• Midsommarbrud2006

Snälla, ge mig synpunkter...

Jag skall vara ensam tärna åt min äldsta vän som gifter sig i augusti. Problemet är att jag nu hamnat i en rävsax som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur. De andra i gänget har lagt en budget för möhippan på 2000 kronor per person. Jag kommer omöjligt att ha råd med detta eftersom jag är sjukskriven sedan flera m¨ånader tillbaka och dessutom har en liten dotter hemma. Jag kommer att kunna lägga max 1000 kronor, inte mer. När jag skrev och förklarade detta för tjejerna så fick jag ingen som helst förståelse. De blev irriteradee och påstod att man inte kan få en bra möhippa för så "lite" pengar. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Snälla, ge mig synpunkter...
  • jocelyn

*skakar på huvet*

Vadå så möhippan måste kosta lika mycket som själva bröllopet för att vara "godkänd"?
    Det låter ju helt bisarrt.

Jag tror inte man minns sin möhippa som "bättre" bara för att många [dyra] aktiviteter blandats in. Snarare tvärtom!

Försök stampa ner foten här och förklara för de andra att summan de planerar är orimligt hög. Kom med en alternativ plan och stryk helt enkelt någon av de "roliga" aktiviteter som de andra plaerat som bara kostar.

• Lollo070707

Tror absolut att det kan bli en bra möhippa ändå även om alla "bara" lägger 1000 kr... Jag personligen (som brud) skulle hellre vilja att så många av mina vänner kan vara med på min möhippa än att dom lägger en massa pengar. Finns väl alltid alternativ på aktiviteter som inte behöver kosta så mycket pengar.

• 070630 - Uppsalabrud

2000??
    det var det värsta.. vad ska ni göra då?
    dem jag har varit på har kostat mellan 300-600 och har varit hur lyxiga som helst..
    du kan inte göra nåt annat än att prata med dem andra. är det verkligen ingen annan som säger nåt om 2000?
    sen ska man ju köpa present oxå..

• MrsMoreira

Jag kan tala om att möhippan för min storasyster kommer gå på 300kr per person plus egen dricka, inträde på en nattklubb och biljett till pendeltåget. Så 2000 per person tycker jag låter superlöjligt, speciellt om inte alla har förutsättningarna för sådana summor. Det tycker jag du kan säga till dina "vänner".

• Midsommarbrud2006

Detta är inte mina vänner utan brudens. Bruden och jag är vänner sen 17 år tillbaka, men hennes vänner har jag aldrig umgåtts med tidigare. Det känns jobbigt att behöva engagarea sig i något sånt här när jag är sjukskriven. Att dessutom känna att man inte duger om man inte har de ekonomiska förutsättningarna känns jättejobbigt. Jag är så ledsen över att jag inte kan stå på mig utan mår dåligt över detta.

• mitasol

Kan verkligen känna mig stressad över detta med möhippan. Gifter mig i höst, men vet att många av mina vänner har ganska knaper ekonomi o jag hoppas verkligen att de planerar en möhippa för mig som går på max ca 500 kr/person. Tycker det är sanslöst mycket att lägga 1000 kr o då tycka att 2000 kr är minimum fattar jag inte...

• blåpärlan

Vem har råd att slänga ut 2000 kronor på nöje kan man undra??
    Det är väl vänskapen som räknas!?
    Jag tror inte bruden heller vill att hennes vänner ska gå i konkurs bara för att hon ska hippas.

Tycker det låter helt vaninnigt med den summan.
    Nej, max 500 kronor tycker jag. Man kan få mycket skoj för dom pengarna.

• Sillal

MAX 500kr tycker jag med.. Om dom inte förstår att du inte kan lägga så mycket kan dom ju lägga för dig för dom verkar ju ha gott om det..
    STÅ på dig, det ska vara en rolig och trevlig dag o kväll inte en som gör att man själv sitter utan mat resten av månaden.
    Hade jag fått veta att dom lagt så mycket på en möhippa på mig hadejag blivit galen..

• Fru 28/7

Jag skulle inte vilja att mina vänner la ut 2000:- per person på min möhippa. Huvudsaken man träffas och har det trevligt! Behöver inte kosta så mkt!

• Midsommarbrud2006

Som det känns nu så kommer jag inte att vara med på möhippan eftersom jag inte känner att jag accepteras om jag inte kan lägga lika mycket pengar som de andra, men jag inte de ekonomiska förutsättningarna över huvud taget. Tråkigt men sant.

Svar på tråden Snälla, ge mig synpunkter...