• förvirrad07

Behöver råd!

Hej,
    ny här, men läst en del trådar och ser att ni är bra på att ge råd.

Står inför ett otrevligt faktum!

Min pojkvän, som jag är förlovad med sedan snart 2 år, och jag ska gifta oss om 3 månader.
    NU har han fått ångest över detta, och han lider av depression sedan tidigare.
    Nu vet han inte vad han vill och mår skit.

JAG mår skit av detta, och har ingen att prata med. Jag skäms så över detta, och vill inte prata med någon vän eller familjemedlem.

Vad fan gör man?
    Står här med klänning, ringar, färdiga inbjudningar som skulle postas i dagarna......
    Allt är bokat och klart!

Behöver prata av mig, för detta äter upp mig innefrån.

• Svar på tråden Behöver råd!
  • förvirrad07

jag säger inte att jag tvingar fram ett bröllop, men att jag inte skulle kunna leva i ett förhållande där den ene sviker den andra så otroligt.

då avbryter jag hellre förhållandet redan nu. för att ingen av oss ska känna bitterhet mot den andra.

• Lyckligt gift!

Men vänta nu.. Klänning, ringar med gravyr...allt sånt är ju världsliga saker, går att sälja o köpa nya.
    Ska man fullfölja planer på ett äktenskap på grund av såna saker?? Och på grund av att man tycker det är skämmigt i andras ögon?? Hjälp!!

På dig Förvirrad07 låter det som att det finns två alternativ, 2 dåliga: Antingen gifter ni er enligt planerna och lever med hans ångest och osäkerhet som kanske leder till skilsmässa så småningom. Eller så lägger ni planerna på is och du kommer att anklaga honom och skämmas... Moment 22.

MEN det finns ju ett till alternativ, och det är att skrinlägga planerna JUST NU, och ta tag i det som är ni. Skit i vad alla andra säger, eller är det viktigast för dig? Gifta er kan ni göra en annan gång.

• förvirrad07

Lyckligt gift! skrev 2007-10-19 10:49:59 följande:

Men vänta nu.. Klänning, ringar med gravyr...allt sånt är ju världsliga saker, går att sälja o köpa nya.Ska man fullfölja planer på ett äktenskap på grund av såna saker?? Och på grund av att man tycker det är skämmigt i andras ögon?? Hjälp!! På dig Förvirrad07 låter det som att det finns två alternativ, 2 dåliga: Antingen gifter ni er enligt planerna och lever med hans ångest och osäkerhet som kanske leder till skilsmässa så småningom. Eller så lägger ni planerna på is och du kommer att anklaga honom och skämmas... Moment 22.MEN det finns ju ett till alternativ, och det är att skrinlägga planerna JUST NU, och ta tag i det som är ni. Skit i vad alla andra säger, eller är det viktigast för dig? Gifta er kan ni göra en annan gång.
    jag gifter mig inte för andras skull. jag bara säger att JAG skulle anklaga honom. JAG skulle känna mig så oerhört besviken, att jag troligen hade blivit bitter.
    Det är heller inget alternativ.

visst kan man gifta sig senare, men....
    jag skulle ändå aldrig glömma bort detta svek. det rä det som är problemet.
  • felines

Och han kommer aldrig glömma att han kände sig tvingad att gifta sig för att du inte skulle lämna honom och bli svårt besviken. Är det verkligen värt att gifta sig nu om inte båda känner sig till freds med det?

• förvirrad07
    felines skrev 2007-10-19 11:22:55 följande:
    Och han kommer aldrig glömma att han kände sig tvingad att gifta sig för att du inte skulle lämna honom och bli svårt besviken. Är det verkligen värt att gifta sig nu om inte båda känner sig till freds med det?
    nä, har jag sagt det!!

mitt dilemma är just detta!!

jag kan inte leva med att INTE gifta mig, han vet inte om han kan leva med att gifta sig.....
  • felines

Det var inte meningen att göra dig upprörd men jag ser bara tre alternativ varav egentligen bara ett är något att propagera för:

Du kan hoppas att han hinner komma på bättre tankar innan bröllopet och fortsätta planeringen (men det kan sätta en hel del press på honom och verka snarare i motsatt riktning).

Du kan lämna honom och gifta dig med någon annan.

Eller du kan vänta med att gifta dig med honom tills allt känns bra igen för er båda.

Du kan faktiskt inte göra så mycket åt hans deppression och skynda fram hans beslut. Ingen annan än han själv kan lösa hans issues och komma fram till vad han egentligen vill. Men du kan påverka digsjälv och din syn på att ställa in brölloppet tills vidare. Det behöver inte innebära slutet för förhållandet eller att ni inte kan gifta er senare och leva lyckliga ihop.

• förvirrad07
    felines skrev 2007-10-19 11:47:30 följande:
    Det var inte meningen att göra dig upprörd men jag ser bara tre alternativ varav egentligen bara ett är något att propagera för:Du kan hoppas att han hinner komma på bättre tankar innan bröllopet och fortsätta planeringen (men det kan sätta en hel del press på honom och verka snarare i motsatt riktning).Du kan lämna honom och gifta dig med någon annan. Eller du kan vänta med att gifta dig med honom tills allt känns bra igen för er båda.Du kan faktiskt inte göra så mycket åt hans deppression och skynda fram hans beslut. Ingen annan än han själv kan lösa hans issues och komma fram till vad han egentligen vill. Men du kan påverka digsjälv och din syn på att ställa in brölloppet tills vidare. Det behöver inte innebära slutet för förhållandet eller att ni inte kan gifta er senare och leva lyckliga ihop.
    ingen fara!

jag vet att jag kan påverka mig själv, men tror inte jag kan detta i denna frågan.
    det handlar inte om bröllopet i sig, utan om att leva ihop med någon som respekterar en och som inte utsätter en för en sådan här sak.
    om jag tvingas ställa in ett bröllop som vi planerat i 1 år drygt, och som det bara är kort tid kvar tid. förklar aför vänner och bekanta. då vet jag att jag alltid kommer att vara så besviken på detta, att jag troligen aldrig kan förlåta honom.
    det är ingen bra grund för ett förhållande.

jag tror heller aldrig att jag skulle kunna lita på honom igen. om vi skjuter på bröllopet, vad säger att det inte händer igen?
  • Lyckligt gift!

Vet du vad? Du låter faktiskt ganska självisk i det du skriver. Jag skulle aldrig i livet vilja gifta mig med en som är det minsta tveksam på vad han vill.

Du kan tänka dig att gifta dig med en som inte vill gifta sig...Hör du inte hur du låter?

Du kan inte leva med att inte gifta dig?! Över huvud taget? Eller just med honom? Nej, först tyckte jag lite synd om dig men nu blir jag bara trött..

• förvirrad07

Lyckligt gift! skrev 2007-10-19 12:04:18 följande:

Vet du vad? Du låter faktiskt ganska självisk i det du skriver. Jag skulle aldrig i livet vilja gifta mig med en som är det minsta tveksam på vad han vill. Du kan tänka dig att gifta dig med en som inte vill gifta sig...Hör du inte hur du låter? Du kan inte leva med att inte gifta dig?! Över huvud taget? Eller just med honom? Nej, först tyckte jag lite synd om dig men nu blir jag bara trött..
    ursäkta mig, men hur hade du upplevt det om din man hade sagt så kort tid innan att han inte vet om han vill.
    hade du bara kunnat glömma det?
    hade du inte kännt dig det minsta besviken eller lurad?

jag säger ingenstans att jag vill tvinga honom att gifta sig.

jag bara är ledsen över situationen, som vissa här verkar förstå!

som jag skrivit innan så handlar det inte bara om bröllopet, utan om tilliten. för mig så är den borta nu. hur ska jag kunna lita på honom i framtiden, i andra frågor?

Det är sveket i sig som är det värsta, inte bröllopet.

jag må vara självisk i så fall, men jag tycker jag förtjänar bättre än detta!
  • förvirrad07

jag kan inte fatta det, jag är självisk!!

min sambo får ångest
    min sambo säger att han inte vet om han vill gifta sig
    jag stöttar honom
    jag pratar med honom
    jag tröstar honom
    jag pratar med hans föräldrar
    jag lägger ingen press på honom
    jag säger inte till honom hur jag mår
    jag finns där när han behöver mig

så är JAG självisk!!!

trodde jag skulle få stöd här och kunna prata av mig, men mår bara ännu sämre nu. och eftersom jag inte har någon ute i verkliga livet att prata med om detta, så......

Svar på tråden Behöver råd!