• mrsD

till alla er som använder head & shoulders!

SNÄLLA, gör inte det!!

det innehåller ett väldigt giftigt ämne, zinkpyrition som skadar bla fiskar.

Det finns andra mjällschampoon på apoteket som är minst lika bra, om inte bättre och som inte innehåller detta ämne!

ett exempel:
    Om man, för att illustrera giftigheten av zinkpyrition, bortser från nedbrytningen krävs 1/3 kryddmått (0,3 ml) av ett schampo som innehåller 0,8 procent zinkpyrition för att döda hälften av alla fiskar i ett akvarium med 1000 lite vatten på 96 timmar.

mer info finns på
    www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo-fakta.htm

• Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!
  • mrsD

princess27 - fast du vet följderna? ja alla har inte samma nivå på miljösamvetet som andra..

• Sister of the Night

Hoppsan!

Gäller detta samtliga H&S-sorter eller endast mjällschampot?

• Sister of the Night
    princess27 skrev 2007-10-17 20:33:42 följande:
    funkar bra på mitt hår tänker fortsätta
    Jaja, bara du trivs och känner dig fin, så. Vem bryr sig om resten av världen? *F.T.W. - för ytterligare fjortiskänsla*
  • oss två

Hum..jobbigt att höra att det inte ska vara bra då...enda som funkar för mig då det börjar klia i skallen...de som finns på apoteket hjälper inte alls på mig... dock använder jag det inte hela tiden och håller inte med om att det är beroendeframkallande, använder andra shampoon oftast i ca 4 månader, sen ett par veckor med h&s... synd som sagt att höra att det inte är bra...men svårt att göra sig av med ngt man tycker funkar.
    Dessutom är ju många tandkrämer inte heller bra...

• Barbadensis

De e bra med ekologiska produkter men ni ska komma ihåg att läsa innehållsförteckningarna på de produkter ni är intresserade av. Det som står först, är det som det är mest av och tyvärr så är det oftast aqua=vatten. Det finns produkter som inte har aqua först på innehållsförteckningen; jag får tyvärr inte berätta det här enligt bröllopstorgets regler.
    puss o kram,

viktualia skrev 2007-10-18 13:47:26 följande:
    Vill bara tipsa om att ekologiska skönhetsprodukter finns att köpa på nätet, bland annat via www.renskonhet.se
  • Sister of the Night

Barbadensis

Fast det gäller väl inte enbart ekologiska produkter, detta att det ofta är en betydande del vatten i produkten.

• mrsD

ang tandkrämer: antar att ni menar triclosan, det är mycket antibaktriellt o inte alls bra för naturen, men t.ex. coop har tagit detta ur sitt sortiment (förutom vissa specialtandkrämer)
    Så om man handlar där så kan man vara lugn... även om d säkert finns andra ämnen som oxå är mindre bra för naturen..

tack för tipset om ekoprodukter!

• icra
    mrsD skrev 2007-10-18 16:14:40 följande:
    ang tandkrämer: antar att ni menar triclosan, det är mycket antibaktriellt o inte alls bra för naturen, men t.ex. coop har tagit detta ur sitt sortiment (förutom vissa specialtandkrämer)Så om man handlar där så kan man vara lugn... även om d säkert finns andra ämnen som oxå är mindre bra för naturen..tack för tipset om ekoprodukter!
    Tricoslan har man väl kunnat se gå ut i bröstmjölken också tror jag. I min Coop-affär finns då Colgate och de andra kvar så där är det inte borttaget, kan tipsa om Zendium som inte innehåller detta.
  • mrsD

icra - finns d kvar? här i gbg har de tagit bort det, finns skyltar vid tandkrämen, blev jätteglad när jag såg det!

Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!