• Mubii

Jag hade tänkt fria...

Hej alla, jag har aldrig varit här förut, men nu ser det ut som att det kanske blir ett tag. Grejen är att jag har tänkt fria den 29/2. Har hört någonstans att det bara är då tjejer får fria och även om jag inte brukar vara skrockfull, så är det ju ett bra och speciellt datum och inte så uppenbart som alla-hjärtans-dag.
    Ringar håller jag på att jobba på, min bästa väninna är guldsmed, men vad jag behöver massa idéer till är själva frieriet. Jag jobbar på Öresundsbron och han i Köpenhamn, som inredningssnickare...

Hjälp mig komma på något bra, eller berätta hur ni friade/blev friade till själva...

Ha det gott!

• Svar på tråden Jag hade tänkt fria...
  • Mubii

Nu har jag lagt in två bilder på hur en sida kan se ut. De här är gjorda i Photshop, de riktiga ska göras i papper "i verkligheten". Dessutom är de här inte som de ska vara helt och hållet. Jag kommer ha fler dekorationer och mer text skulle jag tro. Men nåt sånt... små sidor där bilden tar upp den mesta platsen och så lite text. Vad tror ni?

• Ceasara

Jag hittar inte dem. Var är de?

• Mubii

Nu ska det synas... hade glömt att bocka i vad som skulle synas och inte. Ligger alltså i mitt Galleri.

• Ceasara

Nu hittar jag. Vad otroligt gulligt. Han kommer att bli så glad. Han kommer nog bli jätte glad. Vilket jobb. Jag skulle bli otroligt lycklig om nån engagerade sig så. Kommer gå jätte bra.

• Ceasara

Glömde lägga till, vad fina ni är ihop.

• Mubii

Vad gullig du är, tack!! Det är roligt att sitta och pilla med, men jag har svårt att bestämma mig för vilka bilder jag ska ha med och så... men det är ett kärt besvär!

Hur skulle det vara med ett Vill-du-gifta-dig-med-mig-smycke då? (Det finns länkar om dem under andra trådar här har jag sett.) Eller något i stil med albumet jag gör och vänta med det riktiga frieriet med ringar och grejor tills han kommer hem i november?

• Ceasara

Det är sant. Det är nog bättre.

Jag kanske skall pyssla ihop nåt album jag med. Men så där avancerat blir det nog inte. Datorer är inte min starka sida. Kom just på att en av mina kompisars systrar gjorde en jätte fin bok i form av en saga till sin man i morgongåva när de skulle gifta sig. Den var jätte cool och i form av en saga. Den började med "det var en gång...." Hon hade bilder på dem som barn och beskrev deras liv paralellt och tills de träffades, första daten, kyssen och slutade vid bröllopet och orden " så levde de lyckliga i alla sina dagar". Det var en jätte gullig idé. Det borde jag kunna fixa. Får scanna hans foton så han inte märker nåt. Vad tror du om det? Måste börja ställa lite fina frågor då och då helt enkelt.

• Mubii

Åh, det låter som en underbar idé, vad coolt! Ja, scanna när han inte är hemma och lägg dem i en mapp som heter typ CV-05 eller nåt annat ointressant... Och så ställ frågorna när de ändå kunde passat in. Som i helgen, när jag fick honom att prova en ring bara för att den var så stor så jag fick in nästan två fingrar i den. Så nu vet jag hans ringstorlek och han fattar ingenting!
    Jag hade älskat det!

• Ceasara

Smart sätt att pröva ringen. Coolt. Skit smart alltså. Det kanske man kan göra nån gång.

Kul, det ska jag börja med nån gång han inte är hemma.

