• Sosofofia

Vad kan man be pappa om?

Kan man i dagens morderna samhälle be sin pappa att vara med och betala tex klänningen? Kan man be föräldrar om hjälp med ekonomin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 10:04
    Kanske ska tillägga att jag ALDRIG har bett min pappa om pengar, flyttade hemifrån när jag var 15 år och började gymnasiet!
    Efter en del svar här tror jag inte ens att jag vill ta emot hjälp om han erbjöd sig...
    Vem vill vara en bortskämd ragata?

• Svar på tråden Vad kan man be pappa om?
  • Misery

tror du på allvar att vi som aldrig skulle be våra föräldrar betala saker åt oss har dåliga relationer till våra föräldrar?

rosalin skrev 2007-10-23 14:06:48 följande:
    Och skit i om folk tycker att man är en bortskämd ragata för att man har ett bra förhållande till sina föräldrar där man kan be om hjälp om man behöver. De är bara avundsjuka och missundsamma.
  • Akvavit

Fast jag måste säga att för det mesta så skiljer det väl ganska mycket pengar antagligen mellan en bröllopspresent eller ett bidrag till bröllopet? VIsst beror det väl på vad man har för budget och hur föräldrarna är, men kanske föräldrar ger en gåva för mellan 1000-5000 kr på festen, men ett bidrag kanske förväntas vara högre för att det ska göra någon skillnad i det stora hela?
    En bröllopsgåva kan man ju själv välja hur mycket man vill ge medan om man ber om bidrag kanske de känner att de måste bidra med mycket för att det ska märkas?

cellabella skrev 2007-10-23 13:45:26 följande:
    Skottdagen2008 Tänker du att det är konstigt att be om pengar även om man ser det som bröllopspresenten? Och isåfall är det väl också då fel att be om pengar till bröllopsresan av gästerna? För det är ju också en present som är i form av pengar. Nu är jag bara nyfiken på resonemanget, inget annat!
  • Äntligen dax!
    Skottdag07 skrev 2007-10-17 17:17:19 följande:
    Äntligen dags: hade ni bjudit alla på middag och fest eller hade ni kuvertavgift?Var ju väldigt stor presentsumma om de dessutom betalt sin middag.
    Sent svar här, men vi bjöd på middag och drycken därtill. Det enda som inte var "Bjud" var alkoholen efter middagen - där hade vi betalbar till en billig summa...

Så, ingen hade betalt nån middag eller nåt. Tyckte inte riktigt kuvertavgift "passade" när vi körde på hemlagad buffé och således inte hade nåt direkt kuvertpris... Kuvertavgift var våra första funderingar, i stället för presenter även då -- men då det alternativet gick bort så formulerade vi oss som så att vi verkligen inte ville ha några presenter (saker o sånt alltså, har varit tillsammans i sjutton år så vi har redan allt vi behöver...) utan bara få fira vår dag tillsammans med de vi bjudit dit, och ifall folk inte ville komma tomhänta (vill man ju vanligtvis inte) - så var ett bidrag till vår dag det mest önskvärda...
  • Äntligen dax!

Vi räknade alltså inte med något som helst bidrag i vår budget, utan vi hade fixat allt ändå - gjort vårt bröllop o fest utifrån våra ekonomiska förutsättnigar...:P

• cellabella

Akvavit

Ja det beror ju på vad för slags bröllop man vill ha. När vi frågade om de kunde bidra till festen istället för att ge oss en bröllopspresent visste de att vår budget för allt var 30000. Jag sa att ni får tänka på saken och sen bestämma själva med hur mycket ni vill ge. Då kom de på att vi alla lägger en tredjedel var, alltså 10000 kr. Den summan är ungefär vad man kan vänta sig i bröllopspresent av ens föräldrar tycker jag. Jag skulle adrig förvänta mig att de skulle betala stora summor för vår fest och ge present, det skulle jag aldrig fråga om. Men att istället för present önska sig ett valfritt bidrag till festen, det tycker jag varken är bortskämt eller konstigt.

• Akvavit

Oj....vill inte klanka ner på någon, men om jag fick bröllopsgåvor för 10000 av mina föräldrar skulle jag tycka det var väldigt mycket pengar och mycket mycket mer än vad jag förväntar mig.
    Jag tyckte jag tog i när jag skrev 5000 kr här ovanför
    Jag förväntar mig nog inte för mer än 2000 kr max av mina föräldrar, och det är inte för att de har det dåligt ställt eller så.

Men alla har olika kultur när det komemr till gåvor och pengar, så att folk hanterar situationer olika är ju bara att acceptera. Därför tycker jag att man inte kan ge ett entydigt svar på TS, utan det beror ju på hur de normalt hanterar pengar. Brukar föräldrarna ge pengar till olika saker och känner man att man kan be om det, så varför inte?
    Det är ju väldigt olika från familj till familj. Jag skulle aldrig själv be om pengar till en sak som bröllop, däremot skulle jag kunna göra det om jag fick problem i livet och behövde pengar, men så är min familj

• rosalin

Misery skrev 2007-10-25 09:41:52 följande:

tror du på allvar att vi som aldrig skulle be våra föräldrar betala saker åt oss har dåliga relationer till våra föräldrar?
    Nej det tror jag inte, men om man vänder på det tror jag att man däremot behöver ha en väldig bra och öppen relation till sina föräldrar för att kunna be om pengar om man verkligen behöver. Sen bara för att man har en bra relation betyder ju inte det att man måste be om pengar för det.

Att jag skrev inlägget så "aggresivt" berodde bara på att jag blev upprörd över att folk hackade på TS för att hon övervägde att be om pengar. Är väl inget fel i det om man har en sån relation till sina föräldrar. Inte är man en sämre människa för det. Och det handlade ju inte om att TS sprang till sina föräldrar och tiggde för minsta lilla. Ett bröllop är en grej man upplever en gång i livet (förhoppningsvis). Så varför klanka ner på henne för att hon övervägde att be sin pappa om hjälp. Jag tror dessutom att hennes pappa skulle ha blivit glad för att få vara med och hjälpa till att ordna en så viktig händelse för sin dotter.

Oj blev lite rörigt.. vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville ha sagt... hm
  • cellabella

Akvavit

Ja, du har rätt i att vi alla har olika syn på pengar. 10000 är inte konstigt för mig att få. Senast i julklapp fick vi det, och självklart blev vi jätteglada och hade aldrig förväntat oss det. På samma sätt är det nu, de bestämde själva att den summan var rimlig, vi hade blivit lika tacksamma för 5000. Speciellt min sambos familj är väldigt generösa och vi brukar få lite pengar varje gång vi ses nästan. Vi har otroligt höga levnadsomkostnader och har bara en inkomst eftersom jag pluggar nu, så de vill ju hjälpa till. Och det jag skrev om bortskämd osv var inte riktat till dig utan til andra, som till skillnad från dig, som har en väldigt dömande attityd.

• Akvavit

Fast jag tycker det är tråkigt att det ska handla om vilken relation man har till sina föräldrar - det gör det inte. Däremot handlar det om vilken kultur man är uppvuxen med och familjens inställning till gåvor och pengar!
    Man kan säkert ha en taskig familjerelation där föräldrarna köper sig fria med gåvor, likaså en öppen och kärleksfull relation där föräldrarna gärna bidrar och vill vara med för att gåvor och pengar är för dem ett sätt att visa sin kärlek på.
    Men det kan lika gärna vara så att att du har en taskig familjerelation där föräldrarna är snåla och aldrig skulle ställa upp, eller en öppen, varm och kärleksfull relation där man bara är medveten om att man inte ber om pengar om det inte verkligen behövs, och är man självständig och tjänar sina egna pengar så betalar man sina åtaganden själv.

Så dra inte in relationen till föräldrarna i detta, det är inte det det handlar om!

rosalin skrev 2007-10-25 10:49:42 följande:
    Nej det tror jag inte, men om man vänder på det tror jag att man däremot behöver ha en väldig bra och öppen relation till sina föräldrar för att kunna be om pengar om man verkligen behöver. Sen bara för att man har en bra relation betyder ju inte det att man måste be om pengar för det. Att jag skrev inlägget så "aggresivt" berodde bara på att jag blev upprörd över att folk hackade på TS för att hon övervägde att be om pengar. Är väl inget fel i det om man har en sån relation till sina föräldrar. Inte är man en sämre människa för det. Och det handlade ju inte om att TS sprang till sina föräldrar och tiggde för minsta lilla. Ett bröllop är en grej man upplever en gång i livet (förhoppningsvis). Så varför klanka ner på henne för att hon övervägde att be sin pappa om hjälp. Jag tror dessutom att hennes pappa skulle ha blivit glad för att få vara med och hjälpa till att ordna en så viktig händelse för sin dotter. Oj blev lite rörigt.. vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville ha sagt... hm
  • Misery

ah, jag ser vad problemet är här, vi har olika syn på vad "när man verkligen behöver" innebär.
    för mig är de att du är sjuk men inte har råd med medicinen, måste betala hyran för att inte bli vräkt, men har inte råd, och liknande, inte för at kunna göra sin bröllopsfest lite flashigare.
    vi har inte så mycket pengar, så vi gifte oss borgerligt, och hade fesen i hans föräldrars trädgård med mat vi lagade själva, det betyder inte att jag inte har en bra relation med mina föräldrar, det har inte med min relation till mina föräldrar att göra överhuvudtaget, utan mer att jag och min man inte ser en dyr bröllopsfest och en stor tårta till klänning som en livsnödvändighet.

om du tycker jag skriver agressivt så är de för att jag tycker det är väldigt lågt att kalla folk missunsamma och uttala sig om deras relation till sina föräldrar för att de inte har samma åsikt som dig om vad som är okej att be sina föräldrar om.

rosalin skrev 2007-10-25 10:49:42 följande:
    Misery skrev 2007-10-25 09:41:52 följande:
    Nej det tror jag inte, men om man vänder på det tror jag att man däremot behöver ha en väldig bra och öppen relation till sina föräldrar för att kunna be om pengar om man verkligen behöver. Sen bara för att man har en bra relation betyder ju inte det att man måste be om pengar för det. Att jag skrev inlägget så "aggresivt" berodde bara på att jag blev upprörd över att folk hackade på TS för att hon övervägde att be om pengar. Är väl inget fel i det om man har en sån relation till sina föräldrar. Inte är man en sämre människa för det. Och det handlade ju inte om att TS sprang till sina föräldrar och tiggde för minsta lilla. Ett bröllop är en grej man upplever en gång i livet (förhoppningsvis). Så varför klanka ner på henne för att hon övervägde att be sin pappa om hjälp. Jag tror dessutom att hennes pappa skulle ha blivit glad för att få vara med och hjälpa till att ordna en så viktig händelse för sin dotter. Oj blev lite rörigt.. vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville ha sagt... hm
Svar på tråden Vad kan man be pappa om?