• Midsommarbrud2006

Snälla, ge mig synpunkter...

Jag skall vara ensam tärna åt min äldsta vän som gifter sig i augusti. Problemet är att jag nu hamnat i en rävsax som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur. De andra i gänget har lagt en budget för möhippan på 2000 kronor per person. Jag kommer omöjligt att ha råd med detta eftersom jag är sjukskriven sedan flera m¨ånader tillbaka och dessutom har en liten dotter hemma. Jag kommer att kunna lägga max 1000 kronor, inte mer. När jag skrev och förklarade detta för tjejerna så fick jag ingen som helst förståelse. De blev irriteradee och påstod att man inte kan få en bra möhippa för så "lite" pengar. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Snälla, ge mig synpunkter...
  • PennyJenny

Hur sjutton ska ni/de orka med den där dagen? Blir ju värsta späckade schemat med allt det där. En aktivitet på förmiddagen och en på eftermiddagen tror jag vad man max orkar med. Och som sagt, bruden vill ju hinna umgås med sina vänner, inte flänga runt på diverse actionfylda aktiviteter.

Sedan kan jag inte fatta att någon har mage att resonera som de gör när du säger att det inte funkar för dig ekonomiskt. Vi lägger 900 på dagen plus att middag och eget dricka på kvällen tillkommer. Det är mycket, men okej. Dock har vi sagt att kan/vill man inte vara med på allt så behöver man inte och då dras det bort på priset. Och om det är för att man har småbarn och inte hinner med eller för att man inte har råd med allt, så spelar det ingen roll.

I ditt fall skulle jag nog som några andra föreslagit att du tar de pengar du kan anvara och gör en trevlig dag för er själva. Gör en picknick och luncha med henne på någon mysig plats och sedan kanske gå på bio och se någon riktig tjejrulle. Sedan gå hem och laga en god middag och dricka vin och snacka skit.
    Du har ju eg inget att förlora i relationen med hennes andra vänner eftersom det inte är några du umgås med.

Kanske har deras ovilja mot att förstå din sits sin grund i en viss avundsjuka i att du blev tärna och ingen av dem?

• toastmastrarna

Sätt ihop en egen idé och budgetsumma för det och maila ut och fråga vilka som är med. Visa att man kan göra nog så trevliga/mysiga/roliga saker även för en liten peng. Och de som vill betala mer är välkomna med att göra det...

Du är ju trots allt tärna och vanligast är väl att tärnan anordnar sådana här saker... De andra kanske inte kan med att säga nej och tror att det är 'brukligt' med att betala en halv restresa för en dag...

• Sister of the Night

*tack, det var snällt sagt*

• Firestarter

usch kan inte sluta tänka på detta! :(
    Om det var min möhippa och jag såg att det fattades folk och sedan får reda på att det kostade så mycket skulle jag bli skit irriterad på de som anordnat möhippan. Att de anordnat nåt som alla inte kunde vara med på bara för det kostade för mycket!!
    Undrar om de tycker att man är bättre vän bara för man lägger ut 2000:- istället för 200 ?

• MrsFellerA

Man kan ju bara vara glad över att hon valde dig till tärna!!!

Jag måste bara skriva och instämma. 2000:- är hur mycket som helst!!! Och att sen inte ens tänka på att alla inte har råd med det....det är ju helt sanslöst. STÅ PÅ DIG!!!! Och om det inte hjälper, berätta för bruden att du inte har råd att vara med, men gör något själv för henne. Det har kommit in massor av förslag här som låter supermysiga.

• Klurifax

De möhippor jag varit på den senaste tiden har haft en budget på 600:-/pers och det har inkluderat mat och vin under dagen, 2 aktiviteter och middag på restaurang ... och taxi hem! Vi har då varit mellan 5-10 personer som alla har jobb.

2000 kronor låter i mina öron sjukt mycket!

• MrsFellerA

Jag kan verkligen inte släppa det här. Om dem nu verkligen vill visa hur mycket pengar dem har kan dem ju alltid erbjuda sig att sponsra bröllopet och lägga möhippan på en ekonomisk nivå som passar alla.

• Sister of the Night

Det undrar jag också...
    Det är ju en sak att en del tycker att det är småpotäter, men en annan att gå igång och bli irriterad på den som INTE tycker det.
    Maken till dålig etikettskänsla har man väl sällan hört talas om.

Jag har inga invändningar mot att man vill dra på sig spenderarbrallorna för att fira, men just detta att på något sätt se ned på den som inte förmår samma utsvävning retar faktiskt gallfeber på mig.

Hyggliga väninnor ser till BRUDENS BÄSTA -vilket jag får förmoda torde vara att ALLA nära vänner kan delta i arrangemangen-,; dessa muppar verkar mest se till den egna nöjeslystnaden. Grrrrr!

• Sister of the Night

*undra = om de tror att vänskapen mäts i pengar, alltså

• gota

Tänk om någon här är bruden vars möhippa det talas om? Det vore väl något!

• jessisca

jag hoppas verkligen inte att d e jag isf... jag vill ha min tärna där!

Svar på tråden Snälla, ge mig synpunkter...