• Issan

Hej!
    ...här kommer jag...dvs en till som tänkte fria på skottdagen... :)
    Nu har jag suttit och läst alla inlägg i denna tråden. Jag gillar verkligen idéen med ett hängsmycke eller ett armaband istället för ringar, då jag är fattig student. Jag tycker det skulle kännas lite konstigt om det stod på smycket "vill du gifta dig med mig". Jag hade nog mer tänkt att skriva "vill du förlova dig med mig".... Men hur roligt är det att bära ett sådant smycke sen??? Ringen är ändå tecknet på att man är förlovad. (tycker jag) Ringstorlek och sådant blir ju ett senare problem. :) Jag funderar lite på ett smycke med mitt namn på som han kan bära.....vad tror ni om det?
    Jag har ingen annaning om hur jag skall gå till väga annars... Vill ju helst komma på något orginellt..

• Ceasara

Hej!
    Kul med en till som skall fria. Förstår jag dig rätt, ska du fria eller fråga om ni ska förlova er? Min tanke med ett annat smycke var att jag skulle skriva frågan på baksidan på smycket så att bara han ser meddelandet om han använder det senare.

Hur stort vill du göra det, andra gäster närvarande eller mer intimt. Hur orginellt tänker du? Var bor ni?

• Issan

Hallo!
    Jag ser frågan "vill du förlova dig med mig" oss som ett "förlovningsfrieri".... då jag vill vänta med bröllop några år.
    Bor i Lund.
    Vill inte göra någon jätte grej så att alla människor vet om det, jag vill att det bara skall vara han och jag närvarande.

Jag gillade ideen med skattjakt som ni har tagit upp här.....funderar lite på om jag skall göra något sådant.

• Ceasara

Jag gilalr också idén med skattjakt som kul och lite annorlunda. För en tid sedan var det en kille som skrev om hans frieri. Han hade på något sätt fått tag i sin tjej och meddelat att hon skulle hem till honom och äta frukost. Där stod frukosten dukad och det låg en lapp att hon skulle hem till sig en viss tid. När hon kom dit hade han skrivit en lapp med ny info tror det var att hon skulle byta om och vänta utanför huset en viss tid. Där hämtade han upp henne med en bukett rosor. De åkte till ett hotell där han bokat rum och checkade in. Därefter åkte de till en utsiktplats för en piknik. När de åkte tillbaka hade personalen på hotellet fått i uppdrag att strö rosenblad på sängen och ha en champang på kylning. Sen slutade han berätta men jag antar att ett frieri kom in bra där. Funderar på detta med en pickninck i februari med levande ljus vore faktiskt inte helt fel. Funderar på att göra så med marschaller. Liten idé bara.

• Mubii

Ceasara: Det låter jättemysigt! Själv har jag gått i stå lite... Har inte riktigt kommit vidare med varken album eller ringar Men det kommer väl. Just nu är det jul som snurrar i huvudet på mig och min väninna (guldsmeden) har så mycket att göra att vi inte ens har hunnit börja skissa på ringarna än.

Issan: Jag tycker det låter som en superidé att förlovningsfria. Att klura ut hur och planera och fixa och allt, är hälften av nöjet (tycker jag, även fast jag just nu ligger i stiltje).

• Issan

Mubii: Du skall se att det är nu när du inte tänker på frieriet hela tiden som du kommer att komma på den bästa idén...*vårt undermedvetna kan ibland göra under*

Ceasara: Strö rosblad på sängen hemma skulle också kunna funka.
    När jag läste ditt inlägg kom jag och tänka på att de kanske skulle vara mysigt att ta in på något hotell eller vandrarhem i köpenhamn och "förlovningsfria" där.

