• mrsD

till alla er som använder head & shoulders!

SNÄLLA, gör inte det!!

det innehåller ett väldigt giftigt ämne, zinkpyrition som skadar bla fiskar.

Det finns andra mjällschampoon på apoteket som är minst lika bra, om inte bättre och som inte innehåller detta ämne!

ett exempel:
    Om man, för att illustrera giftigheten av zinkpyrition, bortser från nedbrytningen krävs 1/3 kryddmått (0,3 ml) av ett schampo som innehåller 0,8 procent zinkpyrition för att döda hälften av alla fiskar i ett akvarium med 1000 lite vatten på 96 timmar.

mer info finns på
    www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo-fakta.htm

• Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!
  • icra

Vad bra, då kanske de tar bort det snart även i Stockholm Läskiga grejer det där.

• princess27

men det finns massor av andra produkter,prylar,mat osv som också skadar miljön/människor ni kan inte påstå att ni använder helt miljövänliga produkter. åka bil skadar oxå ok alla åker inte bil men många

• princess27

o fjortis behöver man ej vara för att använda ett schampo man måste kunna ta kritik o diskutera tro mig det finns värre saker att oroa sig för

• Morr

vaddå värre saker? du missade nog stinas intervju med al gore. läs johan thells bok 100 saker för att rädda världen eller nåt sånt.. jösses, om man vet om att något uppenbarligen skadar miljön kan man ju börja tänka på att använda detta mindre? ett miljöfarligt mjällschampo är ju inte så svårt att byta ut mot ett mindre miljöfarligt? jag kan helt ärligt säga att 75% av allt vi köper är ekologiskt, oavsett om det gäller möbler, kläder eller mat. resten beror på att det inte finns ekologiskt alla gånger! vi har inte bil och när vi åker bil tänker vi på eco-driving och att försöka göra så få stopp som möjligt!

Det första steget börjar med att bli medveten, sedan är det (för de flesta) oftast inte långt från att gå från medveten till att handla därefter.

• oss två

Jag skulle gärna köpa ekologiskt..men har man inte ekonomin till det så är det svårt...för bra mkt dyrare är det ju tyvärr.

• silvera

En sak som jag har slutat med, är sådana där saker man hänger i toaletten. Ni vet sådana där som gör att det luktar lite gott när man spolar.
    Förpackningarna har tom varningar på sig, att det dödar vattenlevande organismer... Hur kan de vara tillåtet över huvudtaget, att få sälja sådant?

• viktualia

princess27 - jopp, så fort det är möjligt köper jag miljövänliga produkter och jag väljer kollektivtrafik framför bil så ofta jag kan. Visst gör det skillnad när MÅNGA väljer vettiga alternativ, man kan inte bara ge upp innan man ens försökt!

oss två - det ekologiska schampo som jag använder (Dermanord) är OTROLIGT mycket drygare än vanligt schampo. Jag skulle gissa att jag gör av med en sådan flaska på samma tid som jag förut gjorde av med tre vanliga (finess el liknande). Så dyrare är jag inte säker på att det verkligen blir i slutänden!

• mrsD

Så mycket dyrare behöver maten inte heller blir, tex änglamark brukar inte va så mkt dyrare än vanliga märken

och de gånger det inte finns ekologiskt kan man försöka hitta iaf rättvisemärkta varor

jag menar (och säker ingen annan heller) att alla ska göra allt, man behöver inte överdriva och göra det jobbigt att leva! men om alla gör lite grann? tex byter ut sitt schampoo eller tandkräm till ett miljövänligare alternativ?

• valkyriana

Om ALLA köper kravmärkt, ekologiskt mm Så kommer det naturligtvis leda till en sundare och bättre värld. När valet är så lätt som det är på ICA så borde det ju inte vara något att orda om... Det är ju bara att sträcka ut armen och ta "rätt" vara
    Jag gör ingen skillnad? Det måste ju börja med någon! Om allat tänker att jag gör ingen skillnad- nej då blir det ingen skillnad, om alla tänker Ja, det jag gör- gör skillnad. Need I say more?

Så fram för ett helekologiskt rättevisemärkt bröllop!

• Morr

Visst gör vi alla skillnad, om vi under en dag bara köper ekologiska varor sparar vi mängder av jord som slipper utsättas för kemiska bekämpningsmedel.. plus att vår kropp nog mår mycket bättre av morötter odlade med kobajs än som har nåt E-nummer i sig för att få den rätta orangea färgen!

ja det är tilloch med så att vi blev förvånade när vi hade 850 kronor kvar på matkontot och det är en vecka kvar till pengarna rullar in, så så jättemycket dyrare blir det inte - och vi är STUDENTER!! det handlar om ens värderingar. För två år sedan köpte vi nada ekologiskt, det började med att våra vänner vägrade dricka mjölken vi hade om den inte var krav, så då började vi med det, sen ketchup, sen nåt mer o mer o mer... tillslut insåg vi att coop var det bästa stället att handla ekologiskt på så nu väljer vi i 95% av fallen ekologiskt. nu har ju även ica fina ekologiska varor, men inte för två år sen så mycket... härligt med många som bryr sig om miljön! Vårt nästa steg är lågenergilampor, vårt "motargument" har tidigare varit att de ger ett sånt vitt o trist sken- men gör de det fortfarande? jag bryr mej inte, det är min sambo som vill ha mysbelysning...

blog.myspace.com/index.cfm&friendID=194710268&blogID=292493411

Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!