• Mommydearest

Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?

Vad anses vara "en stor sten" i en förlovningsring i Sverige? Diskuterade detta på skoj med svägerskan härom dagen. Hon tyckte från 0,5 c och uppåt. I USA däremot sa hon från minst 1c och uppåt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?
  • Grey

Kat77, du verkar ha en likadan som jag har, la just upp en bild i andra tråden på min 0,20 :D

Miniliten är den väl inte, men jag tyckte iallafall att den passade min hand bättre än de större, de större såg bara "tacky" ut på mig, så det är sååå olika vad man tycker.

Jag tycker väl att allt över 0,4 - 0,5 är stort, allt över 1 är STORT :)

• discodivan

tycker inte alls du har tjocka fingrar - jag är allvetare så det bestämmer jag . blir säkert kanon med en slät 4mm

• Kat77

discodivan
    Haha, du är för söt.. Va skulle vi gjort utan dig här? :)
    usch va jag e BT beroende, helt sjukt!

• Mommydearest

Kul att höra lite åsikter. Jag har inte heller funderat så mycket över vad som anses stort innan jag och svägerskan pratade om detta.

Själv tycker jag att 0,5 är rätt stort om man inte vill ha en allt för bred skena. I USA är det ju vanligt med endast en ring (förlovningsringen) och då får man inte det problemet, eftersom det inte gör något om stenen sticker ut utanför skenan. Men om man vill sätta till en annan ring (vigsel) hänger ju stenen över den ringen om skenan är smalare än stenens bredd.
    Fler åsikter?

• 4:e Maj

Har ocksa fatt uppfattningen 0.5 och uppat ar stort i Sverige (manga vill inte lagga mer an 25.000kr). Bor sjal i England dar det, som i USA, ar lite vanligare med storre stenar och flera jag kanner har 1.0 och uppat. Kan dock tycka att manga Tycker sen ocksa att

Mommydearest
    Jag har valt en ring dar stenen ar lika bred som ringen och sitter ovanpa sa ringarna kommer tatt intill.

• 4:e Maj

Vet inte riktigt vad som hande...

Kan dock tycka att flera stora stenar jag sett har dalig lyster for att man gatt ner i kvalitet for en storre storlek.

• Mommydearest

Ingen mer som vill tycka lite?

• Luckyclover

Jag diskuterade precis detta med några vänner för ett tag sedan. Skulle tippa att diamanter över 0.5 räknas som stora i Sverige. Nu befinner jag mig utomlands ( ej USA ) och här är lite större stenar populära. Det är också vanligt att man köper diamanter med GIA, HRD eller AGS certifikat vilket jag inte tror är lika vanligt i Sverige ännu.

Personligen tycker jag att det är roligt med lite större stenar och kikar på en förlovningsring med diamant runt 1.4 karat vilket är en högst ordinär storlek i min bekantskapskrets.

• Mrs. 170307

Vad jag har förstått (men jag vet inte mycket om diamanter) så är runt 0,2 c rätt så vanligt här i Sverige (när det gäller solitärringar). Har läst om många som har en sådan ring, själv är min mindre, 0,17 har jag för mig, och jag tycker den är perfekt! Ok, den kunde vara aningen större, kanske 1 mm, men jag har så spinkiga fingrar att allt annat ser konstigt ut. Hm, kanske ser stenen också större ut för att själva ringen är så smal... Ingen aning.

Jag skulle i alla fall också säga att allt från 0,5 c är ovanligt stort här.

Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?