• Sosofofia

Vad kan man be pappa om?

Kan man i dagens morderna samhälle be sin pappa att vara med och betala tex klänningen? Kan man be föräldrar om hjälp med ekonomin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 10:04
    Kanske ska tillägga att jag ALDRIG har bett min pappa om pengar, flyttade hemifrån när jag var 15 år och började gymnasiet!
    Efter en del svar här tror jag inte ens att jag vill ta emot hjälp om han erbjöd sig...
    Vem vill vara en bortskämd ragata?

• Svar på tråden Vad kan man be pappa om?
  • Sosofofia

Kan tillägga att jag har nästintill daglig kontakt med min pappa...

• cellabella

also

Jag hoppar verkligen inte på dig. Jag uttrycker min åsikt precis som du. Jag tycker att det är upp till var och en om de vill be om pengar, och jag tycker det är fel när en person som inte känner den andra ska säga vad som är ok eller inte.

• cellabella

Sosofofia
    Jag tycker verkligen inte att det har att göra med vuxenskap eller inte. Låt dig inte påverkas av några negativa, dömande inlägg här. Jag har bett om pengar till körkort och allt möjligt man behövt hjälp med, t ex i present osv. Nu bad vi om hjälp till bröllopet istället för bröllopspresent, kan inte se nåt konstigt i det alls. Min pappa bor utomlands och vill att vi kommer och hälsar på nu. Då sa jag att vi inte har en budget för det och att han får betala isåfall, fy vilken bortskämd snorunge jag är!

• Skottdagen2008

Min högst egen personliga åsikt är:
    1. Har man tagit beslut om att gifta sig får man också se till att anpassa sin budget efter sin egen plånbok och inte utifall "pappa kanske sponsrar".
    2. Man ber inte om pengar när man själv har jobb.
    3. Har man flyttat hemifrån ska man klara sig själv.

men erbjuder de utan att du frågat om pengar så är det OK att ta emot.

• cellabella

Skottdagen2008
    Tänker du att det är konstigt att be om pengar även om man ser det som bröllopspresenten? Och isåfall är det väl också då fel att be om pengar till bröllopsresan av gästerna? För det är ju också en present som är i form av pengar. Nu är jag bara nyfiken på resonemanget, inget annat!

• oss två

Jag skulle nog aldrig be om pengar, däremot skjuter mina föräldrar till en del ibland, tackar jag inte nej till. Däremot kan man ju fråga sin föräldrar om ett lån kanske? Iaf det jag skulle göra.
    Men allt beror ju på vilken kontakt man har med sina föräldrar. Behöver kanske inte vara fel att fråga sin pappa om pengar om man har den kontakten.

• Skottdagen2008

En bra fråga må jag säga

Jag förstår det där att man kanske hellre säger att de gärna får sponsra istället för present, men jag tror att föräldrar i alla fall inte vill stå på festen utan gåva utan så köper de i alla fall en present och det tror jag att vissa personer ändå räknar med. Att få en present från sina föräldrar på festen.

Jag räknar med våra pengar till själva festen och allt. Sedan har vi skrivit en önskelista efter förfrågan från flertalet gäster, med t.ex. saker till hememt och också pengar till en bröllopsresa. Den resan oavsett om vi får pengar eller inte kommer vi att göra längre fram i tiden då vi har småbarn. Om vi får pengar till resan eller inte det struntar jag fullständigt i för vi har råd att åka på den ändå. Vå anpassan resan efter den plånboken vi har då.

Men kort och gott. Jag räknar inte in en "bröllopsresa" i vårt bröllop över huvudtaget ekonomiskt. Om vi får pengar till en resa så gör vi den i alla fall så lång tid från bröllopet att vi skulle haft råd att betala den själv, så deras ev. present i form av pengar kanske blir till mer shopping på orten eller fler restaurangbesök eller en dyrare svit än det hotellrum vi kanske hyr.

Ett plus i kanten, men ABSOLUT inget vi räknar med.

• rosalin

min mamma och pappa står för hela kalaset, alltså festen, inbjudningarna, mat, lokal osv. Mamma sa med en gång att brudens föräldrar står för bröllopet och vi tackar och tar emot. Tycker det är jättesnällt. Enda kravet de har är att stå som värdpar (och de får de ju eftersom det är de som betalar) Min m2bs föräldrar vet dock inget än, hoppas de inte blir allt för besvikna när de inte får veta nått... jaja det får vi lösa då

Det jag försöker säga är att det är klart du kan be om hjälp. Jag tror att han säkert skulle uppskatta om du bad om hjälp och på så vis involverde honom i bröllopet som ändå är en så viktig händelse i ditt liv.

Och skit i om folk tycker att man är en bortskämd ragata för att man har ett bra förhållande till sina föräldrar där man kan be om hjälp om man behöver. De är bara avundsjuka och missundsamma.

• Mi26

Vi betalar vart brollop sjalva men har fatt bidrag fran vara foraldrar, vilket vi ar jatteglada for. Jag skulle dock aldrig be om nga pengar da vi sjalva har valt att stalla till med brollopet och da vill vi ocksa sjalva betala for det. Jag tycker att det ar skillnad att be om pengar nar det ar till ngt man verkligen behover och till ett brollop som man aktivt valjer att ha. Da far man istallet planera i forvag och spara pengar sa att man kan halla den fest man vill. Alla som daremot erbjuder sig att sponsra eller hjalpa till far sa klart gora det! Men man ska sa klart gora som man sjalv vill, tycker man att det kanns ok att be om pengar sa ska man gora det, men det ar som sagt inget for oss.

• Hedebris

jag skulle aldrig be mina föräldrar eller svärföräldrar om pengar till bröllopet.

vill de hjälpa till blir jag bara positivt överraskad

Svar på tråden Vad kan man be pappa om?