En avgörande skilnad är väl att de som marknadsför sådant här i USA har varit mera "framgångsrika" än här i Sverige. Man har lyckats bra med att få alla att tro att en ring måste kosta massvis för att bli väl mottagen, att ett bröllop skall kosta minst ett par hundra tusen omräknat till svenska osv. Självklart lever industrin bra på detta...
Själv tycker jag INTE det är smart med jättestora, dyra förlovnings- eller vigselringar. Vigsel- och förlovningsring vill jag kunna ha på mig för jämnan och skulle jag ha superdyra sådana skulle jag enbart vara rädd för att bli rånad. Det skulle vara som att ständigt gå omkring med hundra tusen i handväskan eller något sånt. Jag tänker med rysning på ett fall i mitt hemland där rånare tog en sådan där riktigt dyr ring - när de inte lyckades slita den av fingret för att den satt så jättehårt tog de helt enkelt en kniv och skar av hela fingret !! Visst jag har bekanta i mitt hemland som har riktigt dyra ringar men då har de alltid en bodyguard med sig vart de går. INte så roligt heller...
Nej skulle jag ha någon ring med någon superstor diamant på så skulle det inte vara vigsel- eller förlovningsringen utan någon mera festbetonad sak som jag inte hade på mig i vardagslivet.