Grebbestad
Hej!
Har någon kolla på trevliga lokaler i Grebbestad?
Vi funderar på att vigas där och vill hitta en lokal som vi vigs i och har middag/fest i?
Tacksam för hjälp!
Hej!
Har någon kolla på trevliga lokaler i Grebbestad?
Vi funderar på att vigas där och vill hitta en lokal som vi vigs i och har middag/fest i?
Tacksam för hjälp!
Jag sökte på gulasidorna, hittade Restaurang Café Västbacken i Tanumshede. Det måste väl vara rätt?
Isåfall har tel nr. 0525-222 04 eller 073-182 52 04
Tack, lanovia 08, det stämmer! Men kommer ändå välja Källaren, har fått rekommendationen att köra på dem & vet sedan innan att de är grymt rutinerade på bröllopscatering, gör flera hundra per sommar. Tyvärr är det lite dyrt - inte för vad man får kanske och såklart inte om man jämför med restaurang, men för ca 100 gäster blir maten en stor post i budgeten (390:-/kuvert)...
lanovia 08 skrev 2007-12-10 08:17:25 följande:
Ok, vi funderade också på Källaren. Men hittade en annan kille istället. Inte för att jag kan säga att han är bättre eller billigare. Kändes bra som vi fick lite mer för pengarna och mer personlig service.
Usch ja, maten blir snabbt en stor kostnad.
Låter bra, lanovia! Någon som gör det för att ni känner honom personligen, eller är den någon du kan rekommendera?
Letar förresten fortfarande efter en båt att hyra... alla vi har kommit på hittills är bokade på vår dag. Tips, någon?
lanovia 08 skrev 2007-12-10 22:04:33 följande:
Hej tjejer!
Läste Grebbestad och hajade till! Jag har varit på bröllop där festen var på folkets hus i havstenssund, ett jättetrevligt bröllop och toppenfest, bra lokal, bra mat vet dock ej var cateringen kom ifrån men det var toppengott, vi bodde på campingens hotell i grebbestad bra och trevligt, jag tror brudparet hade ordnat med bättre priser för oss bröllopsgäster. DJ var i form av två killar som körde musik live KANON. Ett toppenminne därifrån!! Lycka till!
Kramar Jossan (nyligen hemkommen från bröllopsresan i Thailand)
Jossan, vad kul att höra! Hur många gäster var ni? Menar du Pensionat Fjorden? Vi har inte lyckats deala med dem om priser... Hoppas ni hade en bra resa!
jos 070707 skrev 2007-12-10 23:00:41 följande:
Hej tjejer, mitt i julfirandet! Hur går det för er?
Vi avslöjade på julafton med rim till våra familjer :) och nu har planerandet därför tagit ny fart. Alla är så glada... Inser att vi nog vill ha plats för fler gäster och därför bokat även Hamburgsunds Folkets hus - så att vi ska åka båt dit. :)
Några frågor till er andra Bohuslänsbrudar:
- Har ni bokat fotograf - och har ni erfarenheter av Karin Björk?
- Har ni hittat roligt transportsätt för er själva, typ häst & vagn eller veteranbil?
God fortsättning!
/Schatzilein
Killen vi har bokat för mat jobbar på Fjällbacka golfkrog (på golfklubben). Så det är ingen vi känner personligen.
Vart gifter ni er? Blir det Hamburgsunds kyrka?
Fotograf skall vi ringa och boka nu i dagarna, han ville att vi skulle vänta til efter nyår.
Transportsätt löste sig bättre än väntat. Vi hade tänkt att åka i vår egna bil. Men sedan kom en släkting till min sambo och erbjöd oss att åka i hans amrikanare.
Schysst, de har ju jättebra mat. Kommer han laga på plats då, eller blir det catering?
Vi kommer gifta oss i Grebbestad kyrka (jag - och min blivandes farfar - är döpt där) och förhoppningsvis åka båt till
Hamburgsund. Och sedan får vi åka på något flashigt sätt upp till folkets hus... Amerikanare är ju inte fel.
