• silverdrake

Ni som tillverkar egen mineral-makeup?

Hallå brudar!

har precis beställt ett göra-egen-mineralmakeup-kit, är det någon mer som har provat, har några tips och råd.

jag tänkte prova för jag tålde inte riktigt ID (kliade) och täbkte vad kul att göra egen (!) verkade ju inte vara så komplicerat. tyckte man såg väldigt fin ut med ID, blir det samma/liknande med den man gör själv?

• Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?
  • PennyJenny

Men risken är ju ganska stor att det kliar även med en egengjort, eftersom mineralmakeup bara består av just mineralerna och inga tillsattser... Men det kanske beror på sammansättningen oxå eller sånt.

• silverdrake

mjo, jag läste att just ID och en del andra märken hade i Bismuth oxyclorid (??!) som kunde ge allergi. (tydligen ska det vara en "kusin" till arsenik (!) läskigt,

• PennyJenny

Åhå... det där kittet har inte det då?
    har aldrig läst om gör det själv kitt så jag har inte en aning om vad de innehåller. :)

• silverdrake

nej, precis, och så fanns det lite olika recept, beroende på vad man hade för hudtyp, jag tyckte det lät väldigt spännande

det var på den här sidan jag hittade det

tikei.se

• PennyJenny

Oki, kan jag ju kika in på någon dag när jag har tråkigt på jobbet! :)

Men trist att du inte fått svar på din fråga dock...Nu blir det ju lite puff så kanske?

• JennyJo

Jag har provat!
    Bismuth Oxychloride är det som kan klia och det finns inte med i recepten.
    Jag tycker att den jag har gjort själv är bättre än ID. Och så är den lite mer matt (där är dock något recept om man vill ha lite lyster i, men jag gillar det matta)
    Ett tips är att köpa en sådan där kaffekvarn. Det är svårt att få pigmenten att bli ordentligt blandade med bara en mortel. Jag läste något annat tips (i tikeis forum, tror jag) att man kunde blanda det i en rund burk med glaskulor i också. Det skulle tydligen funka, men jag har inte provat. Annars var det faktiskt riktigt lätt. Och det var betydligt lättare än vad jag trodde att hitta rätt färg. Jag hittade rätt nästan med en gång.

• silverdrake

åh vad kul att du blev nöjd med hur det blev. och att det inte var så svårt att få rätt nyans.

jag vill nog ha det lite "omatt" så jag beställde även lite mica silica, så jag ska prova det receptet.

forstod inte riktigt vad du menade med glaskulor i burk dock, men jag hade ändå tänkt köpa en kaffekvarn, finns på jula för 129 kr.

• rocketqueen

Mica kan också klia, det är inte bara bismuthen. Kul att höra om hur ni gör! Är lite för bekväm av mig för att göra själv dock... :D

• silverdrake

jaha, kan det? vad synd, vet inte om det finns några recept utan mica, det kanske inte blir lika bra resultat då. kan tänka mig att det blir väldigt matt.

men jo, det ska bli kul att prova, när mitt paket väl kommer. måste investera i en smashbox 19 sen också, så jag slipper min ID kabuki (usch)

Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?