• Fru 2009

Fult att inte ge present?

Har precis fått inbjudan till ett bröllop, och är lite kluven angående bröllopspresent.

Det här är nämligen 2:a gången de gifter sig med varandra (går inte in på varför men...) på 1 ½ år bara...

Dessutom har vi inte råd nu, då vi planerar vårt eget bröllop (dock vet ingen det än).

Är det fult att inte ge något då?
    Är det ett måste att göra det?
    Vi gav ju förra gången...

• Svar på tråden Fult att inte ge present?
  • Fru 2009

anne på grönkulla

får försöka göra så.

Kan lova att jag längtar till det att vårt bröllop blir officiellt. Hon kommer vilja lägga sig i hela planeringen, och hon kommer hata vårt bröllop. (hon tycker inte svart passar på bröllop, men vårt tema är svart, rött och vitt för att det är liksom vi). Kan lova att jag kommer sätta henne på plats då.

Förlåt, vet att det låter hårt. Men det här har dragit fram ännu sämre sidor hos henne, än de jag redan visste att hon hade.

• Fru 2009

wife 2 be - men även fast det inte kostar mycket känns det så fel att de kräver (i princip) att de ska få presenter igen, trots att de fick det förra gången.

Vad jag vet är deras officiella bröllopsdag dagen de gifte sig 1:a gången.

• wife 2 be - been wife

Se det snarare som en artighetsgest ifrån er sida. Du kan ju vid ett senare tillfälle förklara hur det ligger till, och att ni egentligen inte ville ge något alls.
    Tänk på det bara som en "middag" så slipper du gräma dig över deras girighet

• Fru 2009

wife 2 be - jo, det är sant. Så skulle man ju faktiskt kunna göra.

Tack för tipset.

•  Miss Cee

Jag kan tänka mig brudpar som upplever att deras bröllop blev helt förstört av någon anledning, och därför vill ha ett nytt.

Men det spelar ju ingen roll, för har manen gång gratulerat till deras äktenskap så har man. Då gratulerar man inte igen. Det är ju som att någon har en 30årsfest året efter igen bara för att få presenter...

Ni bör ge en symbolisk "Gå bort present" av samma storlek som vid vilken annan fest som helst, alltså som tack för att ni får komma. En flaska vin, ett vackert kort, något sådant.

I sista hand skulle jag säga att ni skänkt X antal kronor till RÄdda Barnen i deras namn :) Så kan de giriga människorna skylla sig själva...

• Tant Brud
    Tack för tipset! Jag tycker det verkar så kul att gifta sig, så jag tror att vi gör om det några gånger. Man kan ju välja ut de gäster som hade bäst presenter också, och bara bjuda dem
  • Raspberry

Ja se svärmödrar och bridezillas. Inte en bra kombination

Gå dit och ha trevligt och köp ett fint kort. Om svärmor blir sur för att ni inte ger pengar så får hon väl bli det. Är väl bara att leende framhärda med att det som är brukligt är att man ger en present. (Just ordet "brukligt" verkar vara ett ord som din sväris tror sig ha koll på)

Men varför får du inte ha vad du vill i kyrkan? Det enda som skulle få mig att hålla med henne är om du har planerat att vara helt svart- eller vitklädd? Eller extremt avklädd

• Snart Fru Seefeldt

Jag har ocksa syskon som ar lite besvarliga.
    For parets skull dock skulle jag nog mjuka upp lite. Dom vill ju bara fa en fin dag. Det kommer kanske flera gaster som inte var dar forsta gangen och det ar darfor det onskar sig presenter igen.
    Jag tycker ocksa ideen om att bjuda dom pa middag eller varfor inte julbak eller nagot som inte ni vanligtvis brukar gora.
    Det dar med kladerna hade jag ocksa om det varit du, lyssnat pa din svarmor. Vad spelar det dig for roll om det bara ar en dag om det gor bruden superlycklig.

Ibland kan det vara vart att svala stoltheten. Pa sa vis blir det nog lite lattare for dig att gora som du vill om du forstar vad jag menar.

Alla ar vi olika men jag tycker att brudparet ska fa som dom vill eftersom det bara handlar om en enda dag...

Lycka till

• Tant Brud

Förlåt TS, jag kunde bara inte låta bli. Självklart kan man inte se detta som ett bröllop igen, och du har ju fått flera bra tips. Pengar till Rädda Barnen, Röda Korset, Vi-skogen eller liknande skulle jag nog ge, så har man ett kort att ge i alla fall.

• Raspberry

Jag menade alltså att du skulle lägga betoningen på att det är brukligt att ge EN present.

Svar på tråden Fult att inte ge present?