• Mommydearest

Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?

Vad anses vara "en stor sten" i en förlovningsring i Sverige? Diskuterade detta på skoj med svägerskan härom dagen. Hon tyckte från 0,5 c och uppåt. I USA däremot sa hon från minst 1c och uppåt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?
  • discodivan

tycker allt över 0.25ct är ovanligt stort i sverige - och anser att 1 ct är stort även värdsligt sett

• rocketqueen

Haha, tänk vad olika syn man har på saker! :D

• Zinnia

elvira78
    Jag vet precis vad du menar, detsamma händer mig då och då.
    Jag har en mittendiamant på 1 ct och folk tror att det är en cz
    Det gör förstås ingenting eftersom jag själv vet vad jag bär på,hi hi

•  Miss Cee

Jag skulle nog säga att eftersom vi inte har den här "förlovningsring-diamant-stress-hetsen" i Sverige så är de flesta totalt ointresserade av vad du har på fingret. Jag har aldrig ens hört en diskussion om storleken på en diamant, så det upplever jag som typiskt amerikanskt... ;)

Sen kan det ju också vara så att vi traditionellt har haft släta guldringar utan stenar både vid förlovning och bröllop och därför inte har någon "nationell uppfattning" på samma sätt.

• Kat77

Min är pytteliten och den är 0,2 c, innebär det att 0,5 är lite mer än dubbelt så stor? Om så är fallet skulle jag säga 1 c och uppåt :) Kan inget om diamanter?

• discodivan

kat77 är inte din 0.02?

• jagärsåkär

Tjejer, glöm inte att kolla diamantens riktiga ursprung! Det finns så mkt hemska saker kring diamanthandeln, så man har som skyldighet som konsument att se till att man inte sponsrar krig, barnsoldater, misshandel osv när man gifter sig.

(har förstått sett "Blood Diamond" nyligen med Leonardo di Caprio... Bra film förresten! Om ni ser den kommer ni tänka ursprung och fair trade mer än storlek o kvalitet)

• discodivan

den ä väl inte mini heller

• Kat77

Jo det tycker jag på mina tjocka fingrar, haha
    Jättesvårt att hitta en bra vigselring som passar också, fast det får bli en slät rak ring, 4mm, va tror du om det, miss "allvetare" discodivan? ;)

Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?