Jag och min kille har varit tillsammans i 2 år den 28 februari 2008 så...jag funderar på att ge han en hint om att det skulle vara bättre om vi firade den 29 istället och föreslå att vi skall boka bord på en mysig resturang. *så får han också vara med i planering lite*...för att sedan gå hem och äta efterrätt hemma och skriva på en talrik med glasyr vill du förlova dig med mig....eller åka iväg till köpenhamn och fria där på hotellet/vandrarhemmet. Innan dess kanske jag skall hitta på någon sorts skattjakt. (många tankar i mitt huvud just nu....men ännu känns det inte som woww precis så skall jag göra)

• Mubii

Nu i helgen har jag varit hemma hos min väninna och fixat allt med ringarna, hur det ska se ut, storlek, mått ov... *pirrig* Jag kommer ha dem innan jul för sjutton!! I TVÅ månader (och lite till) kommer de ligga där... Kommer vara som Gollum tillslut... "Ska bara titta liiiite... my precioussss..." Och tänk om han hinner fria in emellan... på nyår, min födelsedag, allahjärtans... eller någon av de 80-mer-eller-mindre andra dagarna har har på sig... *gulp*

Jaja... mysigt i alla fall. Har nu också fotopapper på jobbet, så nu ska jag skriva ut alla bilder och börja på albumet. Hihihi... mysigt!

• Ceasara

Hallå!
    Vad kul Mubii. Spännande. Vad härligt att det börjar hända saker. Hur fick du reda på storleken? Det gör väl inget om han friar innan. Då gör du samma sak som du planerat fast som en romantisk gest tex på alla hjärtans dag eller nåt. Det är ju ändå att förlova sig som är målet, vem som gör det är ju en annan sak.

Vi talar redan om förlovning men vad han inte vet är att jag planerar att slå till med ett riktigt frieri. Jag tycker att tiden går så långsamt nu. Nu börjar jag också få lite nervösa tankar och ändrar ständigt om i planeringen. Vet inte hur det kommer att sluta. Men kul ska det bli.

• Mubii

Storleken på hans ring luskade jag ju ut när vi var i Köpenhamn. Sen har Em hjälpt mig med hur tjocka och breda de ska vara, samt mönster osv. Nej, om han friar är det ju supermysigt, men då står jag där med två ringar... (som jag vill ha!!!)... Men, men... kärt problem i sådana fall.

Han pratade faktiskt om det igår, när vi kom fram till att vi har några tusen mer än vi trodde (och med några menar jag verkligen några... typ 6-7). "Då kan vi ju gifta oss, eller förlova oss" säger han... halvt på skämt, men kanske halvt på allvar. Alltså, att gifta sig för 7000 finns ju inte, men förlova sig...
    "Jahaaaa..." sa jag och tittade lite skumt på honom... "När då? Till sommaren eller...?"
    "Kanske det..." säger han.

Så... Tja vi får väl se. Det är kul att planera i alla fall och det håller tankarna borta från den här förbaskade skånska vintern. Fast just nu är det iofs. fint väder. Hur långt har du kommit i planeringen nu då?

• Ceasara

Mitt planerande går sådär. Känns lite svårt när han sagt att han skall fria innan årsskiftet. Men man vet aldrig. Nu är det inte många veckor kvar och vi är fullbokade i stort sätt hela tiden. Min Kay skulle aldrig fria på nyårsafton, då det är en sådan klyscha. Så det måste ju hinnas innan dess eller inte alls.

Jag planerar om hela tiden. Vet inte hur det blir nu, men kinderägget är det enda som känns säkert. Jag hoppas att han tar ändan ur och friar så kan jag bara slappna av och börja planera. Om det nu blir att jag friar så får det ju bli efter jobbet den 29 februari. Kay har börjat sin utbildning i stockholm då så det är inte säkert att han är hemma den dagen så eventuellt får jag byta datum. Oavsett så tänkte jag nog köra en skattjakt om det nu inte visar sig att han kommer sent då jag får tänka om. Känns så osäkert än med tider och så. Jag får nog vänta och se hur det blir innan jag fastställer nåt.

Vi pratar om julbröllop nästa jul när han kommer tillbaks från sin utlandstjänst. Jag har faktiskt varit och köpt snöflingor på åhlens att strö på bordet om det blir julbröllop. Kommer nog bli jätte fint. I morgon kommer nya allt om bröllop och jag antar att de har nya vinter idéer.

Svar på tråden Jag hade tänkt fria...