• Mommydearest

Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?

Vad anses vara "en stor sten" i en förlovningsring i Sverige? Diskuterade detta på skoj med svägerskan härom dagen. Hon tyckte från 0,5 c och uppåt. I USA däremot sa hon från minst 1c och uppåt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?
  • Mommydearest

Men hur har folk utomlands råd med så stora stenar?!

• Gudinnan

Detta är vad jag tror:

1. I tex USA ska det vara stooort, sen spelar inte kvaliteten så stor roll. Naturligtvis gäller inte detta alla men iaf vääldigt många. När jag har kikat runt i USA har det varit svårt att få se nåt bättre än S1 i affärerna. Beror naturligtvis var man kikar men men..

2. Det är måååånga som tar avbetalning på några år här i USA. När jag besökte en juvelerare så var det första de frågade om jag ville öppna ett konto för avbetalning. När jag sa att jag skulle betala allt på en gång tyckte de att det var väldigt konstigt.

• Gudinnan

Sen är det ju lite av en tradition både i England och USA att förlovningsringen ska vara dyr, minst några månadslöner för killen.

• Gerda

Gudinnan

Jag håller inte riktigt med - tror att det isf är rätt så många som sätter kvalitet högt också. Iaf bland dem jag känner - och de har bigga stenar.

• Gudinnan

Som sagt så varierar det säkert. Detta är bara den uppfattning jag har fått här borta.

Då har de nog bara rika män då som vill lägga extra mycket på sin kvinna.. hi hi

• Gerda
    Ja, de är ganska välställda allihopa...
  • S o m m a r b r u d

Briljanter då?? Om man har sju stenar pårad i en 4mm bred ring... hur stora stenar ska man välja?? 0.7, 0.8 är jag inne på..

• Maria

En avgörande skilnad är väl att de som marknadsför sådant här i USA har varit mera "framgångsrika" än här i Sverige. Man har lyckats bra med att få alla att tro att en ring måste kosta massvis för att bli väl mottagen, att ett bröllop skall kosta minst ett par hundra tusen omräknat till svenska osv. Självklart lever industrin bra på detta...

Själv tycker jag INTE det är smart med jättestora, dyra förlovnings- eller vigselringar. Vigsel- och förlovningsring vill jag kunna ha på mig för jämnan och skulle jag ha superdyra sådana skulle jag enbart vara rädd för att bli rånad. Det skulle vara som att ständigt gå omkring med hundra tusen i handväskan eller något sånt. Jag tänker med rysning på ett fall i mitt hemland där rånare tog en sådan där riktigt dyr ring - när de inte lyckades slita den av fingret för att den satt så jättehårt tog de helt enkelt en kniv och skar av hela fingret !! Visst jag har bekanta i mitt hemland som har riktigt dyra ringar men då har de alltid en bodyguard med sig vart de går. INte så roligt heller...

Nej skulle jag ha någon ring med någon superstor diamant på så skulle det inte vara vigsel- eller förlovningsringen utan någon mera festbetonad sak som jag inte hade på mig i vardagslivet.

• cinapuff

Jag tycker att 0.5ct ändå är rätt vanligt (i Sverige). När man kommer uppemot 0.75ct tycker jag det börjar bli stort..
    Jag (vi) var först inne på en solitär (0.75-1.0ct) som förlovningsring och sen en mindre allians (7x 0.05-0.07ct) som vigselring, men insåg när jag provade ringar att det blir så himla opraktiskt och knöligt (även om diamanter enligt färtmannen aldrig kan vara för stora eller opraktiska).
    Men nu blir det två 1ct (5x0.2ct) allianser istället. Lika mycket bling men mer praktiskt och bärbart... :)

Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?