Vilken fotograf ska ni ha? Vi har funderat på att nöja oss med vänner som är hobbyfotografer. Det blir också mer personligt. Om de bränner av ett par hundra bilder var ska väl någon bli tillräckligt bra? ;) Men samtidigt känns det trist att snåla på just fotograferingen, om vi inte skulle bli nöjda.
PS. Nu när vi har berättat behöver jag inte vara lika hemlig som innan, har inte velat att det ska läcka ut - jag vet hur liten bygden är och hur fort det kan gå. :)
lanovia 08 skrev 2008-01-02 08:05:36 följande:
LOOM - har du tittat på brudkronorna? Det finns visst en i Grebbestad och en i Tanum, jag har preliminärbokat båda för min vigsel, men har inte haft möjlighet att se dem ännu.
Det blir catering, buffé. Han fixar det mesta i sitt eget kök sedan kommer han till lokalen och lägger upp det sista.
Fotografen vi fastnat för är Anders Foto i Dingle. Vi funderade en gång på att dra ner kostnaden genom att fråga någon duktig kompis men kom fram till att vi inte tyckte det var värt det. man gifter sig bara en gång och om några år är ju det enda du har kvar från bröllopet bilderna.
Är tanken att frakta alla gästerna med båt till Hamburgsund också. Låter supermysigt.
Okej, vad tar han för det (och för hur många rätter/kuvert)? Lite nyfiken på att dra ner kostnaden för maten, men vill ändå ha 3-rätters plus tårta och bra kvalitet på det. ;)
Anders Foto tror jag inte att jag har någon erfarenhet av. Har ni träffat honom och fått prisförslag? Du har ju rätt, det är bilderna man har kvar... och med en kort sejour med fotograf och dessutom vänner som fotar resten av helgen, borde man ju kunna känna sig trygg?
Japp, det är tanken. Vi vill ha så mycket hav som möjligt, och Grebbestad kyrka är given, men i trakterna finns inte så många bra lokaler, så nu lutar det åt att vi gör såhär. Dyrt blir det, men schysst, tror vi!
lanovia 08 skrev 2008-01-02 12:04:09 följande:
Då gör jag ett nytt försök att svara idag. Skrev igår men det svaret gick ut i rymden någonstans.
Vi skall ha buffé och får betala 175kr/pers (blir ca 60p) och då får vi med allt vi önskar oss. Förrätt, tårta och efterrätt tänkte vi fixa själva med hjälp av våra familjer, allt för att dra ner kosnaden.
Nu har vi bokat fotografen. Ja vi träffade honom innan för att titta på de bilder han tatt. Vi kommer få betala 3300 kr, då ingår resan till Fjällbacka, fotografering och 16 bilder i ett album. Vi tyckte det kändes helt ok.
Han tog även mina konfirmationsbilder och dem blev då bra i alla fall, så vi får hoppas det blir det denna gång också.
Under vigseln och festen tänkte vi sedan utse någon som får som ansvar att ta många och bra bilder.
Ja det där med lokal var inte en lätt sak. Vi ville ju helst ha festen i Fjällbacka till en början men det var ju helst lönlöst att få tag på en lokal som tog 60 pers men tillät alkohol och dans.
Efter många veckors tystnad ska jag äntligen ta mig tid att svara er och uppdatera hur det går för oss med bröllopsplanerna!
Som ni kanske förstått har det mesta av planeringarna legat nere, vi har haft så mycket annat som behövts prioritera, men nu har det tagit lite fart igen.
Vi har som sagt bokat Sannäs kapell för vigsel, m/s Donalda för transport och champagnemingel till Havstenssund där middag och fest hålls på Folkets Hus. Så långt känns läget under kontroll
Transport från hamnen i Havstenssund till Folkets Hus (c:a 300 m) blir till fots
Vad vi ska servera för mat är fortfarande oklart. Det lutar åt catering från Laxbutiken i Ljungskile (vi kan förhoppningsvis få ett reducerat pris där då det är släktingar till min m2b) och så köper vi alkoholen själva i Tyskland. Däremot har vi inte helt klart för oss vilka som ska servera maten (det blir inte buffé), har hört att man kan hyra elever på en restaurangskola i Strömstad, vet ni något om det?
