• Sosofofia

Vad kan man be pappa om?

Kan man i dagens morderna samhälle be sin pappa att vara med och betala tex klänningen? Kan man be föräldrar om hjälp med ekonomin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 10:04
    Kanske ska tillägga att jag ALDRIG har bett min pappa om pengar, flyttade hemifrån när jag var 15 år och började gymnasiet!
    Efter en del svar här tror jag inte ens att jag vill ta emot hjälp om han erbjöd sig...
    Vem vill vara en bortskämd ragata?

• Svar på tråden Vad kan man be pappa om?
  • Englali

Mina föräldrar hjälper till... de erbjöd sig direkt de fick höra talas om planeringen. Har aldrig bett eller antytt om det, helt deras val och jag tänker inte neka dem. Egnetligen, varför skulle det vara fel att ta emot något från sina egna föräldrar? Eller är det stolthet?...

• 16 aug

Men alltså varför kan man inte fråga sina föräldrar? Det är väl upp till var & en? Men däremot kanske man inte kan begära att dom kan betala något? TS gör som du känner, skit i vad andra tycker, men ta emot tipsen om neg & pos
    Jag skulle heller aldrig fråga mina, men jag bryr mig inte vad andra gör...
    Alla är ju olika..
    kram

• Skottdag07

Äntligen dags: hade ni bjudit alla på middag och fest eller hade ni kuvertavgift?

Var ju väldigt stor presentsumma om de dessutom betalt sin middag.

• AnnaPeter

Håller med Lucia 05, är man stor nog att gifta sig så ska man betala själv.
    Skulle aldrig fråga våra föräldrar som vi vet KAN betala, MEN däremot frågar vi gärna om de vill hjälpa till att laga mat odl väljer de då att betala maten eller så (har inte riktigt kommit så långt än, de vet inte ens att vi plaerar det här.....) då är det deras beslut och då kan vi tänka oss att ta emot det vi "har mage" att ta emot. Skulle aldrig komma på tanken att fråga dom.

Det är deras pengar som vi abslut inte har någon som helst rätt till.

• also

man kan inte be om något, så gör man bara inte. Erbjuder han sig är det en sak men att be om saker/pengar det gör man inte

• cellabella

also

Det kanske inte du gör, men det finns många som inte har problem med det. Låt alla göra som de själva har moral till. Jag ser inget problem om att be om saker, och även pengar.

• Fröken Figo

hur har det gått för dig TS? har du bett din pappa om spons eller?

min pappa sa att han ska betala bröllopet. senare frågade jag vad budgetten låg på. då sa han att det inte spelar nån roll...

men jag mailar lite kostnadsförslag ändå. vill inte överdriva. det är kanske ett bra förslag om man inte får några klara gränser av en sponsrande pappa.

• also

Nu var det ju så att TS frågade vad vi tyckte (eller har jag missat något?) Då utgick jag från att hon ville veta vad vi tycker.
    Jag skulle aldrig någonsin be om sånt, jag är vuxen och betalar för mitt bröllop om du gör annat är det upp till dig. Men du behöver inte hoppa på mig och mina åsikter för det. Jag hoppar inte på dig eller någon annan för att du/ni tycker annorlunda. Väljer hon att fråga sin pappa är det upp till henne jag bryr mig inte.

cellabella skrev 2007-10-20 20:14:06 följande:
    also Det kanske inte du gör, men det finns många som inte har problem med det. Låt alla göra som de själva har moral till. Jag ser inget problem om att be om saker, och även pengar.
  • Misery

jag hade aldrig bett mina föräldrar om det, däremot så erbjöd de och mina svärisar att hjälpa till och vägrade ta ett nej, och det var okej.

• Sosofofia

Jag har INTE bett min pappa om hjälp på något sätt och kommer inte att göra det heller...
    Som det sa tidigare i tråden: är man stor nog att gifta sig...... Har inte bett min pappa om hjälp/pengar på ca 18 år så varför börja nu? Det är vad jag har kommit fram till...

Fröken Figo skrev 2007-10-21 22:40:31 följande:

hur har det gått för dig TS? har du bett din pappa om spons eller?min pappa sa att han ska betala bröllopet. senare frågade jag vad budgetten låg på. då sa han att det inte spelar nån roll...men jag mailar lite kostnadsförslag ändå. vill inte överdriva. det är kanske ett bra förslag om man inte får några klara gränser av en sponsrande pappa.
Svar på tråden Vad kan man be pappa om?