskar dig lycka till och hoppas Du får det som Du vill ha det.

• förvirrad07

Lyckligt gift! skrev 2007-10-19 14:33:57 följande:

Den enda som gnäller här är faktiskt du själv, och om du trodde att det är lätt att förstå sig på dig så trodde du fel.Läs ditt eget svar till "felines" som du skrev 11:26 idag.Du tål inte att bli emotsagd, kanske är det därför du upplever att du inte har någon att prata med dom ditt "dilemma". Jag lovar att du ska slippa mina ärliga meningar, önskar dig lycka till och hoppas Du får det som Du vill ha det.
    oj, ursäkta om jag "gnäller" - jag står här knappt 3 månader innan bröllopet med en sambo som drabbats av ångest och inte vet om han klarar av att gifta sig.
    jag har anledning av vara ledsen.

vad i mitt svar till "felines" som jag skrev 11:26 visar att jag inte ger ett stöd till min sambo?
    vad i det svaret ger dig rätt att säga att jag påstår mig ge stöd åt min sambo?

jag tål visst att bli emotsagt, och om jag berättade för vänner och familj så skulle de ge mig MASSOR av stöd. Men i nuläget så skäms jag över situationen och vill inte berätta.

blir glad om du lämnar mig i fred, du anser dig ha rätt att klaga på mig, kalla mig självisk och lögnare.

allt jag ville va att ha nån att prata med, då jag inte vill prata med min sambo, eftersom jag inte vill förvärra hans situation.

hade tydligen fel om BT, och lämnar nu detta forum.
Svar på tråden Behöver råd!