• Mommydearest

Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?

Vad anses vara "en stor sten" i en förlovningsring i Sverige? Diskuterade detta på skoj med svägerskan härom dagen. Hon tyckte från 0,5 c och uppåt. I USA däremot sa hon från minst 1c och uppåt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?
  • tree

S o m m a r b r u d
    det beror på hur tjock ringen är och sättning... som är bestämt av tjöckhet av förlovningsringen.. vet inte hur tjock min förlovningsring är men jag kan inte har de större än 0.04 för den typ av settning jag vill har.. också om de skulle vara brilliant, eller princess...

• tree

jag ska har 7x 0.04 i min vigselring... tillsammmans med min 0.25ct solitaire brilliant ring... alla av mina vänner tyckte att min ring var jätte stor! det är precis lagom tycker jag!

• Daia Gräddnos

Efter att jag har läst denne tråd är jag helt plötslig glad jag valde att inte ha nån diamant i några av ringarna, hade säkert vald helt "fel".

• 4:e Maj

Har svart att tro att det med nakna ogat syns sa himla stor skillnad mellan VVS/VS och D/E/F. For mig var detta med kanslan viktigt, bryr mig inte sa mycket om vad andra tycker om min ring bara jag ar nojd.

• Mommydearest

Jag tycker också känslan är viktig! Lite som att ha lyxiga underkläder, inte säkert att någon får veta om det, men själv trivs man.
    Daia Gräddnos: Inget är väl fel? Huvudsaken är att man själv gillar det ock är nöjd.

• Daia Gräddnos

Mommydearest

Har en beställt en ring til 14000kr utan sten, men dom stenarna jag funderade på var nog mycket billigare enn ringen. Och sen kunde jag inte bestämma mig, och så vet jag inget om diamanter. Så jag blir säkert nöjd!

• Apan Apansson

Har en solitär på 0.33. Hade kunnat tänka mig en större diamant, men de praktiska aspekterna spelade in - vill inte att stenrackaren ska kännas i vägen! Jobbar man som läkare får man ha sånt i bakhuvudet, tyvärr. Väger ni andra in sånt?

Har haft uppfattningen att stora stenar varit lite kontroversiellt i Sverige, faktiskt! Vet iaf en hel del flickor som rynkar på näsan åt det "vulgäramerikanska" ringmodet. Bara ringmodellen är vacker, och gärna i en modern stilren modell, så tycker jag det är fint.

• brud i Amerika

Min forlovningsring ar 0.61ct. Min m2b kopte den utan min hjalp. Alskar den. Bor i USA och ser varje dag stenar som ar storre men skulle sjalv inte vilja ha det. Kommer inte exact i hag vilken kvalitet den har men valdigt hog. Super glad med min. Min m2b hittade pa natet hur han ville att den skulle se ut och gick sedan och hittade nagon som kunde gora den for honom.
    Om ni vill se:
    gushare.georgetown.edu/xythoswfs/webui/_xy-2774557_1-t_Y2DylAkh

• brud i Amerika

Fungerar inte. Om nagon vill se kan jag mejla.

• brud i Amerika

Tack Alskar den!!!

• SpookysKira

Den ar jattefin, brud i Amerika!

• Luckyclover

Jag tycker mig ha märkt en attitydförändring de senaste åren när det gäller förlovningsringar. Det är inte längre främmande eller kontroversiellt att satsa på en ring med en briljant runt 1 karat. Jag tycker det är roligt att det börjar dyka upp annorlunda modeller och att folk vågar satsa mer på exlusiva smycken i Sverige.

Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?