• mrsD

till alla er som använder head & shoulders!

SNÄLLA, gör inte det!!

det innehåller ett väldigt giftigt ämne, zinkpyrition som skadar bla fiskar.

Det finns andra mjällschampoon på apoteket som är minst lika bra, om inte bättre och som inte innehåller detta ämne!

ett exempel:
    Om man, för att illustrera giftigheten av zinkpyrition, bortser från nedbrytningen krävs 1/3 kryddmått (0,3 ml) av ett schampo som innehåller 0,8 procent zinkpyrition för att döda hälften av alla fiskar i ett akvarium med 1000 lite vatten på 96 timmar.

mer info finns på
    www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mjallschampo-fakta.htm

• Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!
  • Gable

Beroende?! Nu förstår jag inte, hur kan man bli beroende av ett schampo??

Cantaton skrev 2007-09-02 09:48:05 följande:
    Mm, och min frisör sa att man blir beroende av det - hänger väl ihop med vad Lady och Lufsen skriver.
  • mrsD

d e väl typ att man inte har mjäll när man använder d o får d igen direkt när man slutar.. eller nåt.. kanske?

• rocketqueen

Kakan 07, EU-kommittén som bedömt den risken är kanske inte de bästa att förlita sig till när det kommer till miljön, de är ju knappast kända för att värna speciellt mycket om den. 10 ton zinkpyrition om året bara i mjällschampon i Sverige skadar miljön, reningsverken kan inte ta hand om allt. I och med att det förekommer skadliga substanser även i nedbrytningen är det väldigt svårt att inte släppa ut något.

• mrsD

puffar för vill att fler ska uppmärksamma..

• Morr

o vi som precis köpt en ny flaska för sambons hår.. men ni som är så kloka här inne på forumet kanske kan svara på en fundering jag har (kan säkert titta upp det i nån läkarbok annars..) men jag har i allafall för mig att det finns två "typer" av mjäll: det ena är att man har torr hårbotten och att det då ramlar ner som vita hudflagor, det andra är svampgrejen som man har hört om - borde det inte vara olika behandlingsmetoder för detta? Om man har väldigt mycket mjäll, kan doktorer skriva ut nåt receptbelagt som är grundat på vilken typ av grejer som ramlar ner (torr hårbotten eller svampgrejset)...

• Jesska

Mjäll är eventuellt ett överskott av hudavlagringar (döda hudceller). Kan även vara symptom på svampinfektion, seborré, psoriasis och en del andra saker (säkert). Det finns olika behandlingar beroende på vad som är fel. Om du går till din doktor kan han/hon säkert hänvisa till korrekt behandling. Kanske även räcker med att uppsöka apotek!
    Lycka till!

• Skogsstjärna01

kan också tipsa om att det KAN vara skadligt för människor... eftersom det är ett s.k. hormonstörande ämne.

Som förövrigt tidigare fanns i det man gjorde rent under båtar med. Men de produkterna drog de ju in. För fiskarnas skull.

Vi vet idag en hel del om vad dessa ämnen gör med fiskar och sjöar. Men vi vet mycket mindre hur dessa ämnen påverkar människor. Och ju mer vi andvänder produkterna, desto fler människor utsätts för detta och i allt högre koncentrationer.

En del forskare idag menar att hormonstörande ämnen kan påverka reproduktionen, men också bidra till att barn föds med neurospykiatriska funktionshinder...

• mrsD

heeeeelt sjukt tycker jag att man får använda dessa ämnen!

• princess27

funkar bra på mitt hår tänker fortsätta

Svar på tråden till alla er som använder head & shoulders!