• mrsD

till alla er som använder head & shoulders!

SNÄLLA, gör inte det!!

det innehåller ett väldigt giftigt ämne, zinkpyrition som skadar bla fiskar.

Det finns andra mjällschampoon på apoteket som är minst lika bra, om inte bättre och som inte innehåller detta ämne!

ett exempel:
    Om man, för att illustrera giftigheten av zinkpyrition, bortser från nedbrytningen krävs 1/3 kryddmått (0,3 ml) av ett schampo som innehåller 0,8 procent zinkpyrition för att döda hälften av alla fiskar i ett akvarium med 1000 lite vatten på 96 timmar.

mer info finns på
    www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo-fakta.htm

• Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!
  • Lady o Lufsen

Det visste jag inte men har ändå slutat använda det då det bara motverkar mjäll så länge man använder det...enligt en frisör så innehåller det något ämne som gör mjällproduktionen högre som märks när man slutar använda det...

• Cantaton

Mm, och min frisör sa att man blir beroende av det - hänger väl ihop med vad Lady och Lufsen skriver.

• jocelyn

Skulle aldrig använda den typen av schampo. Har man problem med mjäll finns det medicinska schampon att få.

• Liinda_e

ahaaaa...visste inte detta...min m2b andvänder det shampot ...men nu ska han få höra!

• Ansu

Oops.. hade ingen aning.. inget mer Head&Shoulders här inte..

• mrsD

bra!!! sprid ut d till alla ni känner!!

• Kakan 07

Alltså, jag förstår intentionen med det här inlägget. Men som så ofta är fallet så behövs det lite nyanser...
    Läser man på sidan du själv länkar till står det till exempel:

"Att använda mjällschampo och skölja ur håret i en badvik med begränsat vattenutbyte skulle i analogi med Kemikalieinspektionens beräkning och SNF:s beräkningar kunna innebära koncentrationer som är skadliga för vattenlevande organismer."
    Det handlar alltså inte om det vatten som kommer från våra duschar, som ju hamnar i reningsverk.

Vidare står att läsa:
    "De har bedömt att användandet av zinkpyrition i en maxhalt av 1 procent i produkter som sköljs av (exempelvis mjällschampo) inte utgör någon hälsorisk."

Och ytterligare:
    "Använd inte mjällschampo med zinkpyrition när du tvättar håret direkt i havet eller i en sjö. Sannolikheten att djuren i havet eller sjön påverkas är stor om inte vattenutbytet är effektivt."

• Lisa1

"Tyvärr" är Clearasil/Head&Shoulders det shammpo som funkar allra bäst på mitt hår. Är medveten om att shampot inte skall vara så bra för miljön :(, önskar att P&G som saluför varumärket kunde göra en variant av shampot UTAN den aktiva substansen.

• Lisa1

Från miljö- och konsumentorganisationer har man ju gått ut och sagt att man, OM man nu skall använda dessa produkter, skall försöka hålla sitt användande/sin konsumtion nere så mkt som möjligt pga zinkpyritonet. Så det är alltså inte speciellt bra även om vattnet går igenom en viss reningsprocess innan det släpps ut, men samtidigt inte lika illa som att släppa ut zinkpyritonerna helt icke-renade i havs- och sjövatten.

• mrsD

Kakan 07 - Visst finns det alltid olika sidor... Därav att jag länkade till sidan så alla kunde läsa vidare..

Men jag e väl av den typen som har åsikten att även om en produkt genomgår en reningsprocess, är den processen aldrig, eller nästan aldrig, fullständig.

Dessutom har jag svårt att förstå varför man överhuvudtaget måste använda dessa ämnen, det är ju sååå onödigt!! Och dessutom är det inte många som VET att de innehåller dessa ämnen och därmed inte kan göra ett aktivt val!

Förstår absolut det du skriver, och det är ju bra att det oxå kommer med i tråden.

Jag hoppas bara att fler bojkottar detta schampoo och är medvetna om att mycket giftiga ämnen kan förekomma i helt vanliga livsmedel..

Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!