• Midsommarbrud2006

Snälla, ge mig synpunkter...

Jag skall vara ensam tärna åt min äldsta vän som gifter sig i augusti. Problemet är att jag nu hamnat i en rävsax som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur. De andra i gänget har lagt en budget för möhippan på 2000 kronor per person. Jag kommer omöjligt att ha råd med detta eftersom jag är sjukskriven sedan flera m¨ånader tillbaka och dessutom har en liten dotter hemma. Jag kommer att kunna lägga max 1000 kronor, inte mer. När jag skrev och förklarade detta för tjejerna så fick jag ingen som helst förståelse. De blev irriteradee och påstod att man inte kan få en bra möhippa för så "lite" pengar. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Snälla, ge mig synpunkter...
  • miffolina

:o catering för picknick??!!
    Vad är det för fel på ett par vintetra och ostbricka från Konsum?! Näej, jag säger som Clorebella, skit i möhippan och gör en egen grej med din kompis!

• Gotländska

Fy va dyrt! det hade jag allvarligt talat tyckt varit för dyrt om jag skulle med på möhippa. MAX 1000 o då är ändå det lite dyrt tycker jag. Låter som kul grejer men det kommer kanske vara för mycket planerat. Roligare att hinna umgås och prata också! Sen måste man ta hänsyn till allas ekonomi plus att bruden ju vill ha dig där! Lycka till

• love07

Herregud!
    Dom hade väl kunnat nöja sig med en aktivitet:tex äventyrsbana med femkamp,
    gjort egna picknick korgar. Hyrt karaoke maskin och avsutat hemma hos någon.
    (Tror jag hade varigt roligare) om inte annat biligare. man får ju försöka så att det passar allas plånböker

• 070630 - Uppsalabrud

skippa stuntfilmen. det hela låter som helt klart OVER KILL. när ska ni hinna mysa?

• Tant Brud

Tycker verkligen synd om dig, som hamnat i en jobbig sits. När de flesta ur mitt "gamla" gäng gifte sig, pluggade jag, och i en annan stad dessutom. Planeringsmöten och möhippa blev himla dyrt för mig. De andra jobbade och hade inte alls någon förståelse för att jag pluggade. Dessutom var jag singel, och när de hade pluggat var de flesta sambos/gifta med en som jobbade... Det är lite skillnad.

Jag var med på alla hippor, trots att det sved lite för mycket ibland.

Men jag tycker 2000 låter orimligt mycket, och programmet också. Det blir för mycket intryck, och för mycket "uppvisning"- "Titta vad vi hittar på för dig" ungefär.

Kan du inte vara med på halva dagen - och betala för den halvan? En del inslag kostar ju mer desto fler som är med , restaurangen ex. Men inspelningen slår ni kanske ut på de som är med. Om du inte med överhuvudtaget så bidrar du ju inte till något, så bättre lite än inget.

Alternativt är ju att göra en egen hippa för henne - bjud på något gott, gå på spa, boka islandshästar, eller något som bara du och hon gör och har kul, och snackar minnen och bröllop

• jocelyn

Sumobrottning? Stuntfilm?
    Är inte poängen med möhippan att typ...umgås med bruden?
    En lyxig picnic är väl ok men det andra låter ju mer som ett avsnitt av "fear factor".

Jag skulle aldrig orka med en sån där dag faktiskt. Men så har jag en alternativ plan istället för möhippa; jag tänker bjuda mina vänner på cocktailparty. Ett riktigt sånt där snyggt med härlig musik och proffs som serverar.
    Då slipper jag ju sumobrottas med. ;)

• Happii

Jag skulle skita i möhippan!!! 2000 är på tok för dyrt!

Din kompis som ska gifta sig vet ju om att du är sjukskriven så hon forstår nog att du måste hoppa av...

Jag skulle INTE ta illa upp om du var min kompis..

• Tant Brud

Jo, jag skulle ta illa upp, inte för att en har hoppat av - tvärtom! Jag skulle bli ledsen av att se att "alla" är med på möhippan utom en, och fatta varför, och det skulle smärta mig. Jag vill hellre sitta på golvet och äta knäckebröd och fnissa med ALLA än sumobrottas med några. (Ärligt talat kan jag betala för att slippa sumobrottning! Men principen - jag vill att alla ska vara med, om de vill)

• Berner

Hade samma problem på min kusind bröllop.
    Hennes vänner ville bara göra svindyra grejer som skulle kosta skjortan för var och en. Hennes systrar, mina andra kusiner, är arbetslösa, studerar etc och ville inte vara med i så fall och det blev en del sura miner innan vi kunde komma överens. Jag var som någon slags medlare i mitten.Sedan blev det riktigt kul med en summa av ca 200-300/person och då ingick maten.
    Det går bara man tänker till.
    Huvudsaken det blir trevligt och minnesvärt

• mugglesfan

Först av allt: 2000 kr är för mkt för en möhippa. Som många innan skrivit - det viktigaste är att umgås med bruden.

Ett alternativ till att inte vara med alls är att du ber att få delta i hälften av aktiviteterna och bara betalar 1000 kr (el vad du nu har råd med). Så gjorde några på min möhippa - de som inte kunde lägga så mkt skippade en del av aktiviteterna och som brud hade jag all förståelse för det. Jag var bara glad att de ville delta över huvud taget!

Svar på tråden Snälla, ge mig synpunkter...