• Sosofofia

Vad kan man be pappa om?

Kan man i dagens morderna samhälle be sin pappa att vara med och betala tex klänningen? Kan man be föräldrar om hjälp med ekonomin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 10:04
    Kanske ska tillägga att jag ALDRIG har bett min pappa om pengar, flyttade hemifrån när jag var 15 år och började gymnasiet!
    Efter en del svar här tror jag inte ens att jag vill ta emot hjälp om han erbjöd sig...
    Vem vill vara en bortskämd ragata?

• Svar på tråden Vad kan man be pappa om?
  • Fröken Figo

Beror på om ni brukar göra såna saker. Och på din pappas ekonomi.
    Och på din egen.

Det bästa är väl att låta honom erbjuda?

• helgabritta

Jag skulle aldrig fråga min pappa om han ville
    betala mitt bröllop.
    Meeen däremot var jag rätt säker på att han skulle
    propsa på det när vi berättade det och mycket riktigt
    så gjorde han det.
    Det är ju som så många andra sagt...en fråga om hur
    man har det ekonomiskt. Jag skulle ju inte vilja att
    varken mina föräldrar eller min blivande skulle behöva
    tömma sina sparkonton för att vi ska gifta oss...

• jennysnartfru

Hur har dialogen varit kring ditt bröllop? Har din pappa nämnt att han vill betala? Vad tror du själv, du känner ju ändå dina föräldrar bäst.
    Jag hade tur för min pappa har alltid sagt att han ska stå för hela mitt bröllop, han tycker det är så det ska vara. Så när det blev dags för budget samtal så ringde jag helt enkelt honom så åt vi lunch och diskuterade alla kostnader. Han gick med på det mesta, men vissa saker inte.
    Jag vet inte om jag skulle tycka att det var svårt att be om sponsring till bröllop.

• Lucia05

Är man stor nog att gifta sig så borde man vara gammal nog att sköta sin egen ekonomi. Vill föräldrarna hjälpa till så erbjuder de sig.

• cellabella

När vi hade bestämt datum ringde jag först min svärmor och frågade om de kunde sponsra bröllopet istället för att ge oss bröllopspresent, sen ringde jag och frågade mamma samma sak. Jag gav dom lite tid att bestämma hur mycket de ville ge och sen kom de fram till att vi alla betalar en tredjedel var. Tycker det är helt ok att göra så, de vill ju ändå köpa present, så då är det bättre för oss att de bidrar till festen istället.

• Ickaflicka

Jag har snarare problemet att försöka be min mamma att inte sponsra och lägga sig i för mycket, samtidigt som det ju alltid är trevligt med en större kassa! Någon annan som också balanserat mellan att få drömbröllopet och att be mamma hålla sig utanför?

• scottishwife

jag skulle heller aldrig ha frågat mina föräldrar utan vi planerade utifrån vår egen ekonomi. sen vet ju jag hur min pappa är, han vill gärna vara med och bidra men kan vänta till sista sekund så jag bad faktiskt min syster att luska lite om de hade tänkt vara med och det stämde ju att han redan hade tänkt på det och att han och mamma redan hade diskuterat det.

jag skulle aldrig ta det för givet att de skulle betala dock. sen beror det väl på vad man har för förhållande till sina föräldrar. vi fick även pengar av dem i bröllopspresent och det hade jag definitivt inte förväntat mig, jag tyckte att det räckte med att de var med och sponsrade.

var väldigt viktigt för oss att det stod med i vårt festhäfte så vi tackade mamma och pappa där samt att min man tackade dem i sitt tal oxå.

• Cynara

Som sagt, det beror ju på din relation till dina föräldrar,och på deras och din egen ekonomiska situation. Jag och min fästman vill gärna gifta oss innan 2009, eftersom det är viktigt för honom att gifta sig innan man skaffar barn. Vi har inte så mycket besparingar ännu, så jag frågade mina föräldrar om vi kan få låna pengar av dem vid behov. De sa då att de redan tänkt bidra med en hel del. Snällt! Så mitt tips är, att har du inte så gott om pengar, men inte vill be om direkta bidrag, så kan du ju be att få låna av föräldrarna, och sen kan ni lägga upp en avbetalningsplan. Allt beror ju på vad som känns naturligt för dig/ er! Lycka till!

• NicoFina

Mina föräldrar betalar för bröllopet och allt som hör till och min m2b´s föräldrar betalar för bröllops resan.
    Vi betalar inte ett öre själva, endast för presenterna som tärnor och marsalkarna ska ha . Men det är tradition i våran släkt.
    När min dotter sedan någon gång gifter sig (hon är 4 år) så kommer vi självklart att betala för hennes dag.

• solrosfrö

Villkorslös kärlek och omtanke är det enda jag vill ha av min far.

Svar på tråden Vad kan man be pappa om?