• Sosofofia

Vad kan man be pappa om?

Kan man i dagens morderna samhälle be sin pappa att vara med och betala tex klänningen? Kan man be föräldrar om hjälp med ekonomin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 10:04
    Kanske ska tillägga att jag ALDRIG har bett min pappa om pengar, flyttade hemifrån när jag var 15 år och började gymnasiet!
    Efter en del svar här tror jag inte ens att jag vill ta emot hjälp om han erbjöd sig...
    Vem vill vara en bortskämd ragata?

• Svar på tråden Vad kan man be pappa om?
  • Waersta

Jag har inte bett mina föräldrar, men jag vet också att de inte har pengar mer än till sig själva.. + att de gör om köket.
    Vill de bidra med något så skulle jag bli jätteglad, men inget jag frågar om.

• Skottdagen2008

Håller med Waersta. Det är INGET jag skulle be om utan vill de sponsra så blir det absolut väldigt glatt mottaget och ett plus i kassan, men inget jag förväntar mig då de har sämre ekonomi än vad jag och min m2b har.

• Fru Johansson

Vi bad inte heller om pengar utan pratade om bröllopet efter den ekonomin vi hade. När vi sen berättade för våra föräldrar ville mamma absolut hjälpa till.
    Så mitt svar blir nog att jag skulle aldrig be om pengar om de inte själva erbjudit sig.

• Äntligen dax!

Skulle jag aldrig göra... :P

Vi gjorde som så att vi planerade bröllopet utifrån våra egna förutsättningar att klara av ekonomin, delvis löst med en mindre kredit... Skulle aldrig frågat nån om att betala en del av mitt bröllop...
    Ingen erbjöd sig heller... :P

Det vi sedan önskade oss, var att folk ej gav oss några presenter då vi har tillräckligt med prylar... Och, att om de inte ville komma tomhänta (de allra flesta vill ju ge något...) så fick de gärna skänka ett valfritt bidrag som "hjälp" till festen och bröllopet... Inga krav alltså eller bestämda summor...

De pengarna vi fick i bröllopsgåva fick alltså vara med att (bla) finansiera kalaset fast i efterhand då liksom... :P

• Waersta

Hur mycket pengar fick ni ihop som presenter?

Äntligen dax! skrev 2007-10-02 13:40:54 följande:

Skulle jag aldrig göra... :PVi gjorde som så att vi planerade bröllopet utifrån våra egna förutsättningar att klara av ekonomin, delvis löst med en mindre kredit... Skulle aldrig frågat nån om att betala en del av mitt bröllop... Ingen erbjöd sig heller... :PDet vi sedan önskade oss, var att folk ej gav oss några presenter då vi har tillräckligt med prylar... Och, att om de inte ville komma tomhänta (de allra flesta vill ju ge något...) så fick de gärna skänka ett valfritt bidrag som "hjälp" till festen och bröllopet... Inga krav alltså eller bestämda summor... De pengarna vi fick i bröllopsgåva fick alltså vara med att (bla) finansiera kalaset fast i efterhand då liksom... :P
  • AnnaochHenrik

Både mina och hans föräldrar har erbjudit sig att hjälpa till ekonomiskt. Hade de inte velat det hade vi klarat det ändå, men nu kan vi exempelvis anlita den (dyra) fotograf vi vill ha... Vi har inte diskuterat några summor än, förutom med min Mamma som betalar min klänning, så vad hon bidrar med är redan klart.
    Det som känns viktigt för oss är att det fortfarande är vårt bröllop, eventuella bidrag tas gärna emot, men vi är VÄLDIGT tydliga med att det är vi som tar alla beslut kring hur det ska vara.

• Kakan Mascha

Mina föräldrar var tydliga från början med "sponsrings-summan". Mina bröder gifte sig för några år sedan och redan då gjorde de klart för mig (som då inte ens hade pojkvän!!) att när/om jag skulle gifta mig skulle jag få samma summa som mina bröder. Verkligen generöst och de ville göra lika för alla.
    Men, vi planerar nu efter vad vi vill ha, och pengarna från dem gör att i inte behöver spara lika mycket, alternativt åka på en längre bröllopsresa.

Hans mor kommer vi nog inte fråga, hon har det inte lika gott ställt som mina föräldrar. Men vill hon så mottages detta tacksamt! Dock har hon tex en tiara från sitt eget bröllop som jag kan låna om jag vill.

• Äntligen dax!

Waersta - vi fick totalt 15000:- i present från våra gäster (ett par större summor från svärisarna), och totala kostnaden för vårt bröllop var omkr 25'... Så det blev ju en rätt stor summa... Mer än vi väntat oss :)

• Jonna83

OM dina föräldrar vill o kan hjälpa till med ekonomin så kommer dom med all säkerhet att erbjuda sig, men att fråga dom är nog att sätta dom i en ganska trist sits. Jag tycker som de andra, får man hjälp är det en Bonus, inte en nödvändighet.

• Ms Daisy

Bara du vet ju vilken relation du har till dina föräldrar. Är man vuxen och har flyttat hemifrån sedan flera år och har en bra ekonomi finns ju ingen anledning att ta för givet att de ska betala - men det verkar du ju inte heller göra.

Kanske kan du, när de frågar vad ni önskar er, säga att ni gärna vill ha ett bidrag till bröllopet?

Kanske beror det, som sagt, lite på hur gammal du är, vilken inkomst du har, vilken inkomst/ev kapital dina föräldrar har osv.

Svar på tråden Vad kan man be pappa om?