Som fotograf har vi en bekants son som tycker det ska bli en ära att få fotografera vårt bröllop och gör det gärna gratis, toppen tycker vi! Självklart får han mat och betalt för framkallning... Han har även erbjudit sig att agera DJ
en mycket bra lösning tycker vi!
Precis innan jul träffade jag en sömmerska som verkar jättebra och duktig. Jag tänkte anlita henne för att sy upp min brudklänning. Första steget är att hitta fina tyger och kanske gå ner ett kil eller två Klänningen börjar hon på i början på maj.
Vad gäller frisyr och make-up tänkte jag kontakta Frisör GE i Grebbestad som lanovia08 har tipsat om, de verkar prisvärda. Lanovia08: har du varit där och pratat med de? Fått se några tidigare uppsättningar?
Schatzilein: Jag har bokat brudkronan i Tanumshede, jättesöt är den! Har ett foto som jag kan skicka till dig om du vill? Jag var aldrig och tittade på kronan i Grebbestad...
Schatzilein: Har du hittat någon båt? m/s Donalda är verkligen hopplös att boka. Vi fick boka henne först och sen leta efter lokal...
Eftersom majoriteten av våra gäster kommer en bit från Tanum så förbokar vi boende till de. Jag bokade tidigare i höstas Grebbestads vandrarhem, fick alla sängplatser de hade (36 st). I går skulle jag boka hotellrum till min familj + en del övriga gäster. Jag ringde till Tanumstrand för vi tycker det hade varit mest praktiskt att alla bodde i Grebbestad med tanke på taxiresor och så, men det var fullbokat!! Jag blev hyfsat förvånad kan jag säga när det är fullbokat på ett så stort hotell nästan 9 månader i förväg....suck! Vi fick ändra om i planerna och jag bokade hotell Vinbäck i Tanumshede istället, det blir nog jättebra i alla fall men man blir lite förvånad...
Vad roligt att höra från er, tjejer! Det känns som att planeringen går framåt med stormsteg nu. :) Oj, jag har så mycket att kommentera, svara på och fråga, att jag citerar hej vilt!
lanovia 08 skrev 2008-01-03 08:12:08 följande:
(Det blev lite knäppt det där, men hoppas ni kan se vad jag har skrivit...)
Ojoj... skall börja beta av svaren.
Anders har en hemsida gå in på www.fotolabbet.com
Har också hört det där med att det kan vara dyrt att köpa fler bildern Jag frågade när jag bokade. Kommer inte ihåg exakt nu men bilder på typ 18*24 skulle kosta ca 200 kr. Och tackkort tar han 21-23 kr för och då var det med allt, kort, folder och text. Så jag tyckte priserna var ok.
Ja jag är från trakterna, från Munkedal
Vad gäller buffé eller inte, så har jag hört fler som tycker som du att stämningen förstörs med buffé. Har varit på några bröllop med buffé och har inte märkt något problem med det. Alla har lyssnat på talen ändå etc. Sedan kan det som gäst vara skönt att få resa på benen ibland.
LOOM, ni känner ingen ni kan be om hjälp med servering av maten? Jag har några tjejkompisar som jag umgås lite sporadiskt med som har sagt att de skall komma upp för att se vigslen. Men de räknar inte med att bli bjudna, dessa tänkte jag be om hjälp. Det finns inga sådana i din närhet, eller vänner till föräldrarna?
Vi har prel.bokat ett vandrarhem i Fjällbacka och några rum i Kville åt gästerna. Så är några platser säkrade i alla fall. Vet inte riktigt hur många som kommer sova över heller. Tror vi har täckt upp för de flesta.
Själva skall vi bo på Stora Hotellet i Fjällbacka också. Men vi pricade den helgen som Narkotikapolisen har något stort där. Så alla sviter var redan uppbokade. Men vi har fått ett annat rum där och det är det viktigaste. Tror det kommer duga utmärkt till oss.
LOOM, nej jag inte varit och pratat med dem på salong GE. Hon tyckte det räckte om jag kom förbi någon gång i sommar. Jag fick ett bra intryck av henne i telefonen och har valt att lita på att hon kommer göra bra frisyrer.
Hoppas jag kommit ihåg att svara på allt nu. Har jag missat något jag borde kommenterat får ni fråga igen.