• Sosofofia

Vad kan man be pappa om?

Kan man i dagens morderna samhälle be sin pappa att vara med och betala tex klänningen? Kan man be föräldrar om hjälp med ekonomin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 10:04
    Kanske ska tillägga att jag ALDRIG har bett min pappa om pengar, flyttade hemifrån när jag var 15 år och började gymnasiet!
    Efter en del svar här tror jag inte ens att jag vill ta emot hjälp om han erbjöd sig...
    Vem vill vara en bortskämd ragata?

• Svar på tråden Vad kan man be pappa om?
  • Sosofofia

Opps... Vilket tjafs det blev helt plötsligt...

Min tankegång var väl ungefär såhär: Eftersom det är "gammal tradition" att brudens far betalar bröllopet och jag inte vill att pappsen ska stå för ALLT så kanske man kan be om pengar till klänningen. Min pappa kommer förmodligen inte att erbjuda sig att betala någonting av den enkla anledningen att jag för några år sedan lämnade tillbaks en gåva jag fick av honom... Jag var inte direkt trevlig när jag gav tillbaka den och sa något i stil med: Jag behöver inga allmosor, vill jag ha något så köper jag det själv... (det låg mycket annat gammalt tjafs i botten) Vi redde ut det redan dagen efter men det ligger i bakhuvudet på oss båda... I min familj är vi riktigt långsinta kan tilläggas...

Det här blev långt men men....

• Akvavit

Sosofofia,
    I så fall kan du väl bara säga något vid tillfälle, när ni pratar om bröllopet säga typ att
    "vi betalar alltihop själva, men om man vill bidra vore det jättekul, men inget vi förväntar oss. Man måste ju inte ge pengar i största allmänhet utan man kan ju välja något specifikt att betala, tex klänningen".

Det tycker jag dessutom är roligare och trevligare, då kan de stolt se exakt vad det är som de har betalat. Min pappa överraskade oss totalt genom att erbjuda sig att betala min klänning, och det hade jag aldrig trott, just för att stora pengagåvor inte direkt finns i min familj. Men han tyckte det var kul att kunna bidra till något som var just till mig och som dessutom är en av de viktigaste delarna.
    Svärmor betalar tårtan, det är också konkret och hon kan (i princip) peka på den och säga - just den där har jag gett dem

• Sosofofia

Tack! Det var ett bra och konkret tips.

Akvavit skrev 2007-10-25 14:40:25 följande:
    Sosofofia,I så fall kan du väl bara säga något vid tillfälle, när ni pratar om bröllopet säga typ att "vi betalar alltihop själva, men om man vill bidra vore det jättekul, men inget vi förväntar oss. Man måste ju inte ge pengar i största allmänhet utan man kan ju välja något specifikt att betala, tex klänningen".Det tycker jag dessutom är roligare och trevligare, då kan de stolt se exakt vad det är som de har betalat. Min pappa överraskade oss totalt genom att erbjuda sig att betala min klänning, och det hade jag aldrig trott, just för att stora pengagåvor inte direkt finns i min familj. Men han tyckte det var kul att kunna bidra till något som var just till mig och som dessutom är en av de viktigaste delarna.Svärmor betalar tårtan, det är också konkret och hon kan (i princip) peka på den och säga - just den där har jag gett dem
  • lillamillan

Vill föräldrarna vara med och betala så kan man ju vara glad för det:)

Mina föräldrar FICK INTE sponsra för mig.
    (inte hans heller)
    Mamma fick tillslut baka lite till fikat...så att hon fick vara delaktig och glad för det.

Men jag kände såhär, det är VÅRAN ideé att vi ska gifta oss, det är inte gratis och jag kräver inte en enda krona av mina föräldrar.
    Vore ju skillnad om nån tvingade oss att gifta oss....då skulle dom minsann få betala ;)

Men det är ju ingen utgift dom bett om och jag ville känna att dom var gäster och att vi själva kunde ta ansvar för våra egna påhitt.

Vi har absolut inget dåligt förhållande till våra föräldrar, vi ville helt enkelt inte att dom skulle behöva lägga ut då vi själva bestämt att vi ska gifta oss.

• AnnaPeter

Hejsan,

Har har vi det "om man VERKLIGEN behöver" och vi anser att om man verkligen behöver fråga efter pengar då ska det vara riktig kris, dvs om vi skulle behöva gå från hus och hem. DÅ vet vi att vi alltid kan gå till våra föräldrar.

Sen tror jag att det också beror på ålder. Vi har bott hemifrån i ca 20 år och har klippt navelsträngen för lääänge sen. Har man precis lämnat boet kanske det känns mer narurligt att gå till lilla pappsen...

Sen har vi kanske en annan syn på det här med bröllop. Vi vet att vi vill bli man och fru efter 16 år tillsammans och då spelar inte pengar så stor roll, vi behöver lixom inte bevisa något för någon. Har man bara varit ett par i ett par år så kanske man behöver glänsa lite, vad vet jag......

