• mrsD

till alla er som använder head & shoulders!

SNÄLLA, gör inte det!!

det innehåller ett väldigt giftigt ämne, zinkpyrition som skadar bla fiskar.

Det finns andra mjällschampoon på apoteket som är minst lika bra, om inte bättre och som inte innehåller detta ämne!

ett exempel:
    Om man, för att illustrera giftigheten av zinkpyrition, bortser från nedbrytningen krävs 1/3 kryddmått (0,3 ml) av ett schampo som innehåller 0,8 procent zinkpyrition för att döda hälften av alla fiskar i ett akvarium med 1000 lite vatten på 96 timmar.

mer info finns på
    www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo-fakta.htm

• Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!
  • Noorp

Att handla ekologiskt kanske inte alltid handlar om att byta ut de vanliga klyftpotatisarna mot KRAV (om det nu finns) utan börja tänka på ett annat sätt.

Kanske göra mer av maten själv. Köpa mer råvaror iställer för halvfabrikat, äta mer bönor och linser osv osv..

Om man äter ekologiskt på rätt sätt skulle jag nästan tro att det är billigare med ekologiskt mat, det är iallafall inte dyrare.

Men om man ska ha substitut eller byta ut samma icke kravvaror mot kravvaror det är då det kostar lite mer.

Å ekologiskt kött är ju så mkt godare än vanligt likson kyckligen är helt underbar. Men det är inget man äter varje dag i veckan.

• Noorp

Ang TullaBullas inlägg.

Varför inte göra det lite lättare för de små liven på reningsverken (om de nu kan rena de kemikalierna) och strunta i att använda H&S även om man har kommunalt avlopp.

Jag har inte enskiltavlopp men för den skull försöker jag undvika maskindiskmedel och tvättmedel med fosfor, även om det är de med enskilt avlopp ska undvika det. Även jag som skickar mitt avloppsvatten till reningsverket kan väl hjälpa till att minska belastningen där?

• Morr

osstvå och princess: vad jag menade med att prioritera maten:

jag är mån om hur jag mår och vad jag pillar i mig. jag är alldeles fullkomligt övertygad om att MIN KROPP mår bättre av att inte stoppa i mig fullt med bekämpningsmedel eller E-nummer av alla de slag och det är en av anledningarna till att jag köper därför ekologiskt. så att säga att man inte prioriterar maten är enligt mig aningen konstigt, eftersom vi består av den mat vi äter så är det ju ungefär som att säga: jag prioriterar inte min kropp..

läs johan thells "100 sätt att rädda världen..." så kanske ni får tips om hur just ni kan hjälpa jorden att må lite bättre

jag vill med detta inte säga att ni inte gör något, för det gör ni alldeles säkert, men er inställning tycker jag liknar min försvarsställning för två-tre år sedan när jag fortfarande var kvar i min gamla studentekonomitjat.. nu inser jag att jag inte kunde ha mer fel..

• oss två

Morr:

Ok, förstår då hur du menar.
    Nej självklart ska man tänka på vad man stoppar i sig. Men samtidigt tror jag inte att lite av alla dessa medel är jätte farligt. Men inte för mkt av ngt, just därför håller jag mig borta från halv och helfabrikat så långt det går, bara där får man bort mkt av dessa ämnen.

• mrsD

ojojoj..!

okej, men alltså.. jag menade absolut inte att ni MÅSTE byta schampoo o absolut inte att dra upp petitesser!

Jag började tråden för att uppmärksamma folk på ngt de kanske inte visste!

Princess27 och vitvå - det är ju hur bra som helst att ni har energilampor o inte åker bil! huvudsaken är ju att man tänker på miljön, absolut inte att alla ska göra allt, om ni uppfattade mina inlägg som påträngande eller så så ber jag om ursäkt, jag vill göra människor uppmärksamma, inte ngt annat

och TullaBulla- om du har läst hela tråden vet du oxå att det du kopierade in i ditt inlägg finns i ett annat inlägg tidigare i tråden, där jag oxå svarat

• Skogsstjärna01

JAG är fattig student. JAG lever på det jag jobbade ihop i somras(jobbade 125%, och pluggar nu mer än 100%) inget CSN, inte ens bidrag.

Och jag handlar ekologiskt. Inte allt, men mycket och mer ska det bara bli!

Tycker att det kommit många bra tips i tråden. Bl.a. förslag på att laga mat från grunden och skippa halvfabrikat. T.ex. klyftpotatis är så mycket enklare och godare att göra själv. Likaså med potatisgratäng, bröd, fiskgratänger, pajer, pizzor, fiskpinnar, köttbullar och schnitzel.

Dessutom så får man ju lite vardagsmotion när man lagar maten!

• mrsD

Har nu mailat Coop och frågat om det är aktuellt att utesluta fler miljöfarliga produkter ur deras sortiment.
    De har ju tagit bort produkter med triclosan, jag använde H&S som exempel och länkade tll snf hemsida.

Nu väntar vi på svar.. =)

• oss två

Men det är ju just det, gör man maten från grunden, inga halvfabriat så finns det inte så mkt ekologiskt man kan köpa..å bara för lite mjölk å andra småprodukter så lägger jag inte de pengarna... få man tycka vad man vill om.. alla gör olika saker och allt handlar inte om att köpa ekologisk mat.

• Sister of the Night

Jag tycker det finns en hel del vettiga alternativ om man vill handla med hjärtat. På rak arm kan jag räkna upp ekologisk grädde/mjölk (när vi någon gång handlat dessa produkter), ekologisk tomatkross, ekologiska bananer och ekologisk lök och potatis bland de varor vi brukar handla.

På något sätt känns det för oss som att KRAV-märkt (sambon väljer helst KRAV-kött, om inte det tillhandahålls så svenskproducerat - dvs inga onödigt långa transporter för djuren eller produkten och djuren behandlas på ett lagreglerat sätt) och "Ekologiskt" samt "Rättvisemärkt" och "Icke djurtestat" är länkar i samma kedja.
    En kedja som vi gärna stödjer för att den ska växa sig än starkare.

• Sister of the Night

Nu ser jag hur jäkla fel det där blev!! Menar givetvis att det är relativt sällan vi inhandlar mjölkprodukter. Ekoprodukter blir det både ofta och gärna.
    Men det kanske framgick?

• Noomi

För er som har problem med hårbotten, vill sluta använda H&S och samtidigt vara jäkligt ekonomiska, läs den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html
    Jag har inte tvättat håret med schampo på en månad nu och både håret och min hårbotten mår avsevärt mycket bättre.

• oss två

hum...låter tidskrävande...tar alltid snabbdusch på morronen då håret tar kanske 30 sekunder...hinna med att stå där i minst 10-15 min...hum..det skulle vara helgerna det. Fast jag skulle aldrig klara mig utan shampoo..bara det där att förstöka att inte tvätta håret på en dag får mig att må rikigt dåligt.. Men bra är det säkert..

• Noomi

Jag tvättar håret en gång i veckan med bikarbonat och äppelcidervinäger, tar kanske 4-5 minuter. Inte så tidskrävande alltså.
    Trodde inte heller jag skulle klara mig utan schampo, men jag blev väldigt positiv överraskad. Har alltid fått världens klåda om jag inte använt H&S, men det är som bortblåst nu.
    Sen får man väl tåla att man framstår som en hippie, men det kan jag ta för miljön och mitt hår.

• oss två

men jag blir sån där så det kliar å kliar å kliar får värk i tänderna (jag vet, hel sjukt), så tillslut så bara måste jag tvätta håret. Skulle annars skita i vad folk tycker.. håret i en tofs så syns det ju inte...men som sagt...känns..

Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!