• Fru 2009

Fult att inte ge present?

Har precis fått inbjudan till ett bröllop, och är lite kluven angående bröllopspresent.

Det här är nämligen 2:a gången de gifter sig med varandra (går inte in på varför men...) på 1 ½ år bara...

Dessutom har vi inte råd nu, då vi planerar vårt eget bröllop (dock vet ingen det än).

Är det fult att inte ge något då?
    Är det ett måste att göra det?
    Vi gav ju förra gången...

• Svar på tråden Fult att inte ge present?
  • Fru 2009

kan säga såhär i alla fall, de gifter sig för andra gången nu för att de vill gifta sig på bådas födelseort.

Låter konstigt, jag vet. Tycker det känns konstigt också faktiskt. Bröllopet (det här andra) har liksom förlorat sin charm på något vis...

• Swing

Men om de inte varit skilda mellan bröllopen utan bara väljer att ha ett nytt/ett till bröllop på annan ort, så är det ju så att säga SAMMA bröllop, bara att det upprepas (hoppas nån fattar hur jag menar). Då borde det väl inte krävas dyr present ännu en gång? (Eller är jag helt ute och cyklar?) Ge i så fall något trevligt men billigt, precis som det skrivs i inläggen ovanför.

• Firestarter

Jag håller med de före mig!
    Ett kort och sen kanske en mousserande vinflaska och nån choklad kanske.
    Slå in flaskan i celofan och häng på chokladen och kortet. Amadeusflaskan är ju fin i sig och den är billig men ändå jättegod. Blir högst 100:- beroende på choklad och kort! :)

• Fru 2009

Blir snart galen på det här bröllopet...

Tack för era svar förresten.

Nu får vi tydligen inte köpa något alls (för att de kan inte ha med det på planet hem igen) så nu ska vi istället sätta in pengar så att DE kan köpa grejor då de kommer hem. Hur kul känns det då?

De fick ju för f-n pengar förra gången, för att köpa grejor... *arg*

• anne på grönkulla

Suck. Kräver man present på det sättet så tycker jag inte ni behöver ge nåt. Köp ett kort! Har ni gett present så har ni - vill de inte ha nåt denna gång så vill de inte. Uppmaningen om pengar kan ni se som riktad mot dem som inte kunde komma och inget gav första gången!

• Fru 2009

Det är så det får bli.

Kommer garanterat bli en massa tjat om det sedan (från brudens mor = min svärmor ) men det skiter jag i.

Man kan inte kräva presenter av folk 2 gånger om. Det funkar ju inte.

Vi köper ett finare kort bara, så får det duga.

• Raspberry

Nej. Det verkar rätt konstigt.

Om dom vill "gifta sig" på bådas hemorter så får dom väl ha två fester med skilda gästlistor då om dom ser det som helt skilda tillställningar. Om det är samma gäster som redan varit på det tidigare bröllopet verkar det inte ok att förutsätta att dessa gäster skall ha med sig två presenter. Ännu mindre ok faktiskt att önska sig pengar. Det är deras val att ha två fester, om dom inte har råd med det så skulle dom ha kompromissat och haft bara en fest.

Om jag vore du så vet jag inte ens om jag hade gått. Kanske om det är så att du inte behöver resa till festen, då kan det ju kanske vara trevligt och då kanske man kan göra som andra skrivit att ta med sig någonting litet och symboliskt. Men jag hade inte rest till ytterligare en fest och kanske behövt övernatta och dessutom tagit med en present till. Nej.

Kanske jag låter hård men tycker att detta var ett mycket speciellt fall.

• Fru 2009

Raspberry - jag håller fullkomligt med dig där.

Dock är bröllopet inom gångavstånd för mig och min fästman (han ska även vara marskalk, precis som han var förra gången). Så dit kommer vi gå, kommer även gå på festen (jag kunde tyvärr inte vara med förra gången, så därför går jag denna gång).

Men...ja, vad säger man?

Känns som svärmor håller på att köra över mig. Jag får inte ha på mig vad jag vill i kyrkan (kommer jag dock skita i, och ta det jag vill ändå), och hon kommer vara på oss om att vi måste ju ge pengar.
    Men det får räcka med att vi köper ett kort helt enkelt.

Hela det här bröllopet känns bara konstigt, och de får det att låta som att det är första gången de gifter sig trots att det inte alls är det.

• wife 2 be - been wife

Ge dem ett kort där ni skriver att de blir bjudan på middag hos er runt årsdagen eller nåt. Då har de ändå fått en present med tanke bakom och som i slutändan ändå inte blir så dyr för er.

En liten fråga bara... Vilken blir deras officiella bröllopsdag?

Svar på tråden Fult att inte ge present?