Fast jag vet inte en massa pengar på ett dyrt bröllop..... och så skiljer man sig efter ett par år :-;

rosalin skrev 2007-10-25 10:49:42 följande:
    Misery skrev 2007-10-25 09:41:52 följande:
    Nej det tror jag inte, men om man vänder på det tror jag att man däremot behöver ha en väldig bra och öppen relation till sina föräldrar för att kunna be om pengar om man verkligen behöver. Sen bara för att man har en bra relation betyder ju inte det att man måste be om pengar för det. Att jag skrev inlägget så "aggresivt" berodde bara på att jag blev upprörd över att folk hackade på TS för att hon övervägde att be om pengar. Är väl inget fel i det om man har en sån relation till sina föräldrar. Inte är man en sämre människa för det. Och det handlade ju inte om att TS sprang till sina föräldrar och tiggde för minsta lilla. Ett bröllop är en grej man upplever en gång i livet (förhoppningsvis). Så varför klanka ner på henne för att hon övervägde att be sin pappa om hjälp. Jag tror dessutom att hennes pappa skulle ha blivit glad för att få vara med och hjälpa till att ordna en så viktig händelse för sin dotter. Oj blev lite rörigt.. vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville ha sagt... hm
  • Misery

ptja, fast vi är 23 och 24, och det skulle aldrig fallit oss in att be våra föräldrar om pengar.
    jag tror det är en fråga om attityder snarare än ålder.

AnnaPeter skrev 2007-10-29 20:31:50 följande:
    Sen tror jag att det också beror på ålder. Vi har bott hemifrån i ca 20 år och har klippt navelsträngen för lääänge sen. Har man precis lämnat boet kanske det känns mer narurligt att gå till lilla pappsen...Sen har vi kanske en annan syn på det här med bröllop. Vi vet att vi vill bli man och fru efter 16 år tillsammans och då spelar inte pengar så stor roll, vi behöver lixom inte bevisa något för någon. Har man bara varit ett par i ett par år så kanske man behöver glänsa lite
  • AnnaPeter

Jo det har du nog rätt i. Lycka till.

Misery skrev 2007-10-29 20:41:11 följande:
    ptja, fast vi är 23 och 24, och det skulle aldrig fallit oss in att be våra föräldrar om pengar.jag tror det är en fråga om attityder snarare än ålder.
  • cellabella

Misery

Ja, det är nog mer värderingar som spelar in, för vi är snart 30, har barn och har inga problem med att be om ekonomisk hjälp.

• susi2

om han skulle erbjuda sig, ta chansen! men annars, inse läget och gilla läget. har tyvärr samma erfarenhet som dig iom att flytta tidigt och så. nej pappor gör inte sånt av sig själva men det beror ju på vad ni ni har för relation tidigare. om du vet att han har råd så...men du känner ju din pappa bäst är han en sån människa som vill lägga pengar på bröllop och vilken roll ska han ha då? de flesta vill ju ha nånting tillbaks.

• Nusse

Har ett annorlunda problem tror jag. Min fästman vill att vi ska betala allt själva och är ganska bestämd på den punkten. Mina föräldrar hade gärna betalat hela kalaset, men kan tänka sig att "bara" pytsa i hälften. Sist vi pratade om detta blev mamma jättearg på min kille (första gången). Jag är deras enda dotter och de skulle bli jätteledsena om de inte fick hjälpa till. Jag gissar på att mamma får som hon vill för hon är mer envis än min kille=)

• Misery

din mamma blev jättearg för att han vill att ni ska står för ert bröllop själva?

Nusse skrev 2007-11-07 14:16:36 följande:
    Har ett annorlunda problem tror jag. Min fästman vill att vi ska betala allt själva och är ganska bestämd på den punkten. Mina föräldrar hade gärna betalat hela kalaset, men kan tänka sig att "bara" pytsa i hälften. Sist vi pratade om detta blev mamma jättearg på min kille (första gången). Jag är deras enda dotter och de skulle bli jätteledsena om de inte fick hjälpa till. Jag gissar på att mamma får som hon vill för hon är mer envis än min kille=)
  • rosalin

kul med nån mer vars föräldrar tar för givet att de ska få stå för hela kalaset. Min m2b var också skeptisk i början, men nu har vi kompromissat lite. Mamma och pappa står för själva festen (ink inbjudningskort, musik, mat osv) medans vi fixar det andra.

Nusse skrev 2007-11-07 14:16:36 följande:
  • Fillifjonka80

Min mamma är med och betalar halva kalaset. Å det är vi superglada för, annars hade vi nog inte kunnat gifta oss så som vi vill. Bortskämda? Jajemen! Inget vi skäms för.

Sen är det ju så att alla föräldrar inte har den ekonomiska möjligheten och ja, då är det ju så. Alla hittar väl alternativ som passar dem.

Känner du att du vill be om hjälp så gör det. Det värsta som kan hända är ju att få ett nej, och det är ju inte såå farligt :)

KRAM!

Svar på tråden Vad kan man be pappa om?