• Summer08

Fler som äter nutrilett?

Hej!
    Tänkte höra om de är fler som äter nutrilett just nu?
    Själv är jag inne på en intensiv kur och började med de i söndags, har nu gått ner 3 kg, men de är ju som sagt mest vätska.
    Vore kul om de är flera som "nuttrar" och få höra hur de går för er!=)

• Svar på tråden Fler som äter nutrilett?
  • brud2009

Jodå det går i alla fall neråt, sakta men säkert. Ska träffa min dietist i morgon (har träffat henne för att gå ner i vikt men har inte gått så bra därför provar jag detta), hon vet inte om att jag kör detta så det ska bli spännande att se och höra hennes reaktion. Har gått ner ca 6 kg sen 2 sep. blandat med en del fusk periodvis, så jag är väldigt nöjd.

• valkyriana

6 kg! Det är ju jättebra! Särskilt om du har fuskat då och då. jag går och drömmer om att fuska nu- det är riktigt jobbigt faktiskt.Det finns ju så mycket goda saker att äta!

• brud2009

Så länge man står emot att fuska ju bättre så klart men för att underlätta i längden kan de kanske vara bra att bestämma sig för att ex. på lördag då får jag äta ex. en liten middag el. dyl. Jag tycker att det är lättare (svårt ändå men lättare) att stå emot fusket om jag gör så.

• valkyriana

Ketostickor köps på apoteket och heter Keto- diabur- test 5000. 50 st kostade runt 70 kr tror jag. De används av diabetiker och mäter både glukos och ketiner i urinen.

INFO om ketos

Hjärnan är det viktigaste organet och måste ständigt ha tillgång till syre och energi.
    Hjärnans viktigaste källa till energi är glukos.
    Det är därför som kroppen håller en noggrann kontroll av blodsockret med de två hormonerna insulin och glukagon. Hjärnan behöver inte insulin för att ta upp glukos men när blodsockret stiger efter en måltid så frisätts insulin så att levern kan lagra in glukos som leverglykogen.
    Efter ett antal timmar när kroppens muskler tagit upp den sista glukosen och blodsockret sjunkit frisätts glukagon som gör att levern lämnar ifrån sig glukos till blodet och vidare till hjärnan.

Vid svält / diet så minskar blodsockret och glukagon frisätts. Glukagonet stimulerar omvandlingen av aminosyror till glukos så att blodsockret stiger. Den lägre blodsockernivån gör att hjärnan fungerar sämre och man får svårt att koncentrera sig.
    Att insulin inte längre finns i blodet stimulerars kroppen att frisätta fettsyror från förråden till blodet. När halten fettsyror stiger så börjar levern omvandla fettsyrorna till ketonkroppar. Denna omställningen av energi brukar ta någon eller några dagar, helt beroende av mängden leverglykogen.
    Ketonkropparna behöver ingen transportör i kroppen eller receptor för att ta sig in i cellen. Ketonkropparna tar sig även över blod-hjärnbarriären och ger hjärnan energi.
    Alla organ använder ketonkroppar som energikälla. Mest framträdande är hjärtat, njurarna, musklerna och hjärnan. Samtidigt med förbränningen av ketonkroppar fortsätter förbränningen av fettsyror.
    Under de första dagarna av svält/diet innan levern börjar producera ketonkroppar så förbränner kroppen protein som energikälla och för att bilda glukos. När omsättningen av ketonkroppar tagit fart går förbränningen ned av protein till nästan noll och muskelförlusterna blir minimala.

Det är den proteinsparande effekten man vill utnyttja under ketodieten.
    Att man äter fett överhuvudtaget är för att hålla ämnesomsättningen igång, för t o m själva matsmältningen kostar kalorier.

Vid normal diet eller vid kraftig långvarig ansträngning som tex Vasaloppet kan ketonkroppsbildningen ta fart även om man äter kolhydrat och håller blodsockret på en normal nivå. Det beror på att halten fria fettsyror i blodet är högt under lång tid.

• valkyriana

Hej!
    Är på dag 5! Har inte fuskat, känner mig manad fortfarnade och det kan behövas inför helgen... det är ju nu alla goda tacos och chips och dipp kommer fram. Och min allra bästa vän Coca colan!

Vikt nedgång - 3 kg
    midja -5

• valkyriana

Brud 2009
    Blev din dietist arg på dig?

• brud2009

valkyriana
    Nej, hon tyckte det var helt okej faktiskt. Hon kännde till Modifast och vet att andra sjukhus rekomenderar det. Hon tyckte jag skulle fortsätta men ibland typ 2 ggr i veckan äta en riktig måltid med bra mat så att det inte går för fort fram (fuska till helgen så man orkar med detta). Jag blev jätteglad över hennes reaktion.
    Jag hade miskat 8 cm i midjan, skitkul:)
    Mitt mål nu är att jag ska ha miskat 5 kg till nästa gång jag träffar henne om en månad.

Det går ju jättebra för dig, tog mig en månad att minska 8 cm dig 5 dagar för 5 cm i midjan.

• valkyriana

Skönt! Man är ju alltid lite rädd att få skäll och kritik för sitt val.
    jo 5 cm är underbart! fast jag hade att ta av runr midjan. Sedan jag fick Linnea gick jag alrig ner runt magen. Och nu då hon hon slutat amma så kör jag på det här.
    Fick lite av en chock då jag enligt bmi låg på lätt övervikt samt i riskzonen med mitt midjemått...

• Snowsee

I morgon tänkte jag börja med en veckas ren Naturdietkur för att få en bra kickstart på omstarten. Har sen i januari gått ner 11 kg och har 6 jkg kvar till mål men har tappat motivationen pga problem med mat. Hoppas jag får vara med.

• valkyriana

Hej Snowsee! Välkommen! Kul att du vill vara med vara med! Starkt av dig att börja på en lördag!

Jodie- Jag måste erkänna att jag skrev av... Riktigt så grundlig info har jag inte i hjärnan- den verkar ha totalhavererat under min amningsperiod.

Svar på tråden Fler som äter nutrilett?