• Mommydearest

Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?

Vad anses vara "en stor sten" i en förlovningsring i Sverige? Diskuterade detta på skoj med svägerskan härom dagen. Hon tyckte från 0,5 c och uppåt. I USA däremot sa hon från minst 1c och uppåt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?
  • Gerda

Hrm... kan nog hålla med din svägerska. Aboslut minst 1c i USA iaf.

Men jag blir inte särskilt imponerad av stora stenar med dålig kvalitét... hellre en mindre men bättre sten.

• Mommydearest

Självklart ska det vara bra kvalité, men nu var det inte riktigt fråga om att bli imponerad utan bara hur man definierar stor sten

• Gerda

ok

För mig personligen så 0,5ct i Sverige då

• Gudinnan

Jag tycker att 1C och uppåt är en stor sten, men jag har bott i USA ett tag så jag är nog lite skadad.

Kanske borde säga 0.5C och uppåt hemma i Sverige.

• 26maj2007

är så olika hur man ser det.

själv tycker jag att min är stor 0,42.

känner bara par stycken som har 0,50+ här i sverige

känner jag inte någon från usa och tycker att 1 ct är jätte stort. När det sen är större så blir man nyfiken på om det är fint när det är större än 1 ct.

• rocketqueen

Vet inte hur synen är i Sverige, men själv tycker jag inte att något under allra minst 1,25 ct är speciellt stort. 0.5 ser ju jätteliten ut i mina ögon...?

• Zinnia

Jag anser att en stor diamant i Sverige är på ca 1ct.
    Fast en stor diamant med dålig slipning och många inneslutningar gör ju att diamanten inte kommer till sin rätt utan kan se mindre ut än dess carat, tvärtom blir det då förstås men sen något mindre sten med bra "4 C:n"

• Zinnia

"med en något mindre sten" ska det stå längst ned förstås

• elvira78

Måste bara göra ett inlägg. Jag har en diamant på 0,6 TW, VS1 ,och det är många som inte tror att den är äkta bara för att den är så stor.

Måste oxå säga att jag håller med om att det är bättre med en mindre diamant men av fin kvalitet en än större av sämre... Men jag behövde inte välja, vilket ju är det allra bästa. ;)

Svar på tråden Vad anses vara "en stor" diamant i